Dropper SV-avtale om biodrivstoff, men kun to høringsinstanser støtter regjeringen

SV og regjeringen ble i vår enige om et eget krav for det mest bærekraftige biodrivstoffet: A-råstoff. Miljødirektoratet anbefaler det samme. Regjeringen innfører likevel ikke kravet, og viser til motstand blant høringsinstanser. Men åtte av ti høringsinstanser var åpne for tiltaket.

Klima- og miljødepartementet, ledet av statsråd Andreas Bjelland Eriksen (Ap), ser vekk fra flertallet av høringsinstansene når de går dropper et eget biodrivstoffkrav til A-råstoff fra neste år.
Klima- og miljødepartementet, ledet av statsråd Andreas Bjelland Eriksen (Ap), ser vekk fra flertallet av høringsinstansene når de går dropper et eget biodrivstoffkrav til A-råstoff fra neste år.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Elisabeth Bergskaug

Enigheten mellom SV og regjeringen:

Dette ble regjeringen og SV enige om i avtalen om revidert budsjett fra juni:

Stortinget ber regjeringen sende et forslag om å øke omsetningskravet for biodrivstoff for veitrafikken, samt å innføre et eget delkrav for avansert biodrivstoff basert på A-råstoff på høring, med sikte på innføring fra 1. januar 2024. Følgende forslag til økt omsetningskrav sendes på høring: Omsetningskravet til biodrivstoff til veitrafikk økes fra 17 til 19 prosent. Delkravet til avansert biodrivstoff økes fra 12,5 til 14,5 prosent. Forslag til innføring av et delkrav til avansert biodrivstoff fra A-råstoff på 1, 2 eller 3,5 prosent.

SV mener regjeringen i praksis ikke har fulgt opp vedtaket som de skulle, når de har gått inn for en løsning som ikke var på høring i det hele tatt.

Da regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett tidligere i høst, ble det klart at økte omsetningskrav til biodrivstoff blir en avgjørende brikke for å klare Norges klimamål i

Altinget logoKlima og Energi
Ønsker du å lese artikkelen?
Du får politiske nyheter og analyser om klima og energi samt tilgang til løpende debatt på feltet.
Les mer om priser og kjøpsbetingelser her
0:000:00