Spaltist:  
Siri Sletner

Sletner: Storbritannias uttreden fra EU – striden som fortsatt lever

Etter en opprivende diskusjon forut for folkeavstemningen i 2016 basert på en delvis følelsesladet debatt om livet etter EU hvor de skulle ta tilbake kontroll, samt vanskelige forhandlinger med EU, er det fortsatt uro i den britiske befolkning. Livet ble ikke som lovet. Brexit er fortsatt betent og splittende, mener Altingets spaltist og tidligere forhandlingsleder for Brexit-forhandlingene i Norge, Siri Sletner.

Den 7. september ble det annonsert at Storbritannia går inn igjen i EUs program for forskning og innovasjon, Horizon Europe. 
Den 7. september ble det annonsert at Storbritannia går inn igjen i EUs program for forskning og innovasjon, Horizon Europe. Foto: Dan Kitwood/Pool via AP, File/NTB
Siri Sletner

Konsekvensene av Storbritannias uttreden av EU (Brexit), etter inngåelse av handels- og samarbeidsavtalen med EU, har vist seg på forskjellige områder eksempelvis for næringslivet, transportsektoren, sysselsetting i helsevesenet og landbrukssektoren. Det som er interessant, er at vi snakker om en av de gamle stormakter i Europa og verdens sjette største økonomi – en skilsmisse fra EU ble ikke så strålende. EU ga ingen konsesjoner til UK på grunn av deres størrelse eller betydning.

Om Siri Sletner

Som følge av Storbritannias løsrivelse fra EU (Brexit) måtte også Norge og Storbritannia fremforhandle nye avtaler. Siri Sletner ledet det norske forhandlingssekretariatet for Utenriksdepartementet.

Sletner er også tidligere ambassadør fra Norge til Tsjekkia, Ungarn og Slovenia.

Trøbbel med Nord Irland

Avtalen (Trade and Cooperation Agreement - TCA) som ble inngått kan ikke sammenlignes med et medlemskap. UK gikk ut av det indre marked med felles regelverksutvikling og like konkurransevilkår, tollunionen, felles handelssamarbeid (med tredje land), EUs omfattende forskningssamarbeid for å nevne noen områder.

Nåværende regjering under statsminister Sunak har i mye større grad enn sin forgjenger lagt opp til en bedret dialog med EU og medlemslandene. Han har fortått at de i lengden ikke vil tjene på en konfrontatorisk linje. Han har allerede forbedret Nord-Irland protokollen (fra skilsmisseavtalen – Storbritannia måtte først forhandle om en avtale om uttreden av EU-samarbeidet før de kunne starte på forhandliger om en samarbeidsavtale). Denne var problematisk fordi den etablerte en grense i Irskesjøen mellom England og Nord Irland. Man kan forstå at det tirret «unionistene» i Nord Irland, samtidig skjønner man at det ikke er lett å etablere en grense mellom Irland (EU) og Nord Irland. Jeg har selv besøkt (som leder av forhandlingssekretaiatet i UD) grenseområdet, det er usynlig hvor eksempelvis gården ligger i Irland og beitemarkene i Nord Irland.

Statsminister Sunak har videre forhandlet tilknytning til EUs store forskningsprogram Horizon Europe. Det kan her være nok å minne om at dette er verdens største forsknings- og innovasjonsprogram med et budsjett på 95.5 mrd euro. Programmet har meget stor betydning for bedrifter, forskningsinstitusjoner og offentlig forvaltning. Den 7. september ble det offentliggjort at EU og Storbritannia har kommet til en avtale på politisk nivå, om at Storbritannia gjeninntrer i Horizon-samarbeidet.

Hva fikk Storbritannia i sin nye avtale?

I utgangspunktet var UK fullt medlem av EU med alle rettigheter og muligheter som det gir både britiske borgere, næringsliv og tjenesteytere. Avtalen (Trade and Cooperation Agreement TCA) som ble inngått 24 desember 2020 må betraktes som en svært smal avtale i forhold til samarbeidet de hadde med EU. Avtalen dekker (kort fortalt) handel og fiskeri, justissamarbeid (minimumsløsning) samt økonomisk-sosiale forhold (koordinering på trygdeområdet og en viss adgang til helsetjenester).

Britiske fiskere så frem til full kontroll over egne fiskefelt. Slik ble det ikke.

