Debatt

Norsk elbilforening: Tål litt vondter nå – rett før målgang

Vi har knappe ni måneder igjen. I første kvartal var 90 prosent av nybilsalget elektrisk. Vi er i mål nå, sier noen. Nå trenger vi ikke flere virkemidler, sier andre. Det går av seg selv, sier flere. Men neste år skal vi strekke oss enda lenger. Vi skal slutte å selge nye fossilbiler, skriver generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

«Vi er nær målgang med elbilpoltikken nå. Sekunderingen forteller at skal vi rekke frem, må vi speede opp litt. Ellers rekker vi ikke frem til 2025.
Men hva velger noen å gjøre? De velger å bremse ned», skriver Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
«Vi er nær målgang med elbilpoltikken nå. Sekunderingen forteller at skal vi rekke frem, må vi speede opp litt. Ellers rekker vi ikke frem til 2025. Men hva velger noen å gjøre? De velger å bremse ned», skriver Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.Foto: Gorm Kallestad/NTB
Christina Bu
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Tenk deg en maratonløper. Hun vet hun leder. Ligger an til å vinne. Det er langt og heftig, men det begynner å gjøre vondt. Hundreognittifem meter før målgang velger hun derfor å stoppe. Det koster for mye.

Vi er nær målgang med elbilpoltikken nå. Sekunderingen forteller at skal vi rekke frem, må vi speede opp litt. Ellers rekker vi ikke frem til 2025.

Men hva velger noen å gjøre? De velger å bremse ned. De kjenner litt på smerten. De ser at det er noen ulemper ved å lede maratonløpet.

  • Det blir for mye biltrafikk
  • Bussen må konkurrere i kollektivfeltet
  • Staten taper inntekter
  • Bomprosjektene taper penger
  • Det er for behagelig å kjøre elbil, så vi dropper å sykle, gå og busse 
Les også

Det handler om klima

Elbilpolitikken handler om klima. Når kloden koker, er det trøst i teknologiske fremskritt. Veitransporten er en av de største utslippskildene. Å gå fra forbrenningsmotor til elektrisk drivlinje er revolusjonerende, men i Norge har vi vennet oss til det og kan lett ta det for gitt.

Målstreken krysses når det kun selges nye biler med null utslipp. Den målstreken finner tid ved inngang til år 2025. Maratonløpet har en tidsbestemmelse. Man må rekke å krysse streken med et tall-gitt resultat. Det tallet er 100. Så kan det hende en stabeis insisterer på at en bensinbil skal han ha, samme hva. Men målet vi styrer etter og lager politikk for, er hundre.

Når vi målet

  • får vi betydelig kutt i klimagassutslippene,
  • renere luft i byene
  • Stortinget kan feire og innkassere et klimamål
  • bilprodusentene får støtte for å satse videre på å elektrifisere all transport – også tungtransporten
  • verden vil se til Norge og forstå at det er mulig
  • vi fullfører vi løpet

Vi må holde ut løpet

Nå må vi overbevise de resterende ti prosentene av nybilkjøperne. Vi må forhindre at de investerer i gammel forurensende teknologi som vil forurense i opptil to tiår framover.

Vi må holde ut og fullføre løpet ved å

  • vente med å innføre full moms
  • og fortsette med miljørabatt i bomringen
  • gi tilgang til kollektivfeltet for biler med elektriske varebiler
  • gjøre nye forurensende biler dyrere gjennom avgifter
  • tilrettelegge for gatelading slik at de som bor uten egen parkeringsplass kan lade hjemme 

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00