Tredje rullebane på Gardermoen: – For tidlig å konkludere

Planene om å bygge en ny tredje rullebane på Norges største flyplass har blitt møtt med sterk kritikk fra naboer og miljøvernere. Nå er rapporten fra den uavhengige komiteen klar. 

Et utvalg mener at det trolig først vil bli behov for en tredje rullebane på Oslo lufthavn i 2040.<div><br></div>
Et utvalg mener at det trolig først vil bli behov for en tredje rullebane på Oslo lufthavn i 2040.

Foto: Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

En uavhengig utvalgskomite nedsatt av Samferdselsdepartementet fikk i oppgave å utrede behovet for en ny rullebane på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Utvalgsleder og NHH-professor Siri Pettersen Strandenes overleverte rapporten til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) torsdag morgen.

I rapporten presiserer utvalget at det er stor usikkerhet knyttet til når det vil oppstå behov for en tredje rullebane.

Men rapporten gir noen svar: Investeringene bør vente, men planleggingen av ny rullebane samt avsetting av arealer bør igangsettes nå, ifølge utvalget.

 – Behovet for en tredje rullebane på Gardermoen er ikke akutt, sa utvalgslederen under pressekonferansen.

Prognoser tilsier at det vil bli behov for en tredje rullebane på Gardermoen i fremtiden, men at det er lite sannsynlig før etter år 2040, viser utvalgets ferske rapport.

Dette er utvalgets anbefalinger

Staten fastsetter planleggings- og beslutningsprosessen for en eventuell tredje rullebane.

Staten sikrer at et lokaliseringsvalg for en eventuell tredje rullebane gjøres i overensstemmelse med relevant regelverk

Staten påser at tidligfase prosjektplanlegging igangsettes

Staten påser at det iverksettes rådighetsbegrensende tiltak for å hindre innebygging av Oslo lufthavn

 

I dag har Oslo lufthavn en rullebanekapasitet på rundt 267.000 flybevegelser årlig, som tilsvarer rundt 80 flybevegelser i timen. Samtidig planlegger Avinor investeringer de neste ti årene som vil øke kapasiteten på dagens to rullebaner til rundt 300.000 årlige flybevegelser, eller opp mot 90 i timen.

Store utslipp

Luftfarten har 50 prosent høyere utslipp enn tidligere beregnet, viser en ny NTNU studie. Nordmenn er på tredjeplass for klimautslipp fra luftfarten per innbygger. Vi ligger bare bak USA og Australia. Mye av luftfartsutslippene våre innenlands stammer fra flyreiser mellom de store byene, slik som Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

I den 146 siders lange tredje rullebane rapporten er det kun et lite en-siders avsnitt om «relevante utslippsmål og klimaforpliktelser».

«Samlet sett mener utvalget at drivkraften «relevante utslippsmål og klimaforpliktelser, forsterket klima- og miljøfokus» vil dempe presset på rullebanekapasitet på Oslo lufthavn i årene fremover», heter det i rapporten.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener likevel at det er et feilspor å skulle redusere mobiliteten.

– Begrenset kapasitet på Oslo lufthavn bør ikke brukes som middel til å redusere flytrafikken med en klima- eller miljømessig begrunnelse, sier Nygård.

 

Les også

– Undervurderer utvalget hvor mye utslipp luftfarten må kutte fram mot 2050 for at vi skal nå våre internasjonale klimaforpliktelser?  

– Regjeringens standpunkt er at vi skal over på nullutslippsløsninger i sektoren. Vi skal overholde klimamålene våre.

Han vedgår at CO2 reduksjonene vil skje i forskjellige hastigheter, og at vi per nå ikke har noen teknologiske løsninger som monner, men står likevel fast ved at regjeringen skal lykkes med utslippskutt også i luftfarten.

– Vi burde i stedet prise utslipp og stimulere til ny klimavennlig og miljøvennlig teknologi. Det er på den måten vi skal forene flytrafikk med de klimamålene vi har satt oss, sier Nygård og fortsetter:

– Poenget er at økt antall passasjerer eller flygninger i framtiden ikke skal føre til en tilsvarende økning i utslippene.

