Debatt

Elisabeth Hunter: Vinmonopolet 100 år – mellom butikk og politikk

I dag er det 100 år siden Vinmonopolet så dagens lys. Vinmonopolets historie er på mange måter den usannsynlige historien om et statlig monopol som ble folkets favoritt. Det skulle egentlig ikke vært mulig. Vil det vedvare, og hva har historien lært oss?

I dag er det 100 år siden Vinmonopolet ble opprettet. I dag har Vinmonopolet et vareutvalg med nesten 35.000 produkter fra hundre land, skriver administrerende direktør Elisabeth Hunter.
I dag er det 100 år siden Vinmonopolet ble opprettet. I dag har Vinmonopolet et vareutvalg med nesten 35.000 produkter fra hundre land, skriver administrerende direktør Elisabeth Hunter.Foto: Glenn Røkeberg
Elisabeth Hunter
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Første prøvelse for Vinmonopolet var allerede ved etableringen. Fyll var et enormt samfunnsproblem på 1800-tallet, og etter en folkeavstemning i 1919 ble det permanent forbud mot vin og brennevin.

Det likte imidlertid ikke vinlandene i Europa, som truet med boikott av norske varer. Løsningen ble etableringen av Vinmonopolet 30. november 1922.

Vinmonopolet ble altså opprettet for å sikre norsk eksport av blant annet tørrfisk.

Vinmonopolet ble altså opprettet for å sikre norsk eksport av blant annet tørrfisk, men erkjennelsen av fyll som et samfunnsproblem gjorde at Vinmonopolets rolle ble å begrense skadevirkningene av alkohol.

Dette har vært kjernen i Vinmonopolets virksomhet gjennom alle disse hundre årene. Historien har lært oss at alkohol ikke er som andre varer og krever en viss regulering.

Manglende tilgjengelighet skaper kaos

Andre store prøvelse var varemangel under 2. verdenskrig. En dyktig ledelse i Vinmonopolet skjønte viktigheten av å sikre en noenlunde jevn tilgang på produkter og unngå kaos med hamstring.

Historien har lært oss at dersom Vinmonopolet ikke er åpent, blir det kaos i samfunnet.

Gjennom kreative løsninger vi kan smile av i dag, som fransk konjakk utblandet med norsk tresprit, køforbud og rasjonering, klarte Vinmonopolet å holde åpent gjennom de vanskelige krigsårene.

Historien har lært oss at dersom Vinmonopolet ikke er åpent, blir det kaos i samfunnet. Dette så vi også under koronaperioden og da Vinmonopolet var stengt i lange perioder på 1980-tallet grunnet streik.

EØS-avtalen og begrunnelsen for Vinmonopolet

EØS-avtalen i 1994 er den største trusselen for Vinmonopolet gjennom historien.

Dyktige politikere, jurister og ledere i Vinmonopolet navigerte seg frem til en løsning der man beholdt Vinmonopolet som salgskanal, mens import og distribusjon ble overtatt av andre aktører.

Vinmonopolets eksistens ble, og er fremdeles, begrunnet i folkehelse. Dersom Vinmonopolets andel av norsk alkoholomsetning blir mindre betydelig, kan det svekke folkehelseargumentet for monopolet.

Vinmonopolet må være ønsket av alle

Vinmonopolet ble bevart tross utfordringene gjennom EØS-avtalen i 1994, men uten at folk ropte hurra av den grunn!

I 1998 ønsket åtte av ti nordmenn vin i dagligvaren. Noe måtte gjøres for å øke oppslutningen om Vinmonopolet, og Vinmonopolets daværende ledelse skjønte at økt tilgjengelighet og fokus på service var viktige tiltak.

I 1998 ønsket åtte av ti nordmenn vin i dagligvaren. 

I 1996 hadde Vinmonopolet totalt 114 butikker, mot 344 i dag. Nye butikker ble etablert i høyt tempo, og i 1998 ga regjeringen tilslutning til en prøveordning med selvbetjening.

Denne vellykkede prøveordningen satte i gang en historisk prosess med å omdanne Vinmonopolet. Service og kompetanse har stått i fokus hos oss siden og er nettopp det mange forbinder med Vinmonopolet i dag.

Taxfree og grensehandel truer monopolordningen

Skal den sære norske vinmonopolordningen kunne overleve 100 år til, er vi avhengige av rammebetingelser som sikrer at den brukes. Gjennom to år med pandemi så vi hva Vinmonopolets andel av alkoholsalget i Norge egentlig utgjør.

Omsetningen på Polet økte med 40 prosent, selv om nordmenns alkoholkonsum var stabilt. Bare de økte inntektene til fellesskapet gjennom avgifter, utgjorde 9,6 milliarder kroner, totalt 31,9 milliarder for toårsperioden.

De store volumene som forsvinner til taxfree og grensehandel gjør både at samfunnet mister inntekter, og at Vinmonopolet marginaliseres og mister sin legitimitet.

Balanse mellom service og ansvarlighet   

I dag har Vinmonopolet et vareutvalg med nesten 35.000 produkter fra hundre land. Vi er en av verdens største og beste vinbutikker.

Vinmonopolet har som mål å bli en faghandel i verdensklasse. I dette legger vi at vi skal gi et kundemøte utenom det vanlige. Fagkunnskapen vår er en ferskvare som stadig må vedlikeholdes og utvikles. Vi mener dette er viktig nettopp fordi vi er et monopol som lever av folks tillit.

Fagkunnskapen vår er en ferskvare som stadig må vedlikeholdes og utvikles.

Samtidig er det aller viktigste å sikre et ansvarlig salg av alkohol og begrense skadevirkningene i samfunnet. I dag har nordmenn et lavere alkoholkonsum enn de aller fleste land vi liker å sammenligne oss med.

Vinmonopolets ansatte sikrer et ansvarlig salg uten å oppmuntre folk til å handle mer enn de tenkte i utgangspunktet. Med fokus på alkoholfritt, mat og vin i kombinasjon og ikke minst hindre salg av alkohol til mindreårige.

Kort sagt – vi har et Vinmonopol og en alkoholpolitikk som ser ut til å fungere.

Vinmonopolet går for hundre nye år og skal jobbe for å være ønsket i befolkningen og utvikle oss i takt med samfunnet rundt oss. Så håper vi rammebetingelsene vil bidra til å bevare Vinmonopolet i fremtiden.


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00