Richard Storevik: Mange trenger mye mer hjelp enn de får i dag – det er der regjeringens fokus burde være

Når regjeringen kutter 200 millioner i dagpengeordningen går det mest ut over de yngste og de som trenger det mest, sier Altinget-spaltist og leder for Fellesforbundets største fagforening Richard Storevik.

Richard Storevik leder Fellesforbundets største fagforening – avdeling 5. Han mener regjeringen burde fokusere mer på sin viktigste oppgave – å stille opp for dem som trenger det aller mest.
Richard Storevik leder Fellesforbundets største fagforening – avdeling 5. Han mener regjeringen burde fokusere mer på sin viktigste oppgave – å stille opp for dem som trenger det aller mest.Foto: John Trygve Tollefsen

– De som har minst og står svakest vil stå enda svakere. Dette vil øke forskjellene i Norge. Det er et alvorlig kutt, som jeg er sikker på vil bli rettet opp i, sa LO-nestleder Steinar Krogstad til NRK om regjeringens dagpengekutt.

Dagpenger utbetales til arbeidsledige. Utbetalingene beregnes i dag enten på grunnlag av inntekten de siste tolv månedene – eller på gjennomsnittet av de siste 36 månedene, hvis det gir bedre uttelling. I regjeringens forslag til statsbudsjett går Ap og Sp inn for å redusere opptjeningstiden for dagpenger fra tre til ett år. Forslaget innebærer en innsparing på like under 200 millioner kroner.

Ifølge regjeringens egne anslag vil grepet føre til at rundt 2.000 nye, registrerte arbeidsløse ikke vil få dagpenger. I tillegg vil i underkant av 13.000 personer få mindre i dagpenger.

Vi må slutte med den illusjonen om at vi har så mange som snyter på ordningene som AAP og dagpenger

Richard Storevik

Dette kuttet vil gå utover de yngste og la meg forklare hvorfor:
Når nedbemanninger eller permitteringer skjer – noe som ofte er en årsak til at folk får dagpenger – vil de tillitsvalgte og bedriften gå ut ifra ansiennitet.  Sist inn, først ut.  Det gjør de yngste arbeidstakerne sårbare. Om du har gått to år i lære, og for eksempel er i ditt første år som fagarbeider, så skal altså siste årets lærlingelønn være det som er beregningsgrunnlaget.  Da vil beregningsgrunnlaget være 62,4 % av en inntekt de for lengst har lagt bak seg. 

I en slik situasjon vil et beregningsgrunnlag på 12 måneder være fatalt.  Unge i etableringsfasen har i utgangspunktet vanskelig for å få lån og i en permitteringssituasjon kan de ha vanskelig for å betjene et allerede mottatt lån.

Les også

Eller la oss si en som arbeidstaker søker etter- og videreutdanning, en satsing som det offentlige har lagt stor vekt på de siste årene.  En har gjerne jobbet i 5 til 10 år i arbeidslinjen og tar ett år på skole som ledd i et etter- og videreutdanningsløp.  Hvis en da kommer tilbake, og så mister jobben eller blir permittert, vil regjeringens forslag da gjøre det slik at det er skoleåret som er beregningsgrunnlaget?  Dette vil i så fall slå helt feil ut. Med en gjennomsnittsberegning av de siste 36 månedene, fanger ordningen opp slike tilfeller.  Det ville vært den mest sosiale profilen på dagpenger, som samtidig tar høyde for at vi kan ha et konjunkturutsatt arbeidsliv der folk tør å ta sjanser, selv i tøffe tider.

Vi må slutte med den illusjonen om at vi har så mange som snyter på ordningene som AAP og dagpenger. Ja, de finnes og jeg har sett dem.  Men de er i mindretall, og når begynte vi egentlig å lage ordninger som skal treffe en smalest mulig gruppe?

Jeg vokste opp på Sletten i Bergen, hvor det var en høy andel av sosialklienter og familier jeg ville kategorisert som fattige. Ikke én av de jeg vokste opp med, ønsket å motta sosialhjelp, eller å ha under to-tredjedeler av det de ville tjent i full jobb (dagpenger). Tvert imot ville de ha skikkelig betalt – faktisk så mye at mange av dem valgte det svarte markedet og kriminalitet for å kunne unngå skuffelsen fra barnas øyne når de sa for tusende gang at de ikke har råd til nye klær. Noe som igjen førte til at når disse barna ble voksne og selv fikk valget, ble det dessverre mange triste skjebner innen det kriminelle nettverket.  Så å si at det er så mange som snyter, er bare provoserende. Det er mange som trenger mye mer hjelp enn de får i dag – det er her regjeringens fokus bør være.

Det kan ikke være slik at når det skal strammes inn, så rammer vi de mest sårbare av oss

Richard Storevik

At det er masse jobber å søke på og at det aldri har vært så lav arbeidsledighet, er en bitter trøst for dem som faktisk ikke klarer og jobbe.  Eller for familien i distriktet som har begge foreldrene jobbende på arbeidsplassen som blir utsatt for nedbemanninger. Enda verre er det om en generasjonsbedrift, hvor hele familien jobber, må legge ned fordi det er for dyrt å drive.  Da er det vår fordømte plikt å ha ordninger som tar vare på de som sliter mest.   

Det kan ikke være slik at når det skal strammes inn, så rammer vi de mest sårbare av oss.  Et land blir ikke bedre enn det svakeste ledd. Det vil jeg minne vår Regjering på: at vi må stille opp for dem som trenger det aller mest.

Les også


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00