Debatt

Norsk elbilforening: Ikke rør momsfritaket for elbil ennå

For å videreføre dagens toppmomsordning for elbil må Norge sende en ny søknad til ESA for årene 2025-2026. Uten et tydelig klarsignal for fortsatt momsfritak på elbil kan forbrukerne risikere å støte på en avgifts-bombe, skriver generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Fra venstre; Egil Steinsland (Norges bilbransjeforbund), Andreas Handeland fra (Bilimportørenes landsforening) og Christina Bu (Norsk elbilforening) krever forutsigbarhet rundt avgiftspolitikken på elbil.
Fra venstre; Egil Steinsland (Norges bilbransjeforbund), Andreas Handeland fra (Bilimportørenes landsforening) og Christina Bu (Norsk elbilforening) krever forutsigbarhet rundt avgiftspolitikken på elbil.Foto: Norsk elbilforening
Christina Bu
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

«Gi beskjed i god tid, innfør gradvis og ikke start før 2026», var vårt budskap da vi nylig var i møte hos Finansdepartementet sammen med representanter fra bilbransjens organisasjoner.

Langvarig fritak for kjøpsavgiftene har kompensert for at elbiler er dyrere i produksjon enn biler med forbrenningsmotor, med det resultatet at vi kutter klimagassutslipp fra veitrafikken. Elbilsatsingen i Norge vekker oppsikt internasjonalt. Det er ingen som betviler at avgiftspolitikken, og særlig momsfritak, har vært helt avgjørende for at vi har en så stor andel elbiler i den norske bilparken.

Uten et tydelig klarsignal for fortsatt momsfritak på elbil, kan forbrukerne risikere å støte på en avgifts-bombe som kan gjøre alle elbiler 125 000 kroner dyrere over natten.

Christina Bu
Generalsekretær i Norsk elbilforening

Overgangen til toppmoms skapte kaos

Fra 2000 til 2023 har elbiler hatt fritak for moms, mens det i dag er moms på elbiler som koster mer enn 500 000 – altså en toppmoms.

Da toppmomsen ble introdusert i desember 2022, førte det til et rush i salget av elbiler med kø og kaos på havnene der biler kommer inn fra utlandet. Deretter dabbet elbilsalget av.

Dette viser hvor sensitivt markedet er for avgiftsøkninger, og hvor viktig forutsigbarhet er for både forbrukerne og bransjen. Dagens toppmomsordning for elbil er godkjent ut 2024 av ESA, EØS-avtalens overvåkingsorgan. For å videreføre elbilsatsingen, må Norge derfor sende en ny søknad til ESA for årene 2025-2026. ESA-godkjenning er helt nødvendig for Norges elbilsatsing. Uten et tydelig klarsignal for fortsatt momsfritak på elbil, kan forbrukerne risikere å støte på en avgifts-bombe som kan gjøre alle elbiler 125 000 kroner dyrere over natten.

Norske politikere og byråkrater må ikke tro at jobben nå er gjort og at vi kommer i mål selv om momsfritaket fjernes.

Christina Bu
Generalsekretær i Norsk elbilforening

Vi forventer ikke momsfritak til evig tid, men målene må nås først

Vi i Elbilforeningen heier på de ambisjonene Stortinget har satt om et utslippsfritt nybilsalg i 2025. Vi ser at norsk klima har liten effekt uten politiske virkemidler og at nettopp det Norge blir beundret for internasjonalt, de mange elbilene på norske veier, er et bevis på at politikk virker.

Norske politikere og byråkrater må ikke tro at jobben nå er gjort og at vi kommer i mål selv om momsfritaket fjernes. Vi ser det i naboland som innfører støtteordninger, men som kort tid etter fjerner dem igjen; det blir ikke sving på hverken elbilmarkedet eller ladeinfrastruktur. Elbilene er fortsatt dyre i produksjon - og la oss være ærlige – krever noe mer innsats fra brukerne om det skal fungere. Skal man overbevise den siste gruppen som fremdeles har motstand mot å skifte til elbil, kan man ikke tilby biler med full moms.

I Elbilforeningen er vi derfor glade for samarbeidet med bilbransjen, representert ved Norges bilbransjeforbund og Bilimportørenes landsforening. Vi står sammen i troen på at klimamålene skal nås, men at politiske virkemidler er nødvendig for å få det til. Vi forventer ikke momsfritak til evig tid. Vi krever derimot forutsigbarhet og tålmodighet så politikken nå ikke spenner bein for Norges gode og ambisiøse klimamål.

Omtalte personer

Christina Bu

Generalsekretær, Norsk elbilforening
Master i innovasjonsstudier, teknologi & samfunn (UiO, 2006), master i prosjektledelse (BI, 2013), master i økonomi for beslutningstakere (BI, 2020), bachelor i statsvitenskap (UiO, 2004)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00