Rystad Energy skal vurdere Rystad Energy: – Det blir galt, mener MDG

Regjeringen gjør beregninger for hvordan norske olje- og gassprosjekter påvirker klimaet globalt, og har bestilt en utredning for å vurdere tre tidligere rapporter fra SSB og Rystad Energy. MDG mener det svekker troverdigheten til utredningen at Rystad Energy har fått oppdraget.

MDG-nestleder og stortingsrepresentant Lan Marie Berg mener det er problematisk at Olje- og energidepartementet har gitt Rystad Energy et oppdrag som blant annet går ut på å vurdere Rystad Energys tidligere arbeid.
MDG-nestleder og stortingsrepresentant Lan Marie Berg mener det er problematisk at Olje- og energidepartementet har gitt Rystad Energy et oppdrag som blant annet går ut på å vurdere Rystad Energys tidligere arbeid.Foto: Vidar Ruud / NTB
Elisabeth Bergskaug

Hvor mye endrer de globale utslippene seg hvis Norge produserer mindre olje og gass? To norske forsknings- og analysemiljøer har regnet på dette, SSB og Rystad Energy, og kommet fram til ulike svar. Disse skal nå gjennomgås og vurderes. 

Olje- og energidepartementet har nylig begynt å gjøre konkrete beregninger av forbrenningsutslipp som en del av behandlingen av søknader om godkjenning av PUD (plan for utbygging og drift for et olje- eller gassfelt), for å forsøke å fastslå den globale klimaeffekten av hvert enkelt prosjekt. 

Departementet har offentliggjort en oversikt over prosjektene de har utslippsberegnet på denne måten. De forventer at disse prosjektene i sum vil føre til at utslippene globalt går ned, fordi gass antas å fortrenge kull, mens økt norsk oljeproduksjon vil gi økte globale utslipp. I oversikten kommer det fram at de bruker tall og regnemetode fra rapporten Utslippseffekten av produksjonskutt på norsk sokkel av Rystad Energy. 

Rapporten ble bestilt av bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass (nå Offshore Norge), og skapte debatt da den kom i stortingsvalgkampen i 2021, der klima og miljø var den viktigste saken for velgerne. 

Debatten avdekket blant annet faglige uenigheter mellom Rystad Energy og SSB. Rystad Energy og SSB er enige om at langsiktig prisfølsomhet er den mest sentrale faktoren for å vurdere utslippseffekten av kutt i norsk olje- og gassproduksjon. Men SSB-forskerne mener klimaeffekten av norske oljekutt globalt er større enn det Rystad Energy kommer frem til. 

Ny utredning skal gjennomgå kunnskapen – Rystad har fått oppdraget 

Olje- og energidepartementet skriver at å beregne nettoeffekten av forbrenningsutslipp fra norsk olje- og gassvirksomhet er komplisert og omstridt, siden den er knyttet til det globale markedet og konkurransesituasjonen for olje og gass. På bakgrunn av dette har departementet bestilt en oppdatert, ekstern utredning av netto utslippseffekter fra norsk produksjon. 

Altinget er kjent med at utredningen er lyst ut gjennom en rammeavtale, og at det derfor kun er tre analyseselskaper som har hatt anledning til å søke på oppdraget. Disse er Vista Analyse, Menon Economics og Rystad Energy. Dokumenter Altinget har fått innsyn i, viser at alle tre selskapene søkte, og at Rystad Energy vant oppdraget fordi de scoret høyest på kompetanse. 

Altinget har fått innsyn i oppdraget. Se hele oppdragsbeskrivelsen i faktaboks. Der står det blant annet at: «Det skal foretas en gjennomgang og vurdering av eksisterende kunnskap og relevante faglige arbeider om netto forbrenningsutslipp fra petroleumsvirksomhet, herunder Rystad Energy (2021) og Fæhn m.fl. [SSB] (2013 og 2017)». 

Det betyr at Rystad Energy har fått i oppdrag å foreta en gjennomgang og vurdering av sin egen rapport.

