Hva vil statsråden foreta seg for å sikre at det siste døgns nedetid for nødnumrene ikke vil gjenta seg?
«Statsråden svarer» er robotgenerert innhold som opprettes automatisk med data fra Stortingets base over de spørsmål som stilles av stortingsrepresentanter og besvares av regjeringens statsråder. Overskriftene er skrevet av Altinget. Altinget tar forbehold om feil i innholdet.
Hva vil statsråden foreta seg for å sikre at det siste døgns nedetid for nødnumrene ikke vil gjenta seg?
Det vises til medienes dekning av nedetiden for nødnumrene det siste døgnet, og det som der fremkommer om at samtlige nødnumre (110, 112 og 113) har vært nede som følge av en teknisk feil. Enkelte medier rapporterer at nedetiden skal ha vært på minst 3,5 time. Det bes på denne bakgrunn besvart hva statsråden vil foreta seg for å sikre at dette ikke vil gjenta seg. Det er også ønskelig med en beskrivelse av systemet for backup for nødnumrene, samt en vurdering av om disse bør forbedres i lys av episoden.
På kvelden 29. august 2024 oppstod et nasjonalt problem med nødnummeret 112 som berørte samtlige politidistrikt. Det var ikke noe som tydet på at de øvrige nødnumrene 110 og 113 var berørt. Problemet ble lokalisert og rettet like før midnatt, og ifølge rapporter fra politidistriktene medførte ikke nedetiden store operative konsekvenser.
Politidirektoratet har opplyst at feilen skyldtes en teknologisk endring hos Telenor. Direktoratet vurderer hendelsen som alvorlig, noe jeg er enig i. Befolkningen skal være trygge på at de alltid kan nå politiet dersom de er i en nødssituasjon. Direktoratet vil sammen med Politiets IT-enhet og Telenor evaluere hendelsen, for å identifisere nødvendige tiltak for å redusere risikoen for at dette skjer igjen.
Det foreligger planer i politiet for hvordan hendelser med tekniske utfordringer skal løses. Ved hendelsen 29. august ble publikum varslet gjennom media om å ringe 02800 dersom de trengte politiets hjelp. Politidirektoratet har opplyst om at politiet har etablert rutiner og planer med forhåndsdefinerte operasjonssentraler som har evne og kapasitet til å håndtere rollen til de andre operasjonssentralene, ved f.eks. bortfall av nr. 112 eller 02800, bortfall av strøm eller IKT-systemer. Disse planene blir vedlikeholdt og testet gjennom jevnlige øvelser i politidistriktene.