Spaltist:  
Claes Arvidsson

Søtsakene fra Freia og Marabou har fått en bitter ettersmak

Via Mondelez sitt eierskap har de svenske og norske sjokoladeikonene Marabou og Freia havnet i en geopolitisk klemme av boikott og avbrutt samarbeid. Godteriet har fått en bitter ettersmak av brutaliteten i Bucha, Mariupol og nå sist den sprengte vannkraftdemningen Kakhovka. Er det rett eller galt? Det spør forfatter og tidligere lederskribent i Svenska Dagbladet, Claes Arvidsson.

Mondelez har verken fulgt fjellvettregelen «snu i tide, det er ingen skam å snu», den om å «ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredutsatt terreng og usikker is», eller «vit alltid hvor du er». Godteri- og kjeksgiganten som både eier Freia og den tilsvarende sjokoladeikonen i Sverige, Marabou, er definitivt på feil sted – noe som de to landene velger å håndtere på ganske forskjellige måter, ifølge svenske Altingets spaltist Claes Arvidsson.
Mondelez har verken fulgt fjellvettregelen «snu i tide, det er ingen skam å snu», den om å «ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredutsatt terreng og usikker is», eller «vit alltid hvor du er». Godteri- og kjeksgiganten som både eier Freia og den tilsvarende sjokoladeikonen i Sverige, Marabou, er definitivt på feil sted – noe som de to landene velger å håndtere på ganske forskjellige måter, ifølge svenske Altingets spaltist Claes Arvidsson.Foto: Fredrik Hagen/NTB
Claes Arvidsson

Så like, men også så forskjellige. Det er den enkle beskrivelsen av Norge og Sverige – ofte også når samtalen på den offentlige scenen handler om det samme. Som i tilfellet med Mondelez International, som eier norske Freia, svenske Marabou og en lang rekke andre varemerker.

Via Mondelez sitt eierskap har de to nasjonale sjokoladeikonene havnet i en geopolitisk klemme av boikott og avbrutt samarbeid. Godteriet har fått en bitter ettersmak av brutaliteten i Bucha, Mariupol og nå sist den sprengte vannkraftdemningen Kakhovka. Er det rett eller galt? Og hvordan skal foretak og vi som forbrukere tenke? 

Godteriet har fått en bitter ettersmak av brutaliteten i Butja, Mariupol og nå sist den sprengte vannkraftdemningen Kakhovka.

Claes Arvidsson
Spaltist, Altinget SE

På spørsmålet om Ola og Kari burde føle «Kvikk Lunsj-skam», svarte BI-professor Øyvind Kvalnes, som er spesialisert i etikk og næringsliv: «Nei, på ingen måte». Tross alt kunne han ha lagt til noen ord om at problemet – å knaske eller ikke knaske – likevel kan være verdt å tenke igjennom.

Godteri- og kjeksgruppa har verken fulgt fjellvettregelen «snu i tide, det er ingen skam å snu», den om å «ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredutsatt terreng og usikker is», eller «vit alltid hvor du er». Og Mondelez er definitivt på feil sted.

Mondelez har valgt å bli i Russland selv etter invasjonen av Ukraina. Det hevdes at de har begrenset virksomheten, men faktisk økte både resultat og omsetning i 2022 sammenlignet med året før. Tilskuddet til Putins krig har utgjort omtrent 2 milliarder SEK i innbetalt skatt.

Som et resultat har den multinasjonale godterigiganten blitt svartelistet av Ukraina som sponsor for den russiske angrepskrigen. 

Les også

Sterkere trykk i Sverige

Både i Norge og Sverige har de store matvarekjedene valgt å ikke involvere seg i en boikott (men de svenske slutter å selge produkter fra Mondelez som er importert fra Russland). Enkelte kjøpmenn har imidlertid satt i gang salgsboikott ved å fjerne Marabou fra butikkhyllene. Det initiativet ble ønsket velkommen av bistands- og handelsminister Johan Forsell

Jeg synes hver enkelt i Sverige skal gjøre som den vil. Men du bør vite hva du støtter når du støtter en bestemt type produkt.

Elisabeth Svantesson
Sveriges finansminister

I Sverige settes også forbrukermakt bak kritikken – gjennom oppfordringer til kjøpsboikott. Svenska Dagbladets politiske sjefredaktør Tove Lifvendal (uavhengig borgerlig) er blant dem som har tatt til orde for boikott av hele Mondelez’ sortiment. Aftenpostens politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim (liberal-konservativ) pekte på at selskaper som har valgt å avbryte eller stoppe samarbeidet med Freia, ikke har gjort det samme med andre svartelistede merkevarer:

«Engasjementet er forståelig. Men det er mer som å posere.»