Slik lyder oppdraget fra Olje- og energidepartementet:

Det skal foretas en gjennomgang og vurdering av eksisterende kunnskap og relevante faglige arbeider om netto forbrenningsutslipp fra petroleumsvirksomhet, herunder Rystad Energy (2021)[1] og Fæhn m.fl. (2013 og 2017)[2].

Det skal estimeres utslippsfaktorer for netto forbrenningsutslipp. Det skal lages et punktestimat for utslipp per produsert enhet olje og gass, som reflekterer det mest sannsynlige utfall. Det skal videre utarbeides estimater for det tilknyttede usikkerhetsspennet – for eksempel i form av et høyt og lavt estimat for nettoutslippene per produsert enhet.

Det skal gjøres en vurdering av om estimatene for utslipp per produsert enhet olje og gass vil endres over tid.

Utredningen skal belyse hvordan utslippsfaktorene er utviklet, herunder hvordan faktorene påvirkes av sentrale forutsetninger for analysen. Utredningen må ta utgangspunkt i anerkjente metoder for beregning av netto utslippseffekter kalibrert mot norsk sokkel og globale utslipp fra petroleumsvirksomheten.

Hvordan reguleringer i de landene der norsk petroleum blir brukt (kvotesystemer mv.) kan tenkes å påvirke resultatene, skal belyses.

Så vel forutsetninger som hvordan resultatene fremkommer skal være transparent og mulig å verifisere av utenforstående.

[1] «Utslippseffekten av produksjonskutt på norsk sokkel», Rystad Energys rapport for Norsk olje og gass (2021).

[2] «Climate Policies in a fossil fuel producing country – Demand versus supply side policies». Fæhn m.fl (2013), http://www.iaee.org/en/publications/ejarticle.aspx?id=2853 Fæhn mfl. (2017).


Kilde: Olje- og energidepartementet

Bekymret MDG-topp: – Legger ikke opp til troverdighet 

Det får stortingsrepresentant og MDG-nestleder Lan Marie Berg til å reagere. 

– Jeg mener det er åpenbart at Rystad ikke bør vurdere sitt eget arbeid, slik det legges opp til. Jeg har forståelse for at departementet har rammeavtaler, men det er også fullt mulig å lyse dette ut som et eget oppdrag, sier Berg til Altinget.

Olje- og energidepartementet legger ikke opp til at de skal ha så stor troverdighet rundt disse analysene

Lan Marie Berg
MDG-nestleder og stortingsrepresentant

Hvorfor er det problematisk at Rystad vurderer seg selv? 

– Her er det tre rapporter som departementet i hovedsak ønsker å gå gjennom. En av dem har Rystad levert. Da vet vi at de allerede har aksjer investert i sine tidligere analyser. Det mener jeg blir galt når vi skal se på et så viktig felt, som har konsekvenser for norsk økonomi og investeringer, som kan låse Norge inn i en fossil økonomi, og som har store konsekvenser for vårt felles klima og miljø. Her trenger vi en ordentlig uavhengig vurdering.

Berg mener valget vil føre til at mange vil stille spørsmål ved konklusjonen i utredningen som skal leveres. 

– Jeg antar at man ønsker en uavhengig konklusjon. Men Olje- og energidepartementet legger ikke opp til at de skal ha så stor troverdighet rundt disse analysene. Jeg er kritisk til at de ikke tar innover seg hvor viktig det er å få uavhengige analyser som folk kan feste lit til i olje- og klimadebatten. Det bekymrer meg. 

Uavhengig organ: Må påvise at prosjekter ikke er i strid med 1,5-gradersmålet 

Da Høyesterett behandlet det såkalte klimasøksmålet i desember 2020, slo retten fast at staten har en rett og en plikt til å la være å godkjenne søknader om plan for utbygging og drift (PUD) for nye olje- og gassfelt, dersom utvinningen er i strid med grunnlovens paragraf 112 om miljø. De slo også fast at forbrenningsutslipp må konsekvensutredes på PUD-stadiet. 

I etterkant av Høyesteretts dom, har Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM), et uavhengig organ underlagt Stortinget, konkludert med at regjeringen har plikt til å avvise nye PUD-søknader av hensyn til miljø og klima når olje- og gassprosjektene ikke er forenlige med å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader. 

