Klimautvalget 2050: Anbefaler permanent stopp i letevirksomhet

Fredag la Klimautvalget 2050 fram NOU-rapporten Omstilling til lavutslipp: Veivalg for klimapolitikken mot 2050, som de har jobbet med siden 2021. – Det er ikke rom for de utslippene vi har i oljesektoren, selv om vi skulle kutte alle utslipp på alle andre områder, advarer utvalgsleder Martin Skancke.

Klimautvalget 2050 foreslår at det må utarbeides en strategi for sluttfasen av norsk petroleumsvirksomhet, som legges frem for Stortinget så raskt som mulig. Her er statsminister Jonas Gahr Støre på besøk på oljeplattformen Slepner. 
Klimautvalget 2050 foreslår at det må utarbeides en strategi for sluttfasen av norsk petroleumsvirksomhet, som legges frem for Stortinget så raskt som mulig. Her er statsminister Jonas Gahr Støre på besøk på oljeplattformen Slepner. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Ingrid Skovdahl

For at Norge skal nå målet om å bli et lavutslippssamfunn i 2050, må det tas kraftfulle grep. I et lavutslippssamfunn skal stort sett alle utslipp være fjernet for godt. Alle beslutninger som tas i dag, må baseres på dette målet – norsk klimapolitikk må vektlegge varig omstilling i nullutslipp, og tempoet i omstillingen må økes. 

Det konkluderer Klimautvalget 2050 i den ferske NOU-rapporten Omstilling til lavutslipp: Veivalg for klimapolitikken mot 2050, som ble lagt frem fredag.  

Martin Skancke, lederen av utvalget, presenterer hovedfunnene i rapporten ved konferansen Kåkånomics i Stavanger. 

– Vi må tenke lengre og vi må tenke bredere, og vi må tenke på tvers av sektorene. Vi må ta hensyn til at alle ressurser vi trenger for omstilling, er knappe ressurser, sier Skancke.

Strategi for sluttfasen av norsk oljevirksomhet 

En av to sentrale hovedutfordringer i den grønne omstillingen i Norge er oljevirksomheten. I 2050 må virksomheten være avviklet eller kraftig begrenset for å nå målene som Stortinget har vedtatt.

– Det er ikke rom for de utslippene vi har i oljesektoren, selv om vi skulle kutte alle utslipp på alle andre områder, advarer utvalgsleder Martin Skancke. 

Derfor foreslår Klimautvalget 2050 at det må utarbeides en strategi for sluttfasen av norsk petroleumsvirksomhet, som legges frem for Stortinget så raskt som mulig.  

Utvalget anbefaler i tillegg at det ikke skal gis flere tillatelser til leting, utvinning eller anlegg og drift, før en slik strategi er ferdigstilt. 

Martin Bjelland (t.v.) har ledet Klimautvalget 2050.
Martin Bjelland (t.v.) har ledet Klimautvalget 2050. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Utvalget mener også at all politikk og alle beslutninger må ta utgangspunkt i at alle ressurser er knappe. På oljeområdet foreslår de at aktiviteten i virksomheten skal reduseres utover forventet aktivitetsnivå frem mot 2050, for å unngå at sektoren vanskeliggjør omstillingen gjennom å utnytte knappe ressurser som kraft og kompetanse.  

De anbefaler i tillegg permanent stopp i letevirksomhet uten direkte tilknytning til eksisterende infrastruktur, og at det ikke besluttes bygging av ny infrastruktur som binder oss til utslipp frem mot og forbi 2050. 

Utvalgslederen ønsker imidlertid ikke å beskrive dette som en bråstopp, men kaller det heller en «tenkepause».

– Investeringsnivåene i oljesektoren er nå rekordhøyee. Da har vi en god anledning til å ta en tenkepause for å stake ut en kurs, for å se hvilken petroleumspolitikk vi kan utforme for å nå dette målet, sier Skancke, og fortsetter:

– Det betyr sannsynligvis at vi ikke kan begynne å lete eller bygge ut nye områder. Det vil i så fall trekke opp utslippene langt forbi 2050 – men det betyr ikke at det ikke kan være mulig å lete i nærheten av eksisterende infrastruktur.

En ny jordbrukspolitikk

Utvalget fremhever også jordbruket som en annen sentral hovedutfordring for å nå lavutslippsmålet i 2050.

– Jordbrukssektoren er den desidert største utslippssektoren i 2050. Vi trenger en ny politikk for det, sier utvalgets leder Martin Skancke, og tilføyer:

– Uten noen endringer, vil jordbruket alene spise opp hele utslippsbudsjettet.

I rapporten understreker utvalget at jordbruket i tillegg til olje og luftfart er en næringssektor der det kan være spesielt krevende å fjerne utslippene helt, hvis man samtidig skal opprettholde aktivitet. Derfor må man i disse sektorene reflektere over hvilke små utslipp som eventuelt skal stå igjen i 2050, og vurdere dagens innsats mot dette grunnlaget. De anbefaler at alle klimagassutslipp i jordbruket som ikke er knyttet til biologiske prosesser, skal fjernes.

I tillegg foreslår utvalget blant annet å:

  • redusere utslipp fra matproduksjon gjennom teknologi- og produksjonsforbedringer og nedskalering av forbruk og produksjon av kjøtt
  • innrette støtteordningene under jordbruksavtalen slik at de i større grad støtter opp under omstilling av jordbruket til et lavutslippssamfunn, ivaretakelse av kulturlandskap og naturmangfold, samtidig som øvrige mål for jordbruket tas hensyn til
  • ikke oppmuntre til konsum av matvarer med høye klimagassutslipp gjennom informasjon fra offentlige myndigheter via ulike opplysningskontorer for matvarer
  • gjennomgå støtteordningene under jordbruksavtalen for å identifisere hvilke ordninger som stimulerer til produksjon med særlig høyt utslipp av klimagasser

Rask omstilling helt nødvendig

Både i rapporten og under presskonferansen understreket utvalgsleder Martin Skancke at den grønne omstillingen må gjennomføres så raskt som mulig, og at dagens politiske beslutninger må tas i lys av målene i 2050. Jo lenger vi utsetter den grønne omstillingen, desto dyrere, bråere og mer krevende vil det på et senere tidspunkt bli.

Utvalget advarer i den forbindelse om den strategien som Norge hittil har benyttet seg av for å nå klimamålene som vi har forpliktet oss til internasjonalt: Å kjøpe klimakvoter for å kompensere for våre egne utslipp.

Utvalget mener dette både har vært og bør fortsette å være viktig i klimapolitikken, men at man i større grad bør bruke mer sammensatte pakker med virkemidler – en kombinasjon av blant annet pedagogiske virkemidler, avgifter, subsidier, påbud og forbud. Nettopp fordi vi ikke kan vite hvor mange kvoter det vil være igjen i 2050, kan vi ikke gjøre oss for avhengig av kvotekjøp.

– Vi har brukt over 30 år på et system av kvotekjøp. Tiden har nå kommet for å tenke lenger enn dette, sier Skancke. 

Klimaministeren: Radikal endring av tenkemåte ikke nødvendig

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap), som var tilstede for å motta rapporten av utvalget, fremhevet veivalgene som presenteres i rapporten, og mente at vi må ta valg som representerer det samfunnet vi ønsker oss i fremtiden.

Omstillingen vil være krevende – men ikke en radikal endring, takket være Grønn bok, mener Eriksen.

– Jeg antar at noen mener at det utvalget presenterer, krever en radikal endring av dagens måte å tenke politikk på. Jeg tror ikke det. Når det gjelder det overordnede målet, har vi de siste to årene fått et godt styringsverktøy i Grønn bok. Det er et verktøy som legger til rette for et helhetlig mål, der vi tar valg basert på en sammenhengen, sier Eriksen og slår fast:

– Jeg tror at det er den tilnærmingen vi må bygge videre på i 2050. Så betyr det også at vi må snu litt opp-ned på det, gjennom å diskutere hvilke utslipp vi vil ha igjen i 2050. 

