Alrow media leverer tilfredsstillende resultat i nytt årsregnskap

Alrow Media ender med overskudd i regnskapsåret 22/23. Med lanseringen av Altinget i Norge fortsetter ekspansjonen på det nordiske mediemarkedet.

Christoph Nørgaard, administrerende direktør i Alrow Media, legger torsdag frem resultat for det nordiske mediekonsernet. 
Christoph Nørgaard, administrerende direktør i Alrow Media, legger torsdag frem resultat for det nordiske mediekonsernet. Foto: Arthur J. Cammelbeeck

Mediekonsernet Alrow Media, som står bak Altinget i Danmark, Sverige og Norge, samt mediet og Tenketanken Mandag Morgen i Danmark, leverer et tilfredsstillende resultat på 4.462 tusen danske kroner før skatt i det nylig offentliggjorte årsregnskapet som går fra 1. juli 2022 til 30. juli 2023. Dessuten betales det 3,3 millioner DKK i dansk selskapsskatt.

«Vi har i det siste regnskapsåret hatt fokus på å lansere Altinget i Norge. Denne investeringen trekker årets resultat betydelig ned, hvilket er helt forventet. Fratrukket investeringen i Norge, leverer vi det nestbeste resultatet i konsernets historie, sier administrerende direktør Christoph Nørgaard», og fortsetter: 

«Oppstarten i Norge er å betrakte som en investering i fremtiden. Det følger den strategi vi har lagt. Det er et vigtig skritt mot drømmen om å bli Nordens største politiske mediehus».

Solgt hotell

Utover etableringen på det norske markedet har det i regnskapsåret vært fokus på å styrke veksten i kjerneforretningen i Danmark og Sverige, utvide kontoret i Brussel og en fortsatt investering i IT og digitalisering. Grønbechs Hotel i Allinge på Bornholm er dessuten solgt.

«Vi har lansert nye medier og kommersielle produkter både i Danmark, Sverige og Norge. Tenketanken Mandag Morgen har hatt sterk vekst, og vi opplever generell fremgang i de forskjellige forretningsområder. Men som mediebransjen for øvrig er vi utfordret på annonseomsetningen, sier Christoph Nørgaard.

«Medieindustrien befinner seg i en turbulent tid, hvor vi selvfølgelig noterer oss regnskap og rapporter fra våre kollegaer med begrenset optimisme. Vi forventer likevel at vi kan levere vekst i det kommende året, særlig drevet at abonnementsforretningen. Men mye avhenger av utviklingen i annonsemarkedet».

Bærekraftsregnskap

I regnskapsåret har det også vært fokus på bærekraft og grønn omstilling. Konsernet har offentliggjort klimaregnskap for 2021 og 2022 for de danske selskapene og arbeider med en lang rekke initiativer som skal bidra til CO2-kutt:

«Alrow Media har naturligvis også fokus på FNs verdensmål og bærekraft. Vi dekker området i våre medier og arrangerer nettverk og kurs innen dette området. Vi er også vertskap for den årlige Verdensmålsuken i Danmark. Men det har også en sentral plass i vår egen strategi, og vi arbeider med en rekke konkrete initiativer for å redusere våre avtrykk», sier Christoph Nørgaard. 

Omtalte personer

Christoph Nørgaard

Adm. direktør, Alrow Media
M.sc, International Business (Aarhus Uni.)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00