NIM har påpekt at klimaforskningen tilsier at det ikke er rom for å godkjenne ny produksjon av olje og gass om man skal klare 1,5-gradersmålet. De skriver derfor i en utredning at det er «nærliggende at plikten til å nekte PUD av hensyn til klima og miljø har inntrådt, med mindre departementet etter føre var-prinsippet konkret kan påvise at en PUD i det enkelte tilfellet likevel er forenelig med å begrense oppvarmingen til 1,5 grader». 

I denne konteksten har det stor betydning hva slags tall og metode som brukes til å beregne utslippseffekten av konkrete olje- og gassprosjekter, påpeker Lan Marie Berg. 

– Nettopp derfor er det viktig med en uavhengig rapport, og at man ikke velger et av de samme byråene som allerede har store aksjer i dette. Det er jeg skuffet over at Olje- og energidepartementet ikke gjør. 

Berg understreker at hennes kritikk er rettet mot regjeringen og Olje- og energidepartementet, og at Rystad Energy må få levere de anbudene de ønsker.

Altinget har spurt politisk ledelse i Olje- og energidepartementet hva de tenker om kritikken fra Berg, om de vurderte å lyse ut oppdraget utenfor rammeavtalen, og om de ønket en uavhengig konklusjon. De har ikke svart direkte på disse spørsmålene, men isteden sendt over en kort kommentar.

– Rystad var etter vår vurdering den beste tilbyderen. At de tidligere har gjort faglige arbeider som er relevante for oppdraget er en fordel, siden de da allerede sitter på fagkompetanse og innsikt, skriver statssekretær Amund Vik (Ap) i en e-post til Altinget.

Han skriver videre at alle vil kunne vurdere det faglige arbeidet når utredningen blir gjort offentlig tilgjengelig.

SSB-forsker: – Ny informasjon ville vært berikende 

Forsker Taran Fæhn er en av forfatterne bak de to SSB-rapportene om utslippseffekten av norske oljekutt. Hun mener at dersom Olje- og energidepartementet ønsket å få ny innsikt utover det som har kommet gjennom SSB-rapportene og Rystad Energys rapport, ville det vært naturlig å trekke inn flere stemmer. 

– Det er vanskelig å si hvor mye nytt som kommer fram av utredningen Rystad gjør nå, men det er stor sannsynlighet for at den vil støtte seg på funnene Rystad har gjort fra før, sier Fæhn til Altinget.

Det er stor sannsynlighet for at utredningen vil støtte seg på funnene Rystad har gjort fra før

Taran Fæhn
SSB-forsker

Hun påpeker at utslippseffektene av oljeproduksjon først og fremst avhenger av virkningene i et globalt marked, og at Olje- og energidepartementet derfor kunne vurdert å få utredningen gjort av internasjonale aktører. 

Jeg forstår at hvis man begrenser seg til norske analysemiljøer, er det få å velge mellom. Dermed kan det fort bli til at man setter bukken til å passe havresekken. Men man har flere oppdragstakere enn de norske å ta av. Dette er noe forskningsmiljøer over hele verden som jobber med oljemarkedet kan ha en formening om, sier hun. 

Altinget har kontaktet Rystad Energy og spurt dem om de vil fortelle hvordan de jobber med den pågående utredningen. De ønsker ikke å kommentere arbeidet før oppdraget er utført. Oppdraget har leveringsfrist 31. januar.

Omtalte personer

Lan Marie Nguyen Berg

Stortingsrepresentant for Oslo (MDG), medlem i finanskomiteen, nestleder i MDG
Master fra senter for utvikling og miljø (Universitetet i Oslo, 2013)

Taran Fæhn

Forsker, Miljø-, ressurs- og innovasjonsøkonomi, SSB
Master, Cand. Polit. (Universitetet i Oslo, 1991)

Amund Vik

Statssekretær (Ap), Olje- og energidepartementet
master i statsvitenskap (Universitetet i Oslo, 2007), bachelor i statsvitenskap og økonomi (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, 2005)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00