Lars Haltbrekken
 svarer 
Jon-Ivar Nygård

Den tragiske helikopterulykken sist uke viser at vi må styrke sikkerheten for våre offshore-arbeidere. EU har påny kontaktet Norge for å få et felles helikopterregelverk. Vil regjeringen avvise EUs forslag?

«Statsråden svarer» er robotgenerert innhold som opprettes automatisk med data fra Stortingets base over de spørsmål som stilles av stortingsrepresentanter og besvares av regjeringens statsråder. Overskriftene er skrevet av Altinget. Altinget tar forbehold om feil i innholdet.

Spørsmål 1443 (2023-2024)

Den tragiske helikopterulykken sist uke viser at vi må styrke sