Trond Ellefsen: Klare krav for trygg konkurranseutsetting
Det må videre være åpenhet om drift og regnskap i tjenestene, slik at det er mulig å kontrollere tjenestenes økonomi, og at det ikke tas ut utbytte som ikke gagner selve tjenesten. Dette er helt nødvendig for at vi i Delta skal kunne akseptere at offentlige tjenester konkurranseutsettes, skriver Trond Ellefsen, forbundsleder i Delta.
Trond Ellefsen
Forbundsleder, DeltaI Norge løser vi de store oppgavene sammen. Barnehage og skole, eldreomsorg, sykehus og brannvesen. Alle skal med, uavhengig av hvem du er. Vi er enige om at det ikke er inntekten din som skal bestemme om du får en verdig alderdom og en god utdanning, og at vi derfor skal betale for dette over skatteseddelen heller enn rett fra egen lommebok. Men at vi løser oppgavene sammen, betyr også at vi tar alle samfunnets gode krefter i bruk.
Alle kommunene har det samme ansvaret for å levere hele bredden av tjenester til sine innbyggere, og det ansvaret kan ikke politikerne sette ut på anbud.
Trond Ellefsen
Forbundsleder, Delta
Alle kommunene har det samme ansvaret for å levere hele bredden av tjenester til sine innbyggere, og det ansvaret kan ikke politikerne sette ut på anbud. De må sørge for at alle som leverer tjenester til fellesskapet og på vegne av fellesskapet har ryddige og gode lønns- og arbeidsforhold, uavhengig av logoen på uniformen.
Det offentlige ansvaret ligger fast. Det samme gjelder kravet om kvalitet i tjenestene. Samtidig må tjenestene hele tiden utvikles.
Dårligere kår for ansatte
Mange av Deltas medlemmer jobber i private virksomheter som leverer offentlige tjenester. Delta er partipolitisk uavhengig, og vi har et pragmatisk forhold til utøvelsen av offentlige velferdstjenester. Det er en del av den måten vi har løst det på i Norge. Vi er opptatt av at det ikke skal være konkurranse om lønns- og arbeidsvilkår i tjenester som det offentlige har ansvaret for å levere. Så lenge det er likeverdige lønns- og arbeidsvilkår og god kvalitet, er ikke Delta opptatt av om det er offentlige, ideelle organisasjoner eller private som driver tjenestene.
Vår erfaring er dessverre at ansatte i virksomheter som har blitt konkurranseutsatt og overdratt til private eiere i flere tilfeller, har fått dårligere lønns- og arbeidsvilkår. Særlig pensjonsrettighetene har blitt svekket, ofte allerede ved overgangen fra kommunalt til privat drift. Dette er ikke akseptabelt.
Så lenge det er likeverdige lønns- og arbeidsvilkår og god kvalitet, er ikke Delta opptatt av om det er offentlige, ideelle organisasjoner eller private som driver tjenestene.
Trond Ellefsen
Forbundsleder, Delta
Deltas krav er klare
Penger som overføres fra kommunen til private og ideelle tjenestetilbydere, må brukes til å gi et godt tjenestetilbud, uten at det går på bekostning av de ansatte. Deltas klare krav er at ved konkurranseutsetting kan ikke lønns- og arbeidsvilkår og pensjonsordninger svekkes, og de tariffestede rettighetene skal ligge fast. Det må videre være åpenhet om drift og regnskap i tjenestene, slik at det er mulig å kontrollere tjenestenes økonomi, og at det ikke tas ut utbytte som ikke gagner selve tjenesten.
Penger som overføres fra kommunen til private og ideelle tjenestetilbydere, må brukes til å gi et godt tjenestetilbud, uten at det går på bekostning av de ansatte.
Trond Ellefsen
Forbundsleder, Delta
Dette er helt nødvendig for at vi i Delta skal kunne akseptere at offentlige tjenester konkurranseutsettes.
Selv om alle kommunene skal levere de samme tjenestene, er det ikke sikkert de bør gjøre det på samme måte. Etter valget vil nye flertall måtte ta stilling til hvordan kommunene skal drives på best mulig måte for både innbyggere og ansatte. Så lenge konkurranseutsetting ikke går ut over de ansattes lønns- og arbeidsvilkår, og de tillitsvalgte får være med på diskusjonen, har vi i Delta tillit til at man i den enkelte kommune finner gode lokale løsninger.