I Sverige er det stort press i sosiale medier, og oppfordringer om boikott høres også hver uke på de såkalte «Mandagsmøtene» i Stockholm sentrum. Og det skjer med støtte fra regjeringen ledet av Moderaterna. Finansminister Elisabeth Svantesson har fremhevet som sin personlige mening at «vi alle må hjelpe hverandre på alle måter for å sikre at den russiske krigskassen ikke øker».

Måndagsmötena
  • Hver mandag siden 28. februar 2022 har markeringer til støtte for Ukrainas kamp mot Russland blitt arrangert på Norrmalmstorg i Stockholm.
  • Støttemarkeringene, som har fått kallenavnet «Måndagsmötena», springer ut av den tidligere  bevegelsen «Måndagsrörelsen» – en aksjon som ble dannet i 1990, til støtte for baltisk frigjøring fra Sovjetunionen. Bevegelsen hadde stor gjennomslagskraft i svensk opinion, og initiativtakerne ble senere takket med flere fortjenstmedaljer fra de baltiske statene, etter at de hadde gjenvunnet sin selvstendighet. 
  • Initiativtakeren til den nye «Måndagsmöte»-bevegelsen til støtte for Ukrainas kamp mot Russland, er den eneste gjenlevende fra den opprinnelige bevegelsen, Gunnar Hökmark. 

Og med tillegget: «Jeg synes hver enkelt i Sverige skal gjøre som den vil. Men du bør vite hva du støtter når du støtter en bestemt type produkt.»

Søsterpartiet Høyre ønsker ikke å ta stilling til saken som parti, og det kan man ha respekt for. Men næringspolitisk talsperson, Linda Hofstad Helleland, ønsker ikke en gang å si sin egen mening. Det er en refleksjon av en følelse av frykt som preger alle stortingspartiene bortsett fra Venstre (for) og Rødt (mot).

Oljefondet har på sin side ikke gitt noen indikasjon på at de skal revurdere sin eierandel i Mondelez International. Men de sier at de ønsker å ha en dialog med selskapet i tråd med fondets praksis som eiere. 

Det siste året har vi støttet Ukraina på ulike måter, og dette er enda en måte for oss å støtte dem.

Försvarsmakten

Så enkelt kan det være

Svensk næringsliv har ikke, som i Norge, gått til regjeringen for å få veiledning angående Mondelez. Den norske regjeringens svar var som forventet: Mondelez er ikke underlagt EU- eller USA-sanksjoner, og næringslivet står derfor fritt til å handle som de finner passende.

Det er viktig å huske hva det faktisk betyr. At noe ikke er forbudt ved lov, er ikke det samme som at de berørte selskapene med en offisiell uttalelse i hånden kan slippe å ta eget ansvar.

Både Freia og Marabou har i forsøkene på skademinimering også pekt på urettferdigheten i at det er de som rammes mens andre svartelistede merker går fri. Den har gått hjem i Norge. Elkjøp, Norwegian og Widerøe droppet Freia-boikotten. 

Har de som nå naturligvis er redde for å miste arbeidsplassene sine, tidligere forsøkt å påvirke sine eiere?

Claes Arvidsson
Spaltist, Altinget SE

I Sverige begrunner rederiet Stena Line beslutningen om å slutte å selge produkter fra Mondelez med at det er «den etisk riktige beslutningen å ta». De godtar ikke Marabous argument om at det er et svensk merke og at all produksjon foregår i Sverige: «Vi har ikke gjort noen forskjell i produksjonen, men det handler mer om eierskapet».

Som et ledd i skademinimeringen understrekes det at det er Mondelez International som eier beslutningen om virksomheten i Russland. Det er selvfølgelig bra at fagforeningene i både Sverige og Norge mener at Mondelez bør forlate Russland. Men har de som nå naturligvis er redde for å miste arbeidsplassene sine, tidligere forsøkt å påvirke sine eiere? Har Freia og Marabou nasjonalt forsøkt å gjøre det?

Det er bra at Marabou «fordømmer Russlands krig mot Ukraina». Fra Freias side snakkes det også klarspråk. Problemet er at hovedkontoret uttrykker seg i vage ordelag uten å navngi angriperen. 

Så enkelt kan det være å ta et standpunkt. 

Claes Arvidsson
Spaltist, Altinget SE

Til slutt kan man selvsagt lure på om en boikott egentlig har noen betydning? I Ukraina er svaret på spørsmålet et klart ja:

«Takk også til alle organisasjonene som har tatt det modige skrittet å boikotte Mondelez-produkter. Deres engasjement gjør en stor forskjell.»

I Sverige har Försvarsmakten valgt å erstatte Marabou og Oboy med andre produkter, med begrunnelsen: «Det siste året har vi støttet Ukraina på ulike måter, og dette er enda en måte for oss å støtte dem».

Så enkelt kan det være å ta et standpunkt.

---

Claes Arvidsson er tidligere lederskribent i Svenska Dagbladet. Nå er han bosatt i Norge, og er fast spaltist for Altinget i Sverige.


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00