Spaltist:  
Ingrid Liland

Kraftløftet: Gammelt kart i nytt terreng

I møte med store samfunnsutfordringer kan det være fristende å hente fram velprøvde strategier. I møte med energikrisen har Arbeiderparti-regjeringen invitert LO og NHO til samarbeid gjennom «Kraftløftet» for å sikre nok kraft mot 2030. Det avslører hvor sårt vi trenger en fornyelse av trepartssamarbeidet, skriver Ingrid Liland, spaltist og nestleder i Miljøpartiet De Grønne.

«Fosen-saken har blåst liv i en konfliktlinje som de store partiene kanskje hadde håpet var borte, nesten 40 år etter Alta-aksjonene: mellom behovet for mer kraft og reindriftsrettigheter. Det pågående menneskerettighetsbruddet på Fosen gjør store vindkraftutbygginger på land mer kontroversielt. Regjeringen fulgte likevel opp med å lansere «industriløftet» på Melkøya senere i høst, et prosjekt Sametingsrådet er imot, men som både LO og NHO støtter», skriver MDG-nestleder og Altinget-spaltist Ingrid Liland.
«Fosen-saken har blåst liv i en konfliktlinje som de store partiene kanskje hadde håpet var borte, nesten 40 år etter Alta-aksjonene: mellom behovet for mer kraft og reindriftsrettigheter. Det pågående menneskerettighetsbruddet på Fosen gjør store vindkraftutbygginger på land mer kontroversielt. Regjeringen fulgte likevel opp med å lansere «industriløftet» på Melkøya senere i høst, et prosjekt Sametingsrådet er imot, men som både LO og NHO støtter», skriver MDG-nestleder og Altinget-spaltist Ingrid Liland.Foto: Ole Martin Wold/NTB/Rodrigo Freitas/NTB
Ingrid Liland

Energipanikken har åpenbart festet seg i regjeringskontorene, de store partiene og mange fagmiljøer. Tilgangen på kraft har blitt en av de mest diskuterte samfunnsutfordringene og det vil nok ikke gå over med det første. Energikrisen er et tegn på at ressursknappheten i verden har konsekvenser, også her i Norge. Å løse energikrisen er en del av et større prosjekt: vi skal lære oss å lage verdier og velferd uten å ødelegge ressursgrunnlaget. 

Skal vi løse dagens utfordringer, og fortsatt gi den norske modellen legitimitet, må kartet tilpasses nytt terreng. 

Ingrid Liland
Spaltist og nestleder i MDG

Ikke overraskende drar Arbeiderparti-regjeringen et gammelt kart opp av lomma for å løse energikrisen: trepartssamarbeidet. For all del; modellen har vært en suksess for Norge. For omtrent hundre år siden var landet vårt preget av streik, lock-outs og ustabil økonomi. Veien ut av krise- og krigstidene ble formet gjennom den norske modellen. Vi bygget landet, velferdsstaten og ny industri gjennom et samarbeid mellom tre parter: arbeidsgivere, arbeidstakere og stat.

Kraften i den norske modellen ligger i å invitere motstridende interesser til et reelt forhandlingsbord. Modellen fordeler makt mellom ujevne parter og forsøker å skape felles mål på tvers av interesser. Oppskriften kan absolutt gjenbrukes. Men maktfordelingen og interessekonfliktene i Norge er annerledes enn de var for 100 år siden. Skal vi løse dagens utfordringer, og fortsatt gi den norske modellen legitimitet, må kartet tilpasses nytt terreng.

Spaltister i Altinget Klima og Energi
  • Bård Ludvig Thorheim, stortingsrepresentant (H) og medlem av energi- og miljøkomiteen.
  • Ingrid Liland, nestleder i Miljøpartiet De Grønne.
  • Knut Einar Rosendahlprofessor i samfunnsøkonomi ved Handelshøyskolen ved NMBU. Han forsker på miljø- og energiøkonomi, og leder det regjeringsutnevnte Teknisk beregningsutvalg for klima.
  • Benedicte Solaasdirektør klima og miljø i Offshore Norge, og kommunestyrerepresentant (Ap) i Stavanger kommune.
  • Marte Hansen Hauganleder i Changemaker.
  • Geir Ramnefjellsjef for myndighetsspørsmål i Deep Wind Offshore. Tidligere politisk redaktør og politisk kommentator i Dagbladet.

Politikerne må gjøre noe så uvant som å prioritere

Regjeringen avslører gjennom «Kraftløftet» at de ikke forstår tiden vi lever i. Kraftpolitikken består av en floke av motstridende interesser. Den berører folks rett til levelig klima og natur, folks strømpriser og levekår, samfunnets industriutvikling og omstillingsevne, urfolks rettigheter og folks nærmiljø og bokvalitet. For å nevne noe. De mange interessene kommer klart fram i det siste års store debatter.

