Spaltist:  
Umar Ashraf

Tannløse mangfoldstiltak fra Vestre – hverken gulrot eller pisk

Regjeringen vil at selskapene med staten på eiersiden skal sette mål om hvordan de jobber «systematisk og planmessig» med likestilling, inkludering og mangfold. Det er en passiv start på et viktig arbeid, skriver spaltist Umar Ashraf.

Støre-regjeringen med næringslivsminister Jan Christian Vestre og kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen i spissen vil at statseide selskaper skal sette seg mål om bedre mangfold, men tiltakene holder ikke, skriver Umar Ashraf.
Støre-regjeringen med næringslivsminister Jan Christian Vestre og kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen i spissen vil at statseide selskaper skal sette seg mål om bedre mangfold, men tiltakene holder ikke, skriver Umar Ashraf.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Umar Ashraf

Staten har eierandeler i sju av selskapene på Oslo Børs. I 2020 ble det avdekket at ingen av totalt 63 styremedlemmer i disse selskapene har etnisk minoritetsbakgrunn. Det er lite som tyder på at dette har endret seg de siste to årene.

Nå vil Støre-regjeringen, med næringslivsminister Jan Christian Vestre og kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen i spissen, ta grep. De innfører en målsettings- og rapporteringsplikt for statseide selskaper. Hvilke grep som foretas for offentlig sektor som en helhet, er etter min kjennskap ukjent.

Forskjellsbehandling i ansettelser

Et problem som de nevnte statsrådene ikke peker på, er nemlig at forskjellsbehandling i ansettelsesprosesser forekommer i Norge, slik det er påvist i en studie gjort av Arnfinn H. Midtbøen og Jon Rogstad. Dette er en betydelig årsaksforklaring til problemet, og det svekker demokratiet.

Først og fremst har regjeringen selv et mangfoldsproblem, særskilt på diskrimineringsvariabelen etnisitet.

Umar Ashraf
Spaltist Altinget Løvebakken

Problemet er større enn å kun gjelde selskap som er deleid av staten. Først og fremst har regjeringen selv et mangfoldsproblem, særskilt på diskrimineringsvariabelen etnisitet. Selv i departementene som statsrådene leder, og de tilhørende underliggende direktoratene og etatene er det homogent og skjevt i arbeidsmassen. Tre viktige utfordringer når det gjelder mangfold for statlige virksomheter, er den lave andelen ansatte som har innvandrerbakgrunn, kjønnsubalansen på flere områder og lav andel arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne, ifølge en nylig rapport fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).

Spørsmålet er også hvordan målsettings- og rapporteringsplikten som nå innføres vil håndheves? For eksempel, hva er konsekvensen av mislighold? Hvilke sanksjoneringer vil regjeringen benytte seg av hvis virksomhetene ikke prioriterer eller lykkes med arbeidet?

«Hvis vi ser at selskapene ikke forholder seg til forventningene og ikke jobber systematisk med dette, så tar vi det opp. Og hvis det fortsatt ikke er noen endring, så tar vi det opp på nytt, og gjør oss noen tanker», sier Vestre til Dagens Næringsliv.

Det er ikke godt nok.

Verken gulrot eller pisk

Arbeid med mangfold er en langsiktig prosess som krever både kunnskap og tålmodighet, ifølge IMDi. Det er delvis riktig, for erfaringer fra privat sektor viser at Aktivitets- og redegjørelsesplikten (ARP) ikke fungerer etter sin hensikt. ARP håndheves i ytterste konsekvens gjennom at Likestillings- og diskrimineringsombudet kan klage en arbeidsgiver for Diskrimineringsnemnda, som kan fatte vedtak om tvangsmulkt ved manglende satsning. På papiret høres det ut som en god løsning, i praksis skjer dette nærmest aldri. Selv om likestillingsmålene i arbeidslivet er langt fra oppnådd.

Les også

Det holder ikke å rapportere om problemområder, og snakke varmt med den politiske ledelsen i landet om hvordan man skal lykkes. Skal man oppnå reelle resultater må det lovfestes visse krav og forventninger. I offentlig sektor bør det være mye enklere å realisere en lovregulering.