Sammenlignet med vårt EØS-samarbeid er det en begrenset avtale. Storbritannia møter grensekontroll, begrensninger på fri beveglighet, veterinærkontroll på grensen, begrensninger på finansielle tjenester, ingen gjensidig godkjenning av yrkeskvalifikasjoner, begrenset samarbeid på luft- og veitransportområdet, samt ingen deltagelse i enkelte viktige EU-programmer for å nevne de viktigste områdene. En slik avtale (og det er lite som taler for at Norge skulle stille bedre i forhandlingene med EU enn verdens 6 største økonomi) ville hatt store negative konsekvenser for vår åpne økonomi, herunder vår sjømateksport, enn si vårt reisende norske folk og studenter.

Les også

Utenforskap koster

Utenforskapet har betydd fall i produktiviteten på fire prosent sammenlignet med fortsatt medlemskap (tall fra Office of Budget Responsibility). Den inngåtte avtalen med nye handelshindre har bidratt til prisstigning og økende inflasjon (studie utført av London School of Economics). En undersøkelse foretatt av British Chamber of Commerce viser at en majoritet av britiske næringslivsledere vedgår at den nye situasjonen har ført til problemer med nye regler for handel med varer og tjenester. Videre er det problemer med å skaffe arbeidskraft på grunn av innvandringsbegrensninger fra Europa, spesielt i helse- og landbrukssektoren. I helsesektoren er det nå over 130000 ledige stillinger.

Som lovet før folkeavstemningen, har regjeringen inngått diverse handelsavtaler med tredjeland, men disse er i overveiende grad kopier av EUs avtaler.

Som lovet før folkeavstemningen, har regjeringen inngått diverse handelsavtaler med tredjeland, men disse er i overveiende grad kopier av EUs avtaler. Resultatet må være «nedslående» for de som ønsket britisk kontroll og kanskje nytenkning i handel med tredje land. Unntakene er Australia og New Zealand. En avtale med USA er ikke innen rekkevidde.

Britiske fiskere så frem til full kontroll over egne fiskefelt. Slik ble det ikke. Antall fiskebåter og fiskere er redusert etter 2020. Videre har nye grenseregler bidratt til fall i eksporten til Europa.

Kø og avgifter

Dagliglivet til briter har blitt påvirket; eksempelvis lengre køer ved grenseoverganger, og mobilselskapene tar igjen roaming-avgifter når britene drar til kontinentet.

Et av de større tiltak som ble lovet var å skrote EU-lovgivning til fordel for egen ny lovgivning. Det ble droppet. Så fortsatt følger de regelverk vedtatt mens de var medlemmer. Men dette vil på sikt være en statisk situasjon (ikke dynamisk som vårt EØS-samarbeid) fordi de ikke vil oppdatere regelverket i tråd med utviklingen i EU.

Men den mest aktuelle problemstilling knytter seg til bilindustrien, opprinnelsesregler og produksjon av el-biler. I handelsavtalen legges det opp til (fra 2024) at el-biler må ha 45% «innhold/deler» fra EU eller UK, samt 50-60% for batteridelen. Hvis ikke bilene møter disse kravene, blir de ilagt en import toll på 10%.  Utfordringen er at man ikke har kommet langt nok i EU eller UK med produksjon av batterier. Både det europeiske automobil produsenters forbund og britiske bilprodusenter har protestert kraftig. Hittil har responsen fra Europakommisjonen vært lunken.

Utenforskapet har betydd fall i produktiviteten på fire prosent sammenlignet med fortsatt medlemskap. 

Et siste moment er forholdet til Skotland (og kanskje på sikt Nord Irland – Irland). Skotlands markante leder Sturgeon var klar i sitt mål om å «melde Skotland ut av UK og inn i EU». Imidlertid har hun måttet tre tilbake og den nye ledelsen har ikke vært like tydelig på dette målet. Men det betyr ikke at dette ikke kan blusse opp igjen.

Ny giv i forhold til EU?

Nå tar opposisjonslederen Starmer (Labour) til orde for en ny giv i forholdet til EU gjennom blant annet utvidet handelssamarbeid. Han kan basere seg på nylige meningsmålinger som viser både et flertall for at uttreden fra EU var feil, og en økende støtte for en ny avstemning for å kunne tre tilbake i EU.

Samtidig understreker han et par røde linjer; ingen gjeninntreden i det indre marked eller deltagelse i den felles tollunion. Det skal være parlamentsvalg i 2024 (senest januar 2025) og Labour ligger foran med nærmere 20% oppslutning i forhold til det konservative partiet.

I TCA-avtalen ligger det en review-klausul om gjennomgang hvert femte år. Dette er nok ment som en teknisk gjennomgang, men det må antas at Starmer (hvis han vinner) vil bruke denne aktivt til å bedre UKs samarbeid med EU.

