Rekordmye å gjøre for Pasient- og brukerombudet – stadig flere saker om fastleger og psykiatri

Det har aldri kommet så mange henvendelser til Pasient- og brukerombudet som i 2022. Hver femte sak gjaldt fastlegeordningen, og antall henvendelser om psykisk helsevern har økt med 55 prosent på fem år.

De 15 Pasient- og brukerombudene i Norge får stadig mer å gjøre. Nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud, Jannicke Bruvik, er særlig bekymret for økningen i saker som gjelder fastlegeordningen.
De 15 Pasient- og brukerombudene i Norge får stadig mer å gjøre. Nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud, Jannicke Bruvik, er særlig bekymret for økningen i saker som gjelder fastlegeordningen.Foto: Pasient- og brukerombudet
Silje Sjursen SkiphamnNora Didriksen

Det kom over 17 000 henvendelser til Pasient- og brukerombudet i 2022. Siden 2018 har antall henvendelser økt med 16 prosent, viser Ombudets årsmelding. 55 prosent av henvendelse gjaldt spesialisthelsetjenesten, mens

Altinget logoHelse
Ønsker du å lese artikkelen?
Du får politiske nyheter og analyser om helse samt tilgang til løpende debatt på feltet.
Les mer om priser og kjøpsbetingelser her
0:000:00