Debatt

Øystein Risan: Nye fjerntog skal være tilgjengelige for alle

I en ideell verden skulle Norske tog gjerne sett at det var trinnfri adkomst til toget, i tillegg til at rullestolbrukere enkelt kunne komme seg rundt til alle togets fasiliteter. Det er dessverre mange fysiske begrensninger når det kommer til tog, skriver administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan.

Norges Handikapforbund har kritisert Norske tog AS for at tilgjengeligheten for rullestolbrukere på de nye fjerntogene blir for dårlig. Administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan, skriver at det nye fjerntoget vil være vesentlig bedre tilrettelagt enn dagens fjerntog.
Norges Handikapforbund har kritisert Norske tog AS for at tilgjengeligheten for rullestolbrukere på de nye fjerntogene blir for dårlig. Administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan, skriver at det nye fjerntoget vil være vesentlig bedre tilrettelagt enn dagens fjerntog.Foto: Norske tog
Øystein Risan
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

De siste ukene har flere stilt spørsmål ved hvordan de nye fjerntogene, FLIRT Nordic Express, vil oppleves for de reisende. For en gruppe er dette viktigere enn andre; de som reiser med rullestol.

Dagens fjerntog, blant annet de som kjører på Bergensbanen, er ikke godt nok tilrettelagt for denne gruppen. I en kronikk i Altinget tirsdag 16. mai skriver forbundsleder i Norges Handikapforbund, Tove Linnea Brandvik, at organisasjonen opplever at tilgjengeligheten for rullestolbrukere på de nye fjerntogene blir for dårlig.

Det er dessverre mange fysiske begrensninger når det kommer til tog.

I en ideell verden skulle Norske tog gjerne sett at det var trinnfri adkomst til toget, i tillegg til at rullestolbrukere enkelt kunne komme seg rundt til alle togets fasiliteter. Det er dessverre mange fysiske begrensninger når det kommer til tog.

Det er også grunnen til at det, så vidt vi er kjent med, ikke finnes fjerntog i verden som er fullt ut universelt utformet.

Les også

Vesentlig bedre tilrettelagt

Men det nye fjerntoget vil være vesentlig bedre tilrettelagt for rullestolbrukere enn dagens fjerntog:

  • Med to store og robuste heiser i hvert tog, samt rampe som reserveløsning.
  • Plassering av rullestolplasser på toget vil sikre passasjerer i rullestol tilgang til kafeen, noe de ikke har i dag.
  • Med nye sovekupeer som er store nok til å snu rullestoler, sikrer vi at alle i rullestol får et nattogtilbud, noe de ikke har i dag. Disse sovekupeene kan også gjøres om til sittekupeer for eksempelvis en familie på dagtid.
  • Det blir flatt gulv og ingen innvendige trinn gjennom hele toget, noe som er bra for alle reisende. 

For Norske tog har det vært viktig at de nye togene skal være enkelt tilgjengelig for alle, også de med rullestol. De nye togene vil være universelt tilgjengelig i henhold til den europeiske jernbanestandarden (kalt TSI PRM).

Det blir heis og ikke trinnfri adkomst

Norske tog har i anskaffelsesprosessen hatt tett dialog med Toggruppa (Blindeforbundet, Norges Handikapforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon og Hørselshemmedes forbund).

I konkurranseutlysningen fra Norske tog ba vi om trinnfri adkomst fra plattformer på 760 mm høyde for å undersøke om markedet kunne tilby dette. Trinnfri adkomst fra denne plattformhøyden var stilt som krav, men ikke som et «skal-krav». Vi fikk ikke tilbud på tog med trinnfri adkomst og flatt gulv, så dette toget kunne vi ikke kjøpe.

Vi fikk ikke tilbud på tog med trinnfri adkomst og flatt gulv, så dette toget kunne vi ikke kjøpe.

Stor variasjon på plattformhøyder i Norge, og spesielt på fjerntogstrekningene gjør det svært vanskelig å ha direkte ombordstigning fra alle plattformshøyder (varierer mellom 300 mm og 760 mm).

For å klare aksellaster og hastighet med særnorske forhold, tilbød Stadler et tog med to boggier per vogn. Da ville en trinnfri adkomst gitt et stort antall trapper innvendig i toget. Dermed ville rullestolbrukere ikke fått tilgang til sovekupeer, bistro med mer. Trapper innvendig i toget er negativt for alle typer passasjerer, og er noe vi ønsker å unngå.

Togene skal gjøres så tilgjengelige som mulig

Stadler tilbød et utprøvd togkonsept med utstyr montert under gulvet og noe på tak for å sikre driftssikkerhet med norske vinterforhold på Bergensbanen og Nordlandsbanen. Utstyr montert under gulv gjør at trinnfri adkomst ikke er mulig.

Flere organisasjoner har vist til at Stadler har et fjerntog med trinnfri adkomst, kalt Smile. Norske tog tar til etterretning at Stadler ikke valgte å tilby dette toget som det beste alternativet for nye fjerntog i Norge.

Det nye norske fjerntoget toget blir trolig et av de aller best universelt tilgjengelige togene i Europa. 

Vi forstår godt at NHF og andre organisasjoner hadde håpet på en annen løsning. Vi setter stor pris på innspill fra både NHF og andre brukerorganisasjoner i prosessen. De har bidratt til at vi nå får et fjerntog som vil gi bl.a. reisende i rullestol, blinde/svaksynte og hørselshemmede et tilbud som er veldig mye bedre tilrettelagt enn de fjerntogene vi har i dag. 

Det nye norske fjerntoget toget blir trolig et av de aller best universelt tilgjengelige togene i Europa. 

Omtalte personer

Tove Linnea Brandvik

Forbundsleder, Norges Handikapforbund, styreleder, Beitostølen Helsesportssenter
Bachelor fra BI Trondheim og Bergen med spesialisering i Regnskap og skatt

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00