Debatt

Lubna Jaffery (Ap): Forsvaret må ta inn over seg alvoret

Det er på tide å få ryddet opp i hvem som har ansvar for hva i forsvarssektoren. Dagens struktur er for fragmentert og mangler helhetlig ledelse og styring. Det har ført til høye kostnader, lav gjennomføringsevne og mangelfull funksjonalitet. Fra topp til bunn må Forsvarsdepartementet og Forsvaret nå ta inn over seg alvoret, skriver stortingsrepresentant og 1. nestleder i Kontroll- og konstitusjonskomiteen, Lubna Jaffery (Ap).

Det er på tide å få ryddet opp i hvem som har ansvar for hva i forsvarssektoren. Fra topp til bunn må man nå ta inn over seg alvoret, skriver stortingsrepresentant og 1. nestleder i Kontroll- og konstitusjonskomiteen, Lubna Jaffery (Ap).
Det er på tide å få ryddet opp i hvem som har ansvar for hva i forsvarssektoren. Fra topp til bunn må man nå ta inn over seg alvoret, skriver stortingsrepresentant og 1. nestleder i Kontroll- og konstitusjonskomiteen, Lubna Jaffery (Ap).Foto: Marit Hommedal/NTB
Lubna Boby Jaffery
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Forsvaret skal holde oss trygge i en kompleks og urolig verden. Regjeringen prioriterer forsvar og gjør blant annet tunge investeringer i nye helikopter og nye stridsvogner. Skal Forsvaret fungere best mulig må vi fortsette å investere i nytt utstyr, men vi må også få mest mulig ut av det mannskapet og utstyret vi har. Godt samarbeid er da nøkkelen.

En svært alvorlig rapport

Det var derfor skremmende lesning da Riksrevisjonen i fjor høst la frem undersøkelsen av Forsvarets informasjonssystemer. Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen omtalte rapporten som «En av de mest alvorlige rapportene Riksrevisjonen har lagt frem». Den korte og brutale dommen var at Forsvarets informasjonssystemer hadde svært alvorlige mangler, både når det gjaldt samvirke og sikkerhet. 

Forsvarets operative evne handler i bunn og grunn om hvorvidt Forsvaret er i stand til å holde oss trygge, med minst mulige egne tap. Riksrevisjonen tok derfor i bruk sin sterkeste kritikk.

Lubna Jaffery
Stortingsrepresentant (Ap), medlem, Kontroll- og konstitusjonskomiteen

Evnen til å samhandle i en forsvarsoperasjon, avhenger av god kommunikasjon mellom de operative enhetene. Man må ha såkalte interoperable informasjonssystemer. Enkelt sagt må styrkene våre kunne samle inn og dele informasjon med hverandre. Da kan de forstå situasjonen bedre, gjøre bedre beslutninger, samarbeide bedre, og dermed løse oppgavene mer effektivt med mindre risiko for egne tap. Krigen i Ukraina har vist oss hvor viktig det er å samle og dele informasjon, og ikke minst å kunne koordinere egne styrker.

Riksrevisjonen kom frem til at manglene ved dagens informasjonssystemer kan gå ut over Forsvarets operative evne. Forsvarets operative evne handler i bunn og grunn om hvorvidt Forsvaret er i stand til å holde oss trygge, med minst mulige egne tap. Riksrevisjonen tok derfor i bruk sin sterkeste kritikk.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen er nå ferdig med sin behandling av saken. En samlet komité har stilt seg bak Riksrevisjonens rapport.

Ansvarsavklaring

Det er på tide å få ryddet opp i hvem som har ansvar for hva i forsvarssektoren. Det har også Riksrevisjonen anbefalt. Dagens struktur er for fragmentert og mangler helhetlig ledelse og styring. Det har ført til høye kostnader, lav gjennomføringsevne og mangelfull funksjonalitet. 

Det er på tide å få ryddet opp i hvem som har ansvar for hva i forsvarssektoren. Det har også Riksrevisjonen anbefalt.

Lubna Jaffery
Stortingsrepresentant (Ap), medlem, Kontroll- og konstitusjonskomiteen

Dagens struktur innebærer at Forsvaret, logisk nok, er de som bruker materiell, enten det er stridsvogner, jagerfly eller informasjonssystem. Forsvaret er også eier av materiellet. Men, det er Forsvarsmateriell som anskaffer og forvalter materiellet, og de rapporterer ikke til forsvarssjefen, men direkte til Forsvarsdepartementet. Det er gode grunner for en slik løsning, men saken i kontroll- og konstitusjonskomiteen har tydelig illustrert behovet for å avklare ansvar og myndighet.

En av de klare funnene i høringen var at Forsvaret og Forsvarsmateriell må ha klarere fordelt ansvar og myndighet, noe som ble pekt på av både tillitsvalgte, nåværende og tidligere forsvarssjef, Nasjonal sikkerhetsmyndighet og Forsvarets forskningsinstitutt. Tidligere forsvarsminister Ine Eriksen Søreide var ansvarlig for opprettelsen av Forsvarsmateriell. I høringen understreket hun at det helt siden opprettelsen har vært forutsatt at man må gå opp grensegangen mellom Forsvarsmateriell og Forsvaret. Det er derfor positivt at nåværende forsvarsminister Bjørn Arild Gram har tatt ordentlig tak i problemstillingen og satt i gang arbeidet med en ny styringsmodell. Forsvarsministeren er tydelig på at det er mye som taler for at Forsvaret igjen skal få et mer helhetlig ansvar.

Tenke nytt

Med større ansvar og myndighet til Forsvaret følger også en klar forventning om å få på plass gode og effektive informasjonssystemer. Det handler ikke bare om ansvarsavklaring, men også om kompetanse, kultur og ledelse. 

Forsvarssjefen må organisere Forsvaret, inkludert sin egen ledergruppe, slik at de når målsetningene fastsatt av Stortinget. Da må de tenke nytt om kompetanse og kultur.

Lubna Jaffery
Stortingsrepresentant (Ap), medlem, Kontroll- og konstitusjonskomiteen

Det trengs mer IKT-kompetanse i Forsvaret. Den teknologiske utviklingen går lynraskt, og Forsvaret behøver mennesker som forstår utfordringene og mulighetene ny teknologi gir. Forsvarssektoren må i langt større grad ta høyde for den teknologiske endringstakten. De må investere i IKT-teknologi på en mer hensiktsmessig måte enn det dagens tradisjonelle investeringsprosesser legger opp til. De som forstår dette best, er teknologene. Selv om Forsvaret består av utrolig dyktige mennesker, er det likevel viktig å få inn mer kompetanse på IKT. Det er forsvarssjefens ansvar. Han må organisere Forsvaret, inkludert sin egen ledergruppe, slik at de når målsetningene fastsatt av Stortinget. Da må de tenke nytt om kompetanse og kultur.

Svendsen-utvalget

Skulle det mangle på ideer i Forsvaret og Forsvarsdepartementet, kan de gå til Svendsen-utvalget for å finne inspirasjon.

I juni 2020 la utvalget frem sin rapport «Økt evne til å kombinere menneske og teknologi – Veier mot et høyteknologisk forsvar». Bak en litt uvanlig næringslivsaktig innpakning finnes det mange skarpe observasjoner av dagens Forsvar. Det finnes også klare anbefalinger på hva Forsvaret bør gjøre for å holde tritt med den teknologiske utviklingen. Flere av utvalgets observasjoner og anbefalinger er relevante når Riksrevisjonens rapport skal følges opp. Blant annet peker de på behovet for å økte tilgangen på relevant kompetanse, og ikke minst å styrke og ta vare på de dyktige folka som alt er i Forsvaret.

Forsvarsdepartementet og Forsvaret må evne å gjennomføre de nødvendige tiltakene, og tempoet må betydelig opp.

Lubna Jaffery
Stortingsrepresentant (Ap), medlem, Kontroll- og konstitusjonskomiteen

Alvor

«Det er ikke aktiviteten vasking vi er ute etter, men resultatet rent», er et kjent sitat fra «fenriken» i Kompani Lauritzen. Stortinget har med denne saken understreket hvilket resultat vi har forventninger om.

Ansvaret for å nå disse resultatene ligger nå hos Forsvarsdepartementet og Forsvaret. Fra topp til bunn må man nå ta inn over seg alvoret. De må evne å gjennomføre de nødvendige tiltakene, og tempoet må betydelig opp. Riksrevisjonen har varslet at de kommer tilbake for ny inspeksjon om et drøyt år.

Les også

Omtalte personer

Karl Eirik Schjøtt-Pedersen

Riksrevisor
Master of Buisness Administration (CBS, 2015), cand.mag i statsvitenskap, sosialøkonomi, offentlig rett (Universitetet i Oslo, 1985)

Ine Eriksen Søreide

Stortingsrepresentant Oslo (H), leder, Utenriks- og forsvarskomiteen
Cand.jur., Universitetet i Tromsø, 2007)

Bjørn Arild Gram

Forsvarsminister

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00