Marie Sneve Martinussen
 svarer 
Trygve Slagsvold Vedum

Om skjermingsrenta: Kan statsråden legge fram anslag på hvor stor økning i skattefritt utbytte/gevinst dette vil føre til i 2023?

«Statsråden svarer» er robotgenerert innhold som opprettes automatisk med data fra Stortingets base over de spørsmål som stilles av stortingsrepresentanter og besvares av regjeringens statsråder. Overskriftene er skrevet av Altinget. Altinget tar forbehold om feil i innholdet.

Spørsmål 1320 (2023-2024)

Skjermingsrenta ble nylig fastsatt til 3,2 prosent for 2023, opp fra 1,7 prosent i 2022.

Kan statsråden legge fram anslag på hvor stor økning i skattefritt utbytte/gevinst dette vil føre til i 2023, og hvordan dette fordeles etter mottakernes nettoformue, gitt slik fordelingen av benyttet skjermingsfradrag var i seneste tilgjengelige år?

Skjermingsrenta i 2023 vil være den høyeste på 15 år. Et mindretall i Skatteutvalget pekte på at dagens skjermingsregler har "uheldige fordelingsvirkninger". Dette fordi skjermingsfradraget primært reduserer skatten på utbytte for personer med store formuer. Denne skjevheten forsterkes med at skattefradragene øker i takt med økt rentenivå.

Svar fra mandag 4. mars 2024

Skjermingsrenten er fastsatt som risikofri markedsrente med et påslag på 0,5 prosentenheter. Dette skal reflektere den avkastningen investoren kan oppnå ved å plassere kapitalen i et risikofritt alternativ til aksjer. Denne alternative avkastningen har en skattesats på 22 prosent, tilsvarende skatten på aksjeinntekter på selskapets hånd før utbytteskatt. Dette gir nøytralitet i valget mellom aksjeinvesteringer og andre investeringer. Når avkastningen på det risikofrie alternativet (markedsrenten) går opp, må også skjermingsfradraget øke for å beholde denne nøytraliteten.

Det foreligger ikke statistikk for skjermingsgrunnlag for 2023. For 2022 var totalt skjermingsgrunnlag om lag 217 mrd. kroner. Basert på dette grunnlaget vil en økning i skjermingsrenten fra 1,7 til 3,2 prosent gi en samlet økning i skjermingsfradraget på om lag 3,3 mrd. kroner. Det er grunn til å tro at skjermingsgrunnlaget er økt noe fra 2022 til 2023, blant annet som følge av at ikke all skjerming benyttes hvert år.

Departementet bruker SSBs skattemodell Lotte til fordelingsberegninger. Denne modellen er ikke egnet til å fordele benyttet skjermingsfradrag etter nettoformue.


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00