Debatt

Hanne Glemmestad: Sosialtjenesten i Nav, hvor er den blitt av?

Fafos nye rapport om hvem som stiller seg i matkø hos Frelsesarmeen, viser tydelig at de sosiale tjenestene i Nav trenger et løft. Inntil noen har politisk mot til å gjøre et så omfattende grep, kan man starte med å la de sosiale tjenestene gjøre jobben sin, skriver sosionom i Fellesorganisasjonens politiske ledelse, Hanne Glemmestad.

Nav lykkes ikke med å løse sosiale problemer og hindre utenforskap hvis de ikke jobber tett med andre aktører som jobber mot samme mål, skriver sosionom i Fellesorganisasjonens politiske ledelse, Hanne Glemmestad.
Nav lykkes ikke med å løse sosiale problemer og hindre utenforskap hvis de ikke jobber tett med andre aktører som jobber mot samme mål, skriver sosionom i Fellesorganisasjonens politiske ledelse, Hanne Glemmestad.Foto: Sara Angelica Spilling
Hanne Glemmestad
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Hvorfor går mennesker heller og stiller seg i matkø hos frivillige organisasjoner, enn å be om hjelp fra Nav? Hvorfor klarer ikke Nav å gi tilstrekkelig hjelp, slik at folk slipper å basere seg på veldedighet? 

Hele stønadsstrukturen, både kommunale og statlige trygder og ytelser, bør gjennomgås og forenkles

Hanne Glemmestad
Sosionom, FOs politiske ledelse

Disse spørsmålene har blitt aktualisert etter Fafo la frem en rapport om hvem som stiller seg i matkø hos Frelsesarmeen. Det er mange barnefamilier, enslige forsørgere og fremmedspråklige. Og det er mange som har sosialhjelpsytelser eller trygdeytelser, men som likevel trenger å spe på med matkasser fra en frivillig organisasjon for å ha nok mat på bordet. Må det være slik?

Knapphet på ressurser i Nav

FO er fagforeningen for sosialarbeidere. Vi organiserer Nav-veiledere som blant annet jobber med å saksbehandle og utmåle økonomisk sosialhjelp. Noen steder fungerer det helt godt, andre ikke i det hele tatt. 

Nav-veilederne forteller om knapphet på ressurser. Knapphet på tid og rom til å kartlegge og veilede hver enkelt bruker godt nok. Knapphet i utmåling av økonomiske ytelser. Knapphet i tilgang på effektive og helhetlige virkemidler som kan hjelpe folk ut av fattigdom. Knapphet i faglig rom for skjønnsutøvelse og individuelle vurderinger. Og de forteller om varierende kunnskap og engasjement for de sosiale tjenestene hos egne ledere på ulike nivå i Nav. 

De sosiale tjenestene i Nav trenger et løft. Særlig når det gjelder tilgjengelighet, kapasitet og kompetanse.

Hanne Glemmestad
Sosionom, FOs politiske ledelse

Når Nav-veiledere henviser brukere til å kontakte frivillige organisasjoner for å få dekket behov for mat og klær, gjør de det i beste mening. Rammene for hva sosialtjenesten kan dekke oppleves ofte for trange, både av veiledere og brukere.

Det kan oppleves viktig der og da, at brukerne får et ekstra håndslag fra noen som ikke har de samme stramme rammene. Likevel er ikke dette bærekraftig i lengden. Hverken for tilliten til de sosiale tjenestene eller velferdsstatens evne til å hjelpe egne innbyggere. En velferdsstat kan ikke være avhengig av almisser.

Sosiale problemer krever sosialfaglige løsninger

De sosiale tjenestene i Nav trenger et løft. Særlig når det gjelder tilgjengelighet, kapasitet og kompetanse. Det er kommunene som eier de sosiale tjenestene i Nav. De må ta større ansvar og legge tydeligere føringer for sosialtjenesten i møte med den statlige delen av Nav. Vi trenger en egen direktør for de sosiale tjenestene i Nav-direktørens ledergruppe. En slik toppleder kan sørge for at den kommunale styringslinjen blir hørt og dermed også de ansatte som jobber med, og brukere som er mottakere av, sosialhjelp.

Nav-ledere og veiledere i Nav som skal ha ansvar for å forvalte de sosiale tjenestene i Nav, må ha grunnleggende sosialfaglig og juridisk kompetanse for å forvalte sosialtjenesteloven på en forsvarlig måte. Det må være klare forventninger om at det gjøres individuelle og skjønnsmessige vurderinger når ytelser skal utmåles, og det må vises tillit til fagfolkene som jobber tettest med brukerne. 

Sosiale problemer krever sosialfaglige løsninger.

Hanne Glemmestad
Sosionom, FOs politiske ledelse

Det må være nok tid og rom til helhetlige sosialfaglige råd og veiledning. Ikke minst for å samarbeide med andre helse- og velferdstjenester, arbeidsgivere, utdanningssektoren, andre samarbeidspartnere og frivillige organisasjoner. Nav lykkes ikke med å løse sosiale problemer og hindre utenforskap hvis de ikke jobber tett med andre aktører som jobber mot samme mål.

Til slutt er det ikke til å komme unna at hele stønadsstrukturen, både kommunale og statlige trygder og ytelser, bør gjennomgås og forenkles. Sosialhjelpssatsene må heves til SIFO-nivå, og arbeidslinja kan ikke være så stram at folk blir fanget i vedvarende fattigdom i frykt for at de ellers ikke vil jobbe.

FO har tatt til orde for en helhetlig gjennomgang av Nav som ser både på kompetansesammensetning, organisering, styringsform, samhandling og tilgjengelighet, eller KOSST om du vil. En kraftig fot i bakken for å se om Nav-konstruksjonen i det hele tatt er bærekraftig i det lange løp. Inntil noen har politisk mot til å gjøre et så omfattende grep, kan man starte med å sikre et mer likeverdig partnerskap mellom stat og kommune, og la de sosiale tjenestene gjøre jobben sin.

Fordi sosiale problemer krever sosialfaglige løsninger.


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00