Spaltist:  
Benedicte Solaas

Til jul ønsker jeg meg mål for hydrogen og karbonfangst og -lagring

I 2015 ga verdens land hverandre en julegave helt utenom det vanlige; Parisavtalen. I år ønsker jeg meg at norske politikere setter mål og ambisjoner for hydrogenproduksjon og karbonfangst og –lagring i Norge, skriver Benedicte Solaas, spaltist og klimadirektør i Offshore Norge.

Spaltist Benedicte Solaas peker på Northern Lights som et viktig presisjeprosjekt, men etterlyser rammevilkår og finansielle insentiver til å få andre karbonfangst og -lagringsprosjekter på plass. Bildet viser Northern Lights CO2-mottaksterminal i Øygarden.
Spaltist Benedicte Solaas peker på Northern Lights som et viktig presisjeprosjekt, men etterlyser rammevilkår og finansielle insentiver til å få andre karbonfangst og -lagringsprosjekter på plass. Bildet viser Northern Lights CO2-mottaksterminal i Øygarden.Foto: Northern Lights/Offshore Norge
Benedicte Solaas

Norge og EU har meldt inn sitt bidrag til Parisavtalen. Utslippene i Europa skal reduseres med 55 prosent i 2030, sammenlignet med 1990. Vi snakker ofte om hvor vanskelig det kommer til å bli. Miljødirektoratet har vist at det er mulig å kutte utslippene i Norge, men klimapolitikken må skjerpes. EU-Kommisjonen sier det samme, og er allerede i ferd med å stramme opp.

Fra ledelses- og organisasjonsteori og idretten vet vi at å sette seg mål fører til bedre prestasjoner. Det er likevel flere ting som påvirker om målene er gode eller ikke: hvor viktig målet er for oss, hvor stor tro har vi på at vi vil nå målet, hvilke tiltak vi setter vi inn for å nå dem, og om vi vurderer fortløpende om vi er på riktig vei.

En slik tankegang bør også gjelde klima- og miljøpolitikken. Skal vi lykkes med å nå 55 prosent utslippsreduksjon i 2030, trenger vi delmål som setter retning og gjør det mulig for myndigheter og næringsliv å jobbe sammen.

Sett mål for hydrogen og karbonfangst og -lagring

Vi må gjøre flere ting samtidig. Vi må vi bygge ut mer fornybar energi, og her har myndighetene startet å sette mål.

Videre må vi fange utslipp fra industrien, som vil ha utfordringer med å bli helt utslippsfri. Og vi må ta i bruk alternativ energi for industri som vil ha utfordringer med elektrifisering. Et viktig sted å starte her, vil være å sette mål.

Så langt har forslagene blitt møtt med positive og oppmuntrende ord. Konkrete mål og ambisjoner har likevel uteblitt

Benedicte Solaas
Spaltist og direktør i Offshore Norge

Det kan for eksempel være et mål om å lagre 50 millioner tonn CO2 årlig på norsk sokkel innen 2030 – like mye som hele Norges utslipp. Olje- og gassbransjen, gjennom KonKraft, har vist at det er et realistisk mål. Vi har også satt en ambisjon om å bygge en rørledning som kan transportere CO2 fra Europa til norsk sokkel, men vi peker på en del ting som må på plass for å få det til.

Det bør også settes et mål om at vi skal produsere 1 million tonn blått hydrogen (hydrogen produsert fra naturgass med karbonfangst og -lagring) per år i Norge innen 2032, som økes til 2 millioner tonn fra 2035. Olje- og gassbransjen har kommet med forslaget allerede. Heller ikke det er urealistisk, men vi trenger at partene i arbeidslivet jobber sammen med myndighetene for å få det til.

Så langt har begge forslagene blitt møtt med positive og oppmuntrende ord. Konkrete mål og ambisjoner har likevel uteblitt fra politikernes side. Men det er enda en stund til jul.

Les også

Mål for karbonfangst og –lagring forplikter

Spaltister i Altinget Klima og Energi
  • Bård Ludvig Thorheim, stortingsrepresentant (H) og medlem av energi- og miljøkomiteen.
  • Ingrid Lilandnestleder i Miljøpartiet De Grønne.
  • Knut Einar Rosendahl, professor i samfunnsøkonomi ved Handelshøyskolen ved NMBU. Han forsker på miljø- og energiøkonomi, og leder det regjeringsutnevnte Teknisk beregningsutvalg for klima.
  • Benedicte Solaasdirektør klima og miljø i Offshore Norge, og kommunestyrerepresentant (Ap) i Stavanger kommune.
  • Marte Hansen Hauganleder i Changemaker.
  • Geir Ramnefjellsjef for myndighetsspørsmål i Deep Wind Offshore. Tidligere politisk redaktør og politisk kommentator i Dagbladet.

Myndighetene har allerede gitt tillatelser til lagring for prosjekter som til sammen kan lagre 50 millioner tonn CO2 hvert år. Om det blir realisert gjenstår fortsatt å se. Foreløpig er det ikke lønnsomt å fange, transportere og lagre CO2.

Miljødirektoratet viser at vi kan redusere de norske utslippene med litt over 8 prosent ved å bruke karbonfangst og –lagring. I tillegg er potensialet for å lagre europeiske utslipp betydelig.

Usikkerheten er imidlertid stor. For å realisere det samlede potensialet er det viktig at vi er enige om et mål for hvor store mengder CO2 Norge skal lagre. Setter vi et mål, så forpliktes alle parter på en helt annen måte.

Northern Lights er det eneste lagringsprosjektet hvor det er tatt en investeringsbeslutning. Det har ført til stor interesse for å lagre CO2. Også hos fangstaktørene, fordi det finnes en konkret løsning som gjør at flere kan sette i gang med sine fangstprosjekter. Northern Lights har vært et viktig prestisjeprosjekt som har fått statsstøtte, men for å komme videre må det raskt etableres rammevilkår og nødvendige finansielle insentiver som sikrer lønnsomhet for de neste prosjektene. En mulighet som bør vurderes er å ta i bruk differansekontrakter hvor staten går inn og dekker mellomlegget i perioder hvor kvoteprisen er for lav.  Det er også behov for å få på plass et stabilt og forutsigbart skatteregime som gir tilfredsstillende fordeling av risiko og avkastning for de som investerer i transport og lagring.

For å komme videre må det raskt etableres rammevilkår og nødvendige finansielle insentiver som sikrer lønnsomhet for de neste prosjektene

Benedicte Solaas
Spaltist og direktør i Offshore Norge

Også Miljødirektoratet peker på at det trengs utrullingsvirkemidler, og foreslår for eksempel støtteordninger for etablering av infrastruktur. Årsaken er at CO2-prisen alene ikke vil være tilstrekkelig til å nå klimamålene.

Vi har fortsatt et konkurransefortrinn i Norge, men vi er i ferd med å bli utkonkurrert. EU har satt seg mål om å lagre 50 millioner tonn CO2, og de arbeider med å lage politikk og støtteordninger for å få det til. Storbritannia skal bruke 20 milliarder pund over 20 år for å realisere fangst-prosjekter og lagre CO2 på sin sokkel. Storbritannia estimerer at den finansielle støtten til karbonfangst og -lagring vil bidra med 50.000 jobber, og at de kan lagre mellom 20-30 millioner tonn CO2 per år innen 2030.

Norge har gode forutsetninger for å henge med. Et nasjonalt mål ville gitt forutsigbarhet til næringslivet, slik at det er mulig å gjøre store investeringer. Da kan vi både redusere egne og europeiske utslipp, men også skape ny industri og nye arbeidsplasser.

Synd at hydrogensatsinger flytter til andre land

Det kan bli vanskelig å elektrifisere all tungtransport, industri og maritim sektor. Miljødirektoratet har identifisert et potensial som kan kutte 1 million tonn CO2 ved å ta i bruk hydrogen i industriprosesser i Norge.

Det er synd at vi mister industriprosjekter som både kan hjelpe oss med å nå egne klimamål, utvikle ny industri og skape arbeidsplasser i Norge

Benedicte Solaas
Spaltist og direktør i Offshore Norge

KonKraft viser at det er et potensial for å produsere opptil 2 millioner tonn hydrogen i 2035. Det vil utgjøre om lag 10 prosent av hydrogenet Europa anslår at de trenger å importere. Brukes hydrogenet også i Norge vil det kunne bidra til at vi når de norske klimamålene.

Men for å få det til må det sikres hurtig utvikling i etterspørsel og infrastruktur for blått hydrogen.

Equinor hadde tre prosjekter for utvikling av både grønt og blått hydrogen og ammoniakk på tegneblokka, men har kun gått videre med det ene blå hydrogenprosjektet. Årsaken er rett og slett at de så ikke hvordan de skulle få lønnsomhet i prosjektene, og flyttet heller satsingen til USA, EU og Storbritannia, som har bedre rammebetingelser og støtteordninger.

Det er synd at vi mister industriprosjekter som både kan hjelpe oss med å nå egne klimamål, utvikle ny industri og skape arbeidsplasser i Norge.

Klima- og industripolitikken må styrkes

Tilsvarende som for havvind, trenger vi mål for karbonfangst og –lagring og hydrogen. Vi vet at potensialet er stort også innenfor disse industriene. Fordelen med at det er satt mål for havvindindustrien, er at vi ser hva som må på plass for faktisk å nå målsettingen, fordi det er rammebetingelsene som vil avgjøre hvor mye som realiseres.

Industrien har ambisjoner, kompetanse og teknologien. Vi ønsker å få dette til. Vi ønsker å bygge ny industri. Og vi ønsker å skape nye arbeidsplasser.

Men vi trenger politikere som tør å sette seg mål. Som tør å satse. Våre nærmeste samarbeids- og handelspartnere gjør det. Da kan ikke vi bli stående på sidelinja.

Det er tre måneder igjen til jul.

Les også


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00