Kommer vi til å drukne i biltrafikk om noen år?
Vi trenger en sykkelrevolusjon. Vi trenger den nå, sier generalsekretær i Syklistforeningen, Eline Oftedal.
Eline Oftedal
Generalsekretær, SyklistforeningenDet er en fallitterklæring at kun 4 av 100 reiser i 2023 var med sykkel. Det nasjonale målet er dobbelt så høyt. I andre nordiske land er det tre ganger så mange reiser på sykkel. Det er på høy tid å tenke nytt rundt sykkelsatsning i Norge.
Nylig ble tallene på nordmenns reisevaner i 2023 lagt frem av Statens vegvesen, i Nasjonalt regnskap for bærekraftig mobilitet. Den viser at av alle reiser som ble foretatt i 2023 foregikk kun 4,2 prosent med sykkel. Tallet har stått på stedet hvil i om lag 20 år – tross store investeringer fra regjeringen, fylkeskommuner og kommuner.
Gi syklingen et reelt løft!
Tenk at en 200 år gammel oppfinnelse som finnes i de fleste norske hjem kan bidra til å løse mange av vår tids store utfordringer. Sykling bidrar til bedre helse, lavere klimautslipp, mindre støy, bedre trafikkavvikling og trygge nærmiljøer.
Sykkelen bidrar ikke minst til å nå regjeringens mål om nullvekst i biltrafikken. Et annet mål som står på stedet hvil.
Nullvekstmålet sier at personbiltrafikken ikke skal øke i takt med befolkningsveksten. Økt behov for transport i byer skal skje med sykkel, gange og kollektiv. Norge trenger flere som sykler og vi trenger politisk handling for å gi syklingen et reelt løft.
Hvordan gå fra bil til sykkel uten en målrettet strategi?
Ifølge Miljødirektoratets rapport Klimatiltak i Norge 2024 er et av de viktigste premissene for at vi skal nå nullvekstmålet i biltrafikk å flytte en stor del av persontransporten fra bil til sykkel og gange.Norge trenger flere som sykler og vi trenger politisk handling for å gi syklingen et reelt løft
Da skulle man kanskje tro at det finnes konkrete planer og en overordnet strategi for hvordan vi skal få til dette? Det gjør det dessverre ikke.
Norge har ikke lenger en nasjonal strategi for sykkel etter at den forrige strategien avgikk med døden den 31.12. 2023 uten å egentlig ha satt noen store avtrykk etter seg.
De nasjonale målene i denne strategien, og som er videreført i Nasjonal transportplan, er vi fortsatt langt unna å nå. Det viser Statens vegvesens reisevaneundersøkelse 2023, hvor kun 4,2 prosent av reiser er med sykkel. Tallet har ligget rundt det samme i over 20 år, til tross for at Norge har et nasjonalt mål om en dobling til 8 prosent.
Til sammenligning ligger de nordiske landene langt foran oss i løypa. I Sverige er den nasjonale sykkelandelen på 13 prosent, i Finland 9 prosent og i Danmark 12 prosent.
Nullvekstmålet i biltrafikk krever dobling i sykkelreiser
Miljødirektoratet påpeker at vi må få til en dobling av alle sykkelreiser og at det må skje innen 2028 for at vi skal kunne nå nullvekstmålet i biltrafikk. Vi har under fire år på oss til å snu en utvikling som ikke har endret seg i løpet av de siste 20 årene.
Det er spesielt urovekkende at rapporten fra Statens vegvesen viser at sykling i aldersgruppen 13-24 år er blitt halvert de siste fem årene. Dette er en drastisk nedgang som ikke gjør jobben med å nå nullvekst målet enklere. Står vi egentlig ovenfor en umulig oppgave, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård?
Syklistforeningen mener ikke det, og vi heier på de nasjonale sykkelmålene og null-vekst målet. Når vi tar på oss de mest optimistiske brillene og er klare til å nå sykkelmål og nullvekst mål, så fordrer det en gigantisk politisk omprioritering med radikale planer og strategier i Samferdselsdepartementets arbeid.
Mål – men hvor er tiltakene?
De nasjonale sykkelmålene er vedtatt av Stortinget i nasjonal transportplan, men de følges ikke opp med tiltak. Det betyr at regjeringen nå må smøre kjedet, gire opp og gi alt de har i denne avgjørende klatreetappen.Norge har ikke lenger en nasjonal strategi for sykkel etter at den forrige strategien avgikk med døden
Vi trenger en ny nasjonal sykkelstrategi og forpliktende og konkrete tiltaksplaner for å få dobbelt så mange over på sykkel. Hvis ikke har vi ingen sjanse til å nå målstreken.
Et paradoks med de nasjonale sykkelmålene er at de ikke er tidfestet, og derfor vet vi ikke hvor målstreken står.
Trenger økt trygghet for de som sykler
Til tross for at det står nesten stille i antall som sykler så gjøres det et godt stykke arbeid i landets kommuner og fylkeskommuner med å bygge sykkelinfrastruktur.
Skal vi få flere til å velge sykkelen må folk oppleve at det er trygt og effektivt å sykle. I dag er mangel på trygghet en hovedårsak til at folk lar sykkelen stå viser den nasjonale sykkelundersøkelsen 2024.
Vi må bygge trygge, sammenhengende sykkelveier og legge til rette for gode sykkelparkeringer, og vi må ha gode økonomiske insentivordeninger for syklister og elsykler.
Byvekstavtaler viktig bidrag
Halvparten av landene i Europa har i dag en nasjonal sykkelstrategi. EU vedtok en ambisiøs sykkelstrategi i april 2024. Den er tydelig på at økt sykling bidrar til å nå bærekraftsmålene. Regjeringen trenger derfor ikke å finne opp hjulet på nytt. Det er mye bra å hente fra EUs sykkelstrategi.Vi trenger en sykkelrevolusjon. Vi trenger den nå
Arbeidet som gjøres gjennom byvekstavtalene i Norge er positivt. Disse avtalene er viktige for å ta oss nærmere de nasjonale sykkelmålene og nullvekst-målet. Men det er ikke tilstrekkelig.
Vi er nødt til å tenke nytt. Vi må ha en overordnet strategi som tar tak i utfordringene. Derfor haster med å få på plass en ny nasjonal sykkelstrategi som tydelig viser vei på hvordan vi skal unngå at byene våre drukner i biltrafikk. Vi trenger en sykkelrevolusjon. Vi trenger den nå.