Klimautvalget 2050s hovedanbefalinger
  • Norges klimamål som er vedtatt av Stortinget for 2050 innebærer en reduksjon i utslippene fra norsk territorium med 90–95 prosent sammenlignet med 1990, uten at utslipp og opptak fra sektoren for skog- og arealbruk er regnet inn.
  • Det må settes egne klimamål for utslipp, opptak og lagring av karbon skog- og arealbruk-sektoren. Målene ses i sammenheng med nasjonale mål for naturmangfold og internasjonale forpliktelser for natur.
  • Omstillingen til et lavutslippssamfunn krever at eksisterende utslipp skal fjernes eller reduseres kraftig gjennom redusert aktivitetsnivå, endret atferd og bruk av nullutslippsteknologi.
  • Utvikling og implementering av teknologi for direkte fangst av CO₂ fra luft er viktig, men må ikke legges til grunn som et alternativ til å redusere utslippene.
  • Det utvikles politikk for omstilling i jordbrukssektoren utover dagens ambisjoner.
  • Det utarbeides en strategi for sluttfasen av norsk petroleumsvirksomhet, og at denne legges frem for Stortinget så raskt som mulig. Utvalget tilrår at det ikke gis ytterligere tillatelser til leting, utvinning (PUD), eller anlegg og drift (PAD) inntil en slik strategi er ferdigstilt.
  • All økonomisk aktivitet må skje innenfor planetens tålegrenser og økonomien må bli mer sirkulær.
  • Løsninger som reduserer bruken av knappe ressurser som kraft, areal og mineraler og metaller prioriteres.
  • Det innføres sterkere virkemidler for energieffektivisering samtidig som produksjonen av fornybar energi økes for å ha tilgang på tilstrekkelig energi til å erstatte fossil energi.
  • Lave energipriser ikke settes som hovedmål for energipolitikken. Energiprisene må reflektere samfunnets kostnader ved å skaffe ny kraft til veie.
  • Tiltak som reduserer etterspørselen etter transport prioriteres, både når det gjelder transport av varer og av personer.
  • Biomasse, som er en knapp ressurs, prioriteres til andre formål enn energi.
  • Aktiviteten i petroleumsvirksomheten reduseres ut over forventet aktivitetsnivå frem mot 2050, for å unngå at sektoren legger beslag på knappe ressurser som kraft og kompetanse, og dermed vanskeliggjør omstillingen til et lavutslippssamfunn. Utvalget anbefaler permanent stopp i letevirksomhet uten direkte tilknytning til eksisterende infrastruktur, og at det ikke besluttes bygging av ny infrastruktur som binder oss til utslipp frem mot og forbi 2050.
  • Kraft fra land som utslippsreduserende tiltak som hovedregel unngås.
  • Nedbygging av naturlige arealer begrenses vesentlig og at det legges tydeligere og mer bindende nasjonale rammer for bruken av arealer.
  • Det nasjonale vernet av økosystemer økes.
  • Det utvikles bindende, helhetlige planer for arealene til havs.
  • Prising av utslipp tas i bruk så langt mulig, og det utarbeides en forpliktende opptrappingsplan for karbonprisen også etter 2030.
  • Andre virkemidler som regulatoriske og pedagogiske virkemidler tas i bruk når karbonprising ikke er tilstrekkelig, mulig eller effektivt.
  • Vurdere å bruke inntekter fra kvotesalg og midler til CO₂-priskompensasjons-ordningen til omstilling mot nullutslipp i de kvotepliktige virksomhetene.
  • Uønskede fordelingseffekter i hovedsak håndteres gjennom skattesystemet og velferdsordninger.
  • Det legges vekt på at virkemidlene i klimapolitikken er forutsigbare og reduserer uønsket sti-avhengighet.
  • Virkemidler kombineres for å gi rask omstilling og økt oppslutning om klimapolitikken.
  • Juridiske virkemidler som krav, påbud og forbud i større grad tas i bruk, og at det løpende vurderes om det er hensiktsmessig å varsle fremtidig forbud av utslipp fra ulike kilder.
  • Lovverket prioriterer klimahensyn gjennom krav om å vurdere klimaeffekt eller vektlegge klimahensyn.
  • Det alltid vurderes om andre virkemidler som offentlige anskaffelser og pedagogiske virkemidler kan være effektive.
  • Norge etablerer et styrket styringssystem for klimaomstilling som bidrar til at målene blir nådd.
  • Alle sentrale styrings- og politikkdokumenter som de årlige budsjett-dokumentene, Nasjonal transportplan og Perspektivmeldingen skal ta utgangspunkt i klimamålene.
  • Det legges frem helhetlige klima- og energiplaner for Stortinget hvert annet år, og at det søkes brede og ambisiøse klimaforlik.
  • Den samiske befolkningen involveres bedre i offentlige beslutninger om klimapolitikk.
  • Det etableres et klimapanel som skal bidra til et faglig grunnlag for klimapolitikken og til å identifisere muligheter og utfordringer.
  • Kommunene får et tydelig og lovfestet ansvar for å bidra i omstillingen til et lavutslippssamfunn, og staten må legge til rette for at kommuner kan føre en ambisiøs klimapolitikk.
  • Det gjennom samarbeid og dialog mellom arbeidsgiversiden, arbeidstakersiden, utdanningssektoren og politiske myndigheter tas en strukturert tilnærming til etter- og videreutdanning.
  • Norge øker innsatsen for reduserte utslipp i andre land. Denne innsatsen må komme i tillegg til oppfyllelse av Norges klimamål.
  • Det etableres et nasjonalt mål om å redusere utslipp av klimagasser i andre land fra forbruk i Norge i samsvar med målene i Parisavtalen.
  • Det vurderes hvordan Norge kan inkludere utslipp fra utenriks luftfart og sjøfart knyttet til Norge i de norske, territorielle klimamålene.
  • Handelspolitikken utvikles som verktøy i overgangen til et lavutslippssamfunn og en sirkulær økonomi.
  • Norge fortsetter klimasamarbeidet med EU, og deltar i EUs klimaregelverk frem mot 2050.
  • EUs regelverk for omstilling gjennomføres i et høyere tempo.

    Kilde: Klimautvalget 2050

Omtalte personer

Martin Skancke

Siviløkonom, daglig leder i Skancke Consulting, leder av Klimautvalget 2050, styreleder i PRI
M.Sc. i økonomi (The London School of Economics and Political Science, 1993)

Andreas Bjelland Eriksen

Klima- og miljøminister (Ap)
siviløkonom (Norges Handelshøyskole, 2017)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00