Lovregulerte tiltak fungerer

Likestillingslovens paragraf 21 har regulert kjønnsrepresentasjonen i offentlige styrer, utvalg og råd siden 1981. I privat næringsliv har det ikke vært tradisjon for tilsvarende reguleringer. I 2003 ble det som kjent vedtatt et lovkrav om minst 40 prosent representasjon av hvert kjønn i styrer i bedriftsstyrer. Lovkravet gjelder for styrer i allmennaksjeselskaper, offentlig eide selskap og samvirkeselskap.

Kvoteringsloven fikk umiddelbar virkning for statlige og kommunale selskap fra januar 2004, mens den først ble fullt ut iverksatt for allmennaksjeselskapene fra 2008.

En direkte og umiddelbar virkning av lovkravet om kjønnsbalanse er økningen i andelen kvinner i styrer og ledelse. I løpet av de siste atten årene har kvinners tilstedeværelse endret seg fra bortimot totalt fravær til om lag 40 prosent kvinner. Det er ikke vanskelig å trekke en konklusjon; Endring gjennom holdningsarbeid tar tid. Endring gjennom lov og reguleringer virker.

Det er ikke vanskelig å trekke en konklusjon; Endring gjennom holdningsarbeid tar tid. Endring gjennom lov og reguleringer virker.

Hverken gulrot eller pisk

Derfor er forslaget som nå kommer tannløst, da virksomhetene verken tilbys en gulrot for å iverksette handling bak de store ordene i et dokument, og de kan heller ikke piskes for manglende oppnåelse av konkrete resultater. Den nye endringen fremstår derfor som symbolpolitikk.

En annen forskrift som nå trer i kraft er den som forplikter offentlige virksomheter å universelt utforme alt sitt innhold. Det er et skritt i riktig retning, og bør også fungere som en påminnelse om at diskriminering kan stoppes gjennom å kreve, ikke kun sette  mål og rapportere.

Hva må til?

I alt for lang tid har både politikere, byråkrater, og andre fremtredende maktpersoner gjemt seg bak unnskyldningen om at mangfold vil komme som et resultat av at flere med minoritetsbakgrunn får tilgang til, eller opparbeidet seg relevant kompetanse til å innta viktige posisjoner. Det er et utdatert argument. Norskfødte med innvandrerforeldre er overrepresentert i høyere utdanning. På Handelshøyskolen BI, hvor omtrent én tredjedel av studentene har minoritetsbakgrunn, har disse i gjennomsnitt bedre karakterer enn sine norsk-etniske studiekamerater.

Norskfødte med innvandrerforeldre er overrepresentert i høyere utdanning.

Skal regjeringen lykkes med å imøtegå diskriminering og fordommer, må de satse mye bredere enn å kun fokusere på statlig eide virksomheter. De er nødt til å kartlegge utfordringer i samtlige sektorer, inkludert politikkens maktkorridorer. Dette gjelder særskilt en kartlegging av partiene som selv er i regjering. Videre må de iverksette tiltak i offentlig sektor, som avdekker diskriminering, fordommer, og også klart og tydelig legger rammer for uakseptable praksiser som ender i diskriminering.

Fire steg på veien

  • Første steg er å peke på diskriminering og rasisme samtidig som man innfører rapporteringskrav knyttet til mangfold. At en så betydelig delfaktor ikke en gang nevnes, blir feil.
  • Andre steg er å innføre obligatorisk kompetanseheving innen mangfold og inkludering for offentlig ansatte. Dette gjelder særskilt ledere, HR-medarbeidere og de med rekrutteringsansvar.
  • Tredje steg er å opprette et eget uavhengig og selvstendig ansettelsesutvalg for offentlig sektor. Det vil koste, altså det krever midler. Men at arbeidsgivere og ansatte gjør vurdering av egen ansettelsespraksis er mildt sagt hult. Det koster samfunnet allerede.
  • Til slutt må regjeringen ta ansvar for å utrede sanksjoneringsmuligheter. Hvordan kan man forlange at det settes mangfoldsmål, uten at det gis konsekvenser når virksomheter ikke når målene? Selv når vi vet at det finnes et hav av kvalifiserte mangfoldskandidater som fint kan konkurrere om posisjoner i offentlig sektor, i styrer, og i politiske posisjoner.
Omtalte personer

Jan Christian Vestre

Helse- og omsorgsminister (Ap), nestleder, Arbeiderpartiet
Master i jus (Universitetet i Oslo 2017)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00