Debatt

Sjur Baardsen: Flytt ansvaret for bærekraftsarbeidet dit det hører hjemme

Det er en kjensgjerning at oppfølgingen av FNs bærekraftsmål går for tregt, og Norge er intet unntak. Våre største utfordringer ligger først og fremst innenfor klima og miljø. Derfor er det et tankekors at ansvaret ligger hos Kommunal- og distriktsdepartementet. Flytt det dit det hører hjemme, skriver Sjur Baardsen, professor i skogøkonomi ved NMBU.

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) mottar tredje delrapport i sjette hovedrapport fra FNs klimapanel, overrakt av Snorre Kverndokk fra Frischsenteret. Ifølge innleggsforfatteren bør Klima- og miljødepartementet ta over ansvaret for bærekraftsarbeidet fra Kommunal- og distriktsdepartementet, som har hovedansvaret i dag.
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) mottar tredje delrapport i sjette hovedrapport fra FNs klimapanel, overrakt av Snorre Kverndokk fra Frischsenteret. Ifølge innleggsforfatteren bør Klima- og miljødepartementet ta over ansvaret for bærekraftsarbeidet fra Kommunal- og distriktsdepartementet, som har hovedansvaret i dag.Foto: Heiko Junge/NTB
Sjur Baardsen
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

En fersk bærekraftsrapport fra FN (Global Sustainable Development 2023) viser hvordan klima og miljø ligger langt under forventet utvikling. Dette er svært relevant for Norge, fordi det er her vi best kan bidra til oppnåelse av bærekraftsmålene. 

Bærekraft må sees i internasjonalt perspektiv, men krever samtidig en ryddig nasjonal organisering av arbeidet.

Sjur Baardsen
Professor, NMBU

Når det gjelder økonomiske og sosiale forhold er vi allerede i verdenseliten, og har derfor langt mindre å bidra med. Regjeringen beskriver selv dette godt i sin rapport til Stortinget i forslaget til statsbudsjettet 2023:

 «I sum skildrar berekraftsmåla ein ønskt tilstand som ligg nær det samfunnet vi allereie har i Noreg... På nokre område har vi vesentlege utfordringar. Dette gjeld særleg dei faktorane som viser baksida av velstanden. Vi har eit høgt materielt forbruk og store klimagassutslepp, og skårar derfor dårlegare på berekraftsmål 12 og 13 enn på andre mål. Vi har også utfordringar med naturmangfaldet og berekraftsmål 15.» (Bærekraftsmål 15 dreier seg om livet på land, dvs. økosystemer etc., forf. anm.) 

Kommunal- og distriktsdepartementet koordinerer i Norge

Bærekraft må sees i internasjonalt perspektiv, men krever samtidig en ryddig nasjonal organisering av arbeidet. Mange vil antagelig tro at det er Klima- og miljødepartementet eller Utenriksdepartementet som koordinerer vår bærekraftsrapportering til FN. Dette ville være naturlig da Agenda 2030 i stor grad handler om klima og internasjonale forhold. 

Jeg undres hvor godt denne modellen fungerer i praksis. Arbeidet med bærekraft går altfor tregt.

Sjur Baardsen
Professor, NMBU

De fleste europeiske land koordinerer da også sitt bærekraftsarbeid gjennom departementer som er ansvarlige for klima og internasjonale saker, eller med deres sterke medvirkning. Spania har sågar et eget departement for å følge opp bærekraftsmålene.

Men den gang ei. Rundt årsskiftet 2019/2020 ble ansvaret for koordinering av Norges bærekraftsarbeid flyttet fra Finansdepartementet til det som i dag kalles Kommunal- og distriktsdepartementet, med noe assistanse fra Utenriksdepartementet.

De fleste departementene deltar naturlig nok i oppfølgingen av bærekraftsarbeidet, typisk ved å ha «ansvaret» for ett eller to av FNs 17 bærekraftsmål. Regjeringen har også etablert et topplederforum for samarbeid om å nå målene, og en ekspertgruppe for finansiering knyttet til globale utfordringer. Med basis i denne modellen rapporterer Kommunal- og distriktsdepartementet årlig til Stortinget om bærekraftsarbeidet. 

Jeg mener det er svært viktig at det departementet som koordinerer bærekraftsarbeidet, også er det departementet som har mest relevant kompetanse.

Sjur Baardsen
Professor, NMBU

På tide å bytte koordinerende departement?

Jeg undres hvor godt denne modellen fungerer i praksis. Arbeidet med bærekraft går altfor tregt. Departementet nevner riktignok bærekraft på sin hjemmeside, men lister det ikke under egne ansvarsområder, og har ingen egen avdeling for bærekraft. Jeg mener det er svært viktig at det departementet som koordinerer bærekraftsarbeidet, også er det departementet som har mest relevant kompetanse. Det må ha en motivasjon sterk nok til at modellen med bidrag fra andre departementer ikke ender opp med et pulverisert ansvar og sektoriell tilnærming. 

Det er altså mange grunner til at Klima- og miljødepartementet også bør sitte med ansvaret for koordinering av bærekraftsarbeidet i Norge.

Sjur Baardsen
Professor, NMBU

Fordelingen av ulike mål til respektive departementer er i seg selv uheldig, da nettopp avveininger mellom mål er en større utfordring enn målene selv. En bærekraftsrelatert aktivitet berører typisk flere delmål, og griper derfor inn i flere sektorer. Ett aktuelt eksempel er Regjeringens klarsignal for 19 nye olje- og gassprosjekter på norsk sokkel som kontrasterer veldig klart bærekraftsmål 8 om økonomisk vekst, mot mål 13 om å stoppe klimaendringene. Og for Norges del er altså klima og miljø det mest bærekraftrelevante i slike avveininger.

Det er verdt å merke seg at Kommunal- og distriktsdepartementet kun har ansvar for ett av FNs bærekraftsmål (bærekraftige byer og lokalsamfunn), mens Klima- og miljødepartementet har ansvaret for hele fire mål, inkludert de sentrale målene 12, 13 og 15, som er nevnt ovenfor. Klima- og miljødepartementet bør stå sentralt i det grønne skiftet. Det har også en sentral rolle i Regjeringens arbeid med EU-taksonomien for bærekraftig økonomisk aktivitet, og det overordnede ansvaret for å ivareta helheten i regjeringens klima- og miljøpolitikk. Det er altså mange grunner til at Klima- og miljødepartementet også bør sitte med ansvaret for koordinering av bærekraftsarbeidet i Norge. Vi har ikke lenger tid til å nedprioritere dette. Aktiv handling må til! 


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00