Nesten 2.750.000 passasjerer fløy til eller fra Oslo lufthavn i juli. Det er fire prosent flere enn i juli i fjor, viser statistikken fra Avinor.
Nesten 2.750.000 passasjerer fløy til eller fra Oslo lufthavn i juli. Det er fire prosent flere enn i juli i fjor, viser statistikken fra Avinor.
Foto: Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Fossilfri fremtid
Ifølge Avinor har luftfarten som ambisjon å være fossilfri innen 2050. Det betyr at det må tas store steg i den retningen innen de neste ti årene. Dersom luftfarten er på god vei mot å bli bærekraftig på det tidspunktet er sannsynligheten, ifølge dem, stor for at vi også trenger en tredje rullebane.

Det er derfor viktig for Avinor at arealet til en mulig tredje rullebane holdes av, da det kan være behov for denne i fremtiden. Kritikerne mener på sin side at flytrafikken trengs å reduseres og at det ikke burde legges til rette for økt flytrafikk.

Utvalgets medlemmer

Ledet av Siri Pettersen – Bergen – professor emerita i samfunnsøkonomi (M.Sc siviløkonomi)

Øvrige medlemmer:

Siri Hatlen – Oslo – selvstendig/styreleder (sivilingeniør, MBA

Frode Steen – Bergen – professor samfunnsøkonomi (doktorgrad samfunnsøkonomi)

Eivind Tveter – Molde – førsteamanuensis (doktorgrad i logistikk og master i samfunnsøkonomisk analyse)

Simen Bakken – Oslo – prosjektleder/konsulent (sivilingeniør)

Tatt tid
En eventuell utvidelse av Oslo lufthavn har vært diskutert i en årrekke. Avinor har tidligere ment at det vil være behov for en ny rullebane på Oslo lufthavn innen 2030, men en rekke partier har vært motstandere av dette.

I 2019 stemte Arbeiderpartiet og de daværende regjeringspartiene Høyre, Frp, Venstre og KrF mot et forslag fra SV, MDG og Sp om å skrinlegge planene for en tredje rullebane.

Les også

I januar 2021 gikk 14 miljø- og bondeorganisasjoner sammen og skrev et felles brev til tidligere samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og tidligere klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

– En tredje rullebane på Gardermoen er helt enkelt en dårlig idé. Utbyggelsen vil gå på bekostning av viktig jordvern for matsikkerhet og naturmangfold, bidra til økte klimagassutslipp og føre til støy. Det vil også koste enorme summer som vi kunne brukt på nødvendige miljøtiltak, sa leder i Spire, Julie Rødje, i en uttalelse om brevet den gangen.

De 14 organisasjonene inkluderer blant annet Naturvernforbundet, WWF, Framtiden i våre hender, Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag.

I brevet peker organisasjonene på at fly står for halvparten av klimaeffekten fra nordmenns reiser, og at Norge ikke tåler økt flytrafikk hvis Norge skal nå klimamålet om 55 prosent utslippskutt innen 2030, sammenlignet med 1990.

Bedre enn alternativene 
Utvalget mener at en tredje rullebane vil være samfunnsøkonomisk mer lønnsomt enn alternativene. Utvalget fraråder en delt løsning mellom lufthavnene på Østlandet: Rygge og Torp. De begrunner det blant annet med økte reisekostnader for de reisende, økte operasjonskonstander for flyselskapene og Avinor, og at det neppe gir tilstrekkelig kapasitet på sikt. 

Utvalget mener også at Oslo lufthavn bør bevares som et nasjonalt knutepunkt. De mener at det er ønskelig for flytilbudet, og legger til grunn at de fleste flyselskapene ønsker en sentralisert løsning, og ikke en delt løsning.

Det burde ifølge utvalget være tilstrekkelig kapasitet på Gardermoen til at flyselskapene selv kan bestemme hvilke ruter og frekvenser som bør tilbys.  

Rapporten skal nå ut på høring. 

Les også

Omtalte personer

Jon-Ivar Nygård

Samferdselsminister
Cand.mag i statsvitenskap (Universitetet i Oslo 1999)

Siri Pettersen Strandenes

Rådsmedlem, Regelrådet, professor emerita (NHH)
M.Sc siviløkonomi (Norges Handelshøyskole 1973), HAE (Norges Handelshøyskole 1978)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024