Kan statsråden forklare hvordan hans løfte om å redusere helsekøene kan oppnås når vi ser at private og ideelles muligheter og initiativ ikke tas i bruk?
«Statsråden svarer» er robotgenerert innhold som opprettes automatisk med data fra Stortingets base over de spørsmål som stilles av stortingsrepresentanter og besvares av regjeringens statsråder. Overskriftene er skrevet av Altinget. Altinget tar forbehold om feil i innholdet.
Kan statsråden forklare hvordan hans løfte om å redusere helsekøene kan oppnås når vi ser at private og ideelles muligheter og initiativ ikke tas i bruk, og hvordan har statsråden tenkt å følge opp dette?
Stiftelsen Betanien Hospital Skien er en diakonal non-profit ideell stiftelse som siden 1939 har levert høykvalitets spesialisthelsetjenester i Telemark. For å møte det økende behovet for ortopedisk kirurgi og behandling av øyesykdommer, inkludert kataraktkirurgi, planlegger de en betydelig utvidelse av dere fasiliteter. Denne utvidelsen vil doble deres operasjonskapasitet og dermed redusere ventetidene betydelig, i tråd med statsrådens ventetidsløfte.
På de tre årene Arbeiderpartiet og Senterpartiet har vært i regjeringslokalene har vi sett en markant økning i helsekøene, noe jeg mener er svært alvorlig. Statsråden har uttalt at alle gode krefter skal tas i bruk for å få ned de stadig økende helsekøene.
Det var derfor med spenning undertegnede registrerte at statsråden inviterte alle aktørene inn til møte, nettopp for å bruke alle gode krefter for å få ned ventetidene. Det gjør det likevel enda mer spesielt at Helse Sør-Øst nå sier nei til å inngå avtale med Betanien hospital, som ønsker å utvide å bygge ut sin kapasitet slik at de kan behandle flere pasienter og med det bidra til å redusere sykehuskøene. Jeg finner det også svært oppsiktsvekkende at det har vært dialog mellom Sykehuset Telemark og Helse Sør-Øst, hvor det også i denne dialogen er advart sterkt mot at det legges til rett for økt ortopedisk aktivitet på Betanien. Representanten ønsker også at statsråden redegjør for dette.
Betanien hospital ønsker å bidra til å få ned de stadig voksende helsekøene, men vi ser altså at det offentlige stikker kjepper i hjulene. Det vil gå utover pasienten. Det ideelle sykehuset har blant annet mulighet til å behandle flere pasienter med grå stær hvis de får en avtale på plass med det offentlige. Dette er en behandling hvor det i dag er over et år i helsekø. Da er det ganske utrolig å vitne at Helse Sør-Øst sier nei til muligheten til å bidra til å få ned ventetiden.
Min viktigste oppgave som helse- og omsorgsminister er å sørge for at folk i hele landet kan være trygge på at de får helsehjelp av høy kvalitet når de trenger det. Da må ventetidene i spesialisthelsetjenesten markant ned.
Derfor er sykehusbudsjettene styrket med hele 2,1 mrd. kroner i 2024 etter Storingets behandling av revidert nasjonalbudsjett. Midlene skal legge til rette for aktivitet og investeringer som målrettet og effektivt bidrar til å redusere ventetidene raskt. I budsjettet for 2025 vil også prioritering av spesialisthelsetjenesten og reduserte ventetider stå sentralt.
Det er flere aktuelle tiltak regjeringen, de regionale helseforetakene, ansattes organisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner i offentlig og privat sektor er enige om for å redusere ventetidene. De tre hovedsporene for tiltak er helsepersonell, innovasjon og samarbeid. Samarbeid med private aktører, blant annet gjennom kjøp av ledig kapasitet etter avtale med og prioritering av det offentlige, er blant tiltakene. Andre eksempler på tiltak er arbeid for bedre oppgavedeling, kvelds- og helgeåpne poliklinikker, samt digitale løsninger og innovasjoner som frigjør arbeidstid.
Gjennom tilleggsdokumentet til oppdragsdokumentet for 2024, har jeg etter Stortingets
behandling av Prop. 104 S (2023-2024) bedt de regionale helseforetakene om å umiddelbart iverksette tiltak for å redusere ventetidene slik at trenden snus – og slik at vi i perioden 2024 til 2025 får en markant reduksjon i ventetidene. Det skal legges særlig vekt på tiltak som raskt kan gi resultater og samtidig varige effekter, og som i tillegg ivaretar de ansatte og arbeidsmiljøet.
I tilleggsdokumentet til oppdragsdokument for 2024 er jeg tydelig på at jeg forventer at de regionale helseforetakene tar i bruk alle tiltak som er beskrevet i Ventetidsløftet, etter en prioritering av hva som virker mest effektivt for å nå målene for de ulike delene av spesialisthelsetjenesten.
Jeg er altså tydelig på at det er flere tiltak som er aktuelle og som de regionale helseforetakene må vurdere, herunder kjøp fra private. Jeg legger til grunn at de regionale helseforetakene selv gjør gode vurderinger og prioriterer de rette tiltakene, men forutsetter at tiltak velges slik at vi ser en markant nedgang i perioden for Ventetidsløftet.
Representanten ber også om en redegjørelse knyttet til Betanien hospital. Spørsmålet er forelagt Helse Sør-Øst RHF. Helse Sør-Øst RHF oppgir at gjeldende avtale mellom Helse Sør-Øst RHF og Stiftelsen Betanien Hospital Skien er en videreføring av avtalen Betanien Hospital Skien hadde med Telemark fylkeskommune før helsereformen. Avtalen gjelder øye, revmatologi og revmakirurgi, og er videreført i tråd med de føringer som er gitt i ot.prp. 66 (2000-2001) og uten konkurranse. Helse Sør-Øst RHF sin vurdering er at den aktivitets-økningen Betanien Hospital Skien nå har ønsket, er av en slik art og omfang at det ikke kan forankres i eksisterende avtale – og i så tilfelle vil måtte underlegges konkurranse i tråd med anskaffelsesregelverket. Helse Sør-Øst RHF formidlet dette til Betanien Hospital Skien, og oppga i samme svar at det regionale helseforetaket stilte seg åpent for dialog om andre alternativer til hvordan Betanien Hospital Skien kan bidra til oppfyllelsen av det samlede sørge for-ansvaret. Helse Sør-Øst RHF opplyser at Betanien Hospital Skien er tildelt sin relative andel av den økte basisrammen som fulgte av revidert nasjonalbudsjett.
Helse Sør-Øst RHF oppgir å prioritere arbeidet med å redusere ventetider høyt. Aktuelle titak er blant annet økt aktivitet gjennom effektivisering og bruk av eksisterende kapasitet, økt bruk av digitale tjenester og behovsstyrt poliklinikk, samt økning av aktivitet gjennom ekstraordinær poliklinikk. Helse Sør-Øst RHF oppgir at de har utvidet kjøp av eksterne helsetjenester og utvidet eksisterende avtaler innen hjertesykdommer og koloskopi. I tillegg er det gjennomført en geografisk avgrenset anskaffelse innen koloskopi. Helse Sør-Øst RHF oppgir videre at de foretar løpende vurdering av kapasitet opp mot behov. Øyefeltet oppgis å være et av områdene hvor det kan være aktuelt å gjennomføre en ny anskaffelse.