Energikommisjonen kom i fjor høst med en kartlegging av energibehovene og forslag til energiproduksjon fram mot 2030. Deler av miljøbevegelsen har imidlertid advart mot å akseptere at vi må ha så mye ny kraft som kommisjonen påstår. På den andre siden har fagetater som NVE uttalt at det er urealistisk med så stor utbygging som kommisjonen foreslår. Med andre ord er det uenighet både om behovet for kraft og om mulighetene for produksjon. 

Selv om vi blir enige om hvor mye og hva slags kraft vi skal ha, så må norske politikere gjøre noe så uvant som å prioritere. 

Ingrid Liland
Spaltist og nestleder i MDG

Fosen-saken har blåst liv i en konfliktlinje som de store partiene kanskje hadde håpet var borte, nesten 40 år etter Alta-aksjonene: mellom behovet for mer kraft og reindriftsrettigheter. Det pågående menneskerettighetsbruddet på Fosen gjør store vindkraftutbygginger på land mer kontroversielt. Regjeringen fulgte likevel opp med å lansere «industriløftet» på Melkøya senere i høst, et prosjekt Sametingsrådet er imot, men som både LO og NHO støtter.

Vindkraftdiskusjonene er dessuten bredere enn uretten mot urfolk og reinsamene. Den favner folk som er opptatt av å bevare urørt natur, som i seg selv er avgjørende for å løse klima- og naturkrisa. Det er også folk som er glade i nærnaturen sin, som trues av nedbygging. Det er folk som er bekymret for at vindkraftprosjektene ikke vil gi nok tilbake til fellesskapet i form av verdier, arbeidsplasser og eierskap.

Og mest sannsynlig vil energi forbli en knapp ressurs. Selv om vi blir enige om hvor mye og hva slags kraft vi skal ha, så må norske politikere gjøre noe så uvant som å prioritere. Hvem skal få krafta? Energiministeren har øvd flittig de to siste årene på å si «ja takk, begge deler», men vi vil få nye konfliktlinjer i kampen om krafta. Mellom produksjon av fossil energi og fastlandsindustrien, mellom datasenter og oppdrettsanlegg, mellom ny teknologiutvikling og etablert industri, mellom hydrogensatsinger og batterifabrikker, mellom folk i nord og i sør. 

Les også

Den norske modellen må fornyes

Bare i energispørsmålet står altså regjeringen til halsen i floka av nye konfliktlinjer. Debatten over burde fått de såkalte styringspartiene til å spørre seg om det virkelig er partene i arbeidslivet som representerer de interessene vi trenger å forene og utjevne makt mellom. Jeg mener det er helt åpenbart at de ikke er det.

I de store kraftpolitiske linjene er LO og NHO svært like. De aksepterer at energikommisjonens anbefalinger legges til grunn, og at industriens innmeldte behov setter ramme for forslagene. De er for elektrifisering av sokkelen, økt utbygging av vindkraft på land, at industrien skal ha tilgang på billig strøm, og de representerer stort sett samme bransjer og organisasjoner på henholdsvis arbeidstaker- og arbeidsgiversiden. 

I de store kraftpolitiske linjene er LO og NHO svært like.

Ingrid Liland
Spaltist og nestleder i MDG

Det er kort sagt ikke i rommet mellom LO og NHO, partene i arbeidslivet, eller langs den politiske høyre-venstre-aksen at vi finner de vanskelige spørsmålene i kraftfloka.

Arbeiderpartiet og Høyre styrer landet omtrent som de gjorde for 70 år siden. Nye utfordringer, rask samfunnsutvikling og ny geopolitisk virkelighet får ingen av dem til å stoppe opp og spørre om det er på tide å fornye oss. LO og NHO er på hver sin side med på å fastholde stø kurs. De grønne og nytenkende kreftene som finnes på begge sider, setter i liten grad avtrykk på ledelsenes prioriteringer.

Kraften i den norske modellen har vært å samarbeide og fordele makt på tvers av tilsynelatende motstridende interesser. Skal den norske modellen bli svaret på dagens utfordringer, som i det forrige århundret, må vi fornye den. Da må flere interesser inviteres og likestilles eller ivaretas på andre måter uten at partene rundt bordet kan overse dem. Den politiske grønn-grå aksen må også institusjonaliseres.

Jeg vil ikke starte debatten om fornyelse i den norske modellen med å foreslå en fasit. I Miljøpartiet De Grønnes programprosess fram mot neste stortingsvalg, i det som bør bli en tverrpolitisk debatt om en revitalisering av det norske demokratiet, vil vi utforske hvordan den norske modellen kan tilpasses en ny tid. Bare på den måten kan modellen forbli relevant i et nytt århundre. 

Les også


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00