Debatt

Norges Handikapforbund: Fremtidsrettede selskap kjemper aktivt mot diskriminering

Selv om togene bare kjører i faste spor, er det ikke forbudt for togeierne å bane ny vei. Norske tog må strekke seg lenger for å tilby universell utforming og likestilte reiser. Slik svarer Tove Linnea Brandvik og Magnhild Sørbotten, forbundsleder og nestleder i Norges Handikapforbund på svar fra Norske tog. 

Selv om togene bare kjører i faste spor, er det ikke forbudt for togeierne å bane ny vei, skriver nestleder og leder for Norsk handikapforbund som svar på Norske togs debattinnlegg i Altinget. 
Selv om togene bare kjører i faste spor, er det ikke forbudt for togeierne å bane ny vei, skriver nestleder og leder for Norsk handikapforbund som svar på Norske togs debattinnlegg i Altinget. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Tove Linnea Brandvik
Magnhild Sørbotten
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

I et innlegg i Altinget skylder Norske togs administrerende direktør Øystein Risan på fysiske begrensninger når han forklarer hvorfor de nye fjerntogene på norske jernbanestrekninger ikke får trinnfri adkomst.

Dette er en type argumentasjon vi kjenner fra tidligere. På 90 tallet ble det fra fagfolk uttalt at det ikke var mulig å kjøre buss med lavgulv i Trondheim på grunn av fartsdumper, veistandard og føreforhold. Men da EU-direktivet om laventrebusser kom i 2004, viste det seg at dette gikk helt fint. 

Begrensningene var altså ikke fysiske; de lå i viljen til å få det til. I mange land har de tog med trinnfri atkomst og mulighet til å forflytte seg mellom vognene. {{quote:ID:POSITION}}

Å være fremtidsrettet er en del av Norske togs visjon. Det er fremtidsrettet å søke og finne nye løsninger som gir alle det samme reisetilbudet. Det er fremtidsrettet å ha trinnfri adkomst fra plattform med standardhøyde blant «skal-kravene». Det er fremtidsrettet å la alle togkunder få tilgang til alle togets funksjoner. Det er altfor slapt å «ta til etterretning» at Stadler ikke tilbød sitt fjerntog Smile, som har trinnfri adkomst. Selvfølgelig strekker man seg ikke lenger i et tilbud enn kravene i konsesjonen tilsier! 

Les også

40 nye år med risiko

Norske tog, dere kunne vist at dere faktisk er fremtidsrettet, ved å pense av fra faste, rustne spor, bane ny vei og se at andre fulgte deres nye linje. Øystein Risan, du kunne holdt foredrag om hvordan Norske tog gikk foran som en likestillingsaktør og tvang frem løsninger som sikret tog for alle.

I stedet gir dere oss 40 nye år med risiko for at vi rullestolbrukere ikke kommer oss med toget fordi konduktøren ikke har tid til å ta ut heisen, heisen ikke virker, eller fordi toget stopper én meter for langt frem til at den alternative rampen kan brukes. Det skjer alt for ofte.

Dere gir oss 40 år der rullestolbrukende barn, og barn som reiser med rullestolbrukende foreldre, eller besteforeldre, er utestengt fra togets familievogn. Dermed er de også utestengt fra togets lekerom.

Dere gir oss 40 år der rullestolbrukere på jobbreise utestenges fra rolige arbeidsforhold i komfortvogna. I stedet blir vi henvist til å kjøpe en hel kupe, om den er ledig da. 

Det er bedre å ta en ekstra runde for å finne ut om noen kan levere fjerntog med trinnfri adkomst enn å ha en diskriminerende løsning de neste 40 årene.

Tove Linnea Brandvik og Magnhild Sørbotten

Dere gir oss 40 år med strevsom adkomst på toget, ikke bare for oss, men for småbarnsforeldre med barnevogn og for passasjerer som må løfte om bord tunge kofferter. Universell utforming er nemlig en fordel for alle!

Det er bedre å ta en ekstra runde for å finne ut om noen kan levere fjerntog med trinnfri adkomst enn å ha en diskriminerende løsning de neste 40 årene.

Å bruke 8 milliarder på tog som ikke er universelt utformet, og der rullestolbrukere i alle aldre er utestengt fra 7/8 av toget, er uakseptabelt i 2023.

Omtalte personer

Tove Linnea Brandvik

Forbundsleder, Norges Handikapforbund, styreleder, Beitostølen Helsesportssenter
Bachelor fra BI Trondheim og Bergen med spesialisering i Regnskap og skatt

Magnhild Sørbotten

Leder (SAFO Oslo), nestleder, Norges handikapforbund

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00