Om  
Marte Ingul
Frank Gander
Knut Olav Åmås

Går sammen for å redde kunnskapsbasen Medienorge

Stiftelsene Tinius, Fritt Ord og avisfellesskapet Amedia går sammen om midlertidig finansiering av kunnskapsbasen Medienorge, som et svar på Kultur- og likestillingsdepartementets kutt i bevilgingen i statsbudsjettet for 2023.

Marte Ingul, konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt i Amedia og Frank Gander, prosjektdirektør i Stiftelsen Tinius.
Marte Ingul, konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt i Amedia og Frank Gander, prosjektdirektør i Stiftelsen Tinius.Foto: Ihne Pedersen
Ingrid Skovdahl

Avisfellesskapet Amedia kunngjør i en pressemelding at de går sammen med stiftelsene Tinius og Fritt Ord om en midlertidig finansiering av den uavhengige kunnskapsbasen Medienorge.

Dette skjer som et svar på Kultur- og likestillingsdepartementets ønske om å legge Medienorge til Medietilsynet og dermed kutte i bevilgningen i statsbudsjettet for 2023:

«Kultur- og likestillingsdepartementet mener det er hensiktsmessig å samle mest mulig av oppdrag om innhenting og utarbeiding av mediestatistikk og -analyse hos én aktør. Medietilsynet er statens forvaltningsorgan på feltet og har denne oppgaven allerede. Tilskuddet til Medienorge foreslås på denne bakgrunn avviklet,» skriver departementet i begrunnelsen.

De tre aktørene er uenige i denne avgjørelsen, og mener at Medienorge er en viktig samfunnsfunksjon som må bevares. 

Medienorge
  • Medienorge er en informasjonssentral for fakta om norske medier som ble
    opprettet av Kulturdepartementet i 1994.
  • Medienorge holder til ved og er del av Institutt for informasjons- og
    medievitenskap ved Universitetet i Bergen.
  • Medienorge deltar i et nordisk samarbeid via informasjonsnettverket NORDICOM,
    som finansieres av Nordisk ministerråd. I tillegg til å dokumentere forskning og
    litteratur på mediefeltet, dokumenterer Nordicom medieutviklingen i Norden ved
    å utarbeide sammenlignbar nordisk mediestatistikk.

– I løpet av én generasjon har norske redaktørstyrte mediers kamp om folks tid gått fra et NM til et VM. Kunnskapsmiljøet i Bergen dokumenterer digitaliseringens dyptgripende endringer av det norske medielandskapet. Denne samfunnsfunksjonen blir ikke mindre viktig fremover. Vi bidrar derfor til en midlertidig løsning, og setter vår lit til at langsiktig finansiering løses politisk, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt i Amedia.

Medienorge, som ligger under Universitetet i Bergen, har siden 1994 fungert som en uavhengig statistikkbank for norsk medieutvikling, og er ifølge Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås en unik ressurs.

– Den store oppgaven med å sikre god offentlig mediestatistikk fra en uavhengig kilde slik Medienorge ved Universitetet i Bergen gjør, har en helt unik egenverdi. Uavhengig informasjonsinnhenting og presentasjon av mediebruk i endring er viktigere enn noen gang, og kan ikke løses av statens eget tilsyn, Medietilsynet, mener Åmås.

Den midlertidige finansieringen fra aktørene er på totalt 2 millioner kroner, og skal sikre Medienorges drift ut 2023.

– Når vi nå går sammen om den viktige finansieringen for 2023, gir vi bransjen, akademia og myndigheter nok tid til å finne og sikre en løsning for en langsiktig finansiering av Medienorge, konkluderer Frank Gander, prosjektdirektør i Stiftelsen Tinius.

Omtalte personer

Marte Ingul

Konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt, Amedia
master i ledelse (Handelshøyskolen BI), bachelor i sammenlignende politikk (Universitetet i Bergen)

Frank Gander

Prosjektdirektør, Stiftelsen Tinius

Knut Olav Åmås

Direktør, Stiftelsen Fritt Ord
Dr. philos. (Universitetet i Bergen, 2005), hovedfag i filosofi (1996)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00