Dette kunne være deltagelse i EUs programmer (det vil kreve innbetaling) som Erasmus studentutvekslingsprogram, eller lette på arbeidsvisa-reglene for EU borgere (eksempelvis unge og studenter). Andre områder for fornyet samarbeid kunne være innenfor forsvars- og sikkerhetsområdet, fornybar energi eller klima samarbeid. Videre kunne de søke avtale med EU om gjensidig godkjenning av yrkeskvalifikasjoner (eksempelvis arkitekter, leger).

Dagliglivet til briter har blitt påvirket; eksempelvis lengre køer ved grenseoverganger, og mobilselskapene tar igjen roaming-avgifter når britene drar til kontinentet.

Men et samarbeid på disse områdene vil neppe har stor betydning for den enkelte britiske statsborger eller næringslivet. Næringslivet vil fortsatt møte kontroller på grensen selv om UK skulle velge å følge EU-lovgivning. Derfor har flere bedrifter valgt å etablere datterselskap i EU for å sikre god flyt av varer til markedet.

Samtidig vil Starmer, hvis han vinner, måtte gå forsiktig frem. De som ønsket brexit, kan fortsatt skape «politisk turbulens» hvis han går for raskt frem.

Ingen appetitt for gjenåpning i EU

De fleste EU-medlemmer har lagt brexit bak seg. Det er ikke et tema på en vanskelig dagsorden i dag. Hverdagen i EU byr på helt andre utfordringer som klima og energi, immigrasjon, Ukraina, nye medlemmer, regelverk for å håndtere KI, forholdet til Kina eller tettere helsesamarbeid. Det er ingen appetitt for en gjenåpning av avtalen med UK. Således vil enhver ny forhandling med UK ville trekke ut i tid, EU har ikke samme hastverk som i 2019 eller 2020. Nå har de derimot blant annet fokus på det interne samarbeidet og hvorledes de skal håndtere en eventuell utvidelse.

Det ble nylig lagt frem en interessant rapport («Sailing on High Seas-Reforming and Enlarging the EU for the 21st Century»; tysk-fransk samarbeid) som ser på hvorledes EU kan strømlinjeforme samarbeidet for mer krevende oppgaver og flere medlemmer – et EU i flere hastigheter («four overlapping circles»).

Les også
Samtidig kan det hevdes at EU tapte «noe» på lang sikt ved at Europas nest største økonomi og politisk sentralt land forlot samarbeidet. En effekt er at landene i EUs sør med sin noe mindre rigide holdning til budsjettdisiplin kan få større politisk vekt. Mens medlemslandene i den nordlige/vestlige blokken som i større grad vektlegger budsjettdisiplin, åpne økonomiske modeller, begrensning av statsstøtte med videre, vil kunne svekkes. Dette forsterkes ytterligere av en noe svak tysk ledelse for tiden. Tyngdepunktet flyttes sørover.

En annen effekt er en viss vektforskyvning østover. Sentral-Europa har modnet politisk og fått en klarere stemme og større politisk vekt i lys av Ukraina. Enkelte (les Polen) av disse landene jobber bevisst for å øke sin politiske styrke gjennom å «sluse Ukraina inn i vestlige samarbeidsstrukturer». I den grad de seg imellom klarer å samarbeide bedre på sikt, avhengig av hvem som blir sittende med makten i Slovakia og Polen, vil de sentraleuropeiske landene, eventuelt sammen med Baltikum, kunne utgjøre en tydeligere kraft i EU-samarbeidet.

I lys av disse nevnte utvikingstendenser vil den tysk-franske studien kunne bidra med  nødvendig tenkning rundt en «reform» på sikt av EU-samarbeidet for å takle «interne utfordringer» og nye oppgaver.

Dette bør interessere norske politikere, men foreløpig er vårt svar: reaktiv europapolitikk.

Storbritannia møter grensekontroll, begrensninger på fri beveglighet, veterinærkontroll på grensen, begrensninger på finansielle tjenester, ingen gjensidig godkjenning av yrkeskvalifikasjoner, begrenset samarbeid på luft- og veitransportområdet, samt ingen deltagelse i enkelte viktige EU-programmer for å nevne de viktigste områdene.

Les også

Omtalte personer

Rishi Sunak

Storbritannias statsminister, leder for Det konservative parti
MBA (Stanford University), studier i filosofi, politikk og økonomi (Lincoln College, University of Oxford)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00