EU-forslag strammer grepet for fossile lastebiler

Klimapåvirkningen fra nye lastebiler og busser skal reduseres med 90 prosent innen 2040, heter det i et nytt forslag fra EU-kommisjonen. Det danske Rådet for grønn omstilling er skuffet. De hadde håpet på en dato for total utfasing av fossile lastebiler. EU-parlamentet vedtok nettopp en slik lov for person- og varebiler tirsdag.

EU-kommisjonen vil ennå ikke sette en endelig sluttdato for salg av svarte lastebiler og busser.
EU-kommisjonen vil ennå ikke sette en endelig sluttdato for salg av svarte lastebiler og busser.Foto: Torstein Bøe / NTB
Daniel Bue Lauritzen

Klimabelastningen fra lastebiler og busser må reduseres betydelig og på et tidspunkt i fremtiden kuttes fullstendig.

Det er kjernen i et nytt forslag fra EU-kommisjonen, som visepresident Frans Timmermans la fram tirsdag.

– Vårt mål er ganske enkelt: Alle lastebiler og busser skal være utslippsfrie i fremtiden, sa han.

Konkret foreslår Kommisjonen at EU skjerper kravene til nye lastebilers CO2-utslipp, slik at de sammenlignet med 2019 slipper ut 45 prosent færre klimagasser i 2030, 65 prosent færre i 2035 og 90 prosent færre i 2040.

På sikt vil dette føre til klimanøytral tungtransport, sier Frans Timmermans.

– Innen 2050 skal nesten alle kjøretøy på veiene våre være utslippsfrie. Vår klimalovgivning krever det, våre byer trenger det og våre produsenter gjør seg klare for det, sier kommissæren, som også uttalte at EU-kommisjonen foreslår at alle nye bybusser skal være helt utslippsfrie innen 2030.

Skuffer grønt råd

Hvis kommissæren hadde håpet på ros for sitt klimaforslag fra grønne stemmer, vil han bli skuffet.

Forslagene blir i hvert fall møtt med kritikk fra det danske Rådet for grønn omstilling, der klima- og transportrådgiver Daria Rivin beskylder EU-kommisjonen for å gå glipp av en mulighet til å stenge døren for fossil veitransport helt.

– Uten en utfasingsdato for salg av fossile lastebiler vil det være tilnærmet umulig for EU å nå klimamålet i 2050 og enda vanskeligere for Danmark å nå målet i 2045. Lastebiler varer i gjennomsnitt 18 år i Europa. Derfor er det nødvendig med et endelig farvel til forbrenningsmotoren innen 2035, sier hun i en pressemelding.

Tirsdag, en uke tidligere, stemte Europaparlamentet for en felles sluttdato for salg av nye person- og varebiler med utslipp, noe som i praksis betyr et siste farvel til diesel- og bensinbiler fra 2035.

Under debatten før avstemningen klaget De Grønnes visepresident, det nederlandske parlamentsmedlemmet Bas Eickhout, over at EU-kommisjonen ikke setter de samme standardene for utfasing av fossile lastebiler som personbiler.

– Vi må ta den samme kampen for lastebilene. Vi trenger også nullutslippslastebiler hvis vi vil ta klimanøytralitet på alvor, uttalte Bas Eickhout.

Men ifølge Frans Timmermans er det for tidlig å sette en dato for når den siste fossile lastebilen skal rulle ut fra en forhandler i et EU-land.

– På et tidspunkt må vi få målet opp til 100 prosent, men foreløpig kan vi ennå ikke si når alle lastebiler og busser vil være utslippsfrie med teknologien vi har tilgjengelig, sa kommissæren.

Han nevnte at vanskelige forhold som bratte fjell eller ekstrem kulde i praksis kan stå i veien for grønne lastebiler.

Denne artikkelen er publisert hos Altinget DK og er oversatt av Oscar Solvang Bergersen.

Les også

Omtalte personer

Frans Timmermans

Nederlands politiker (GroenLinks–PvdA)
mag.art. fransk litteratur (Nijmegen Uni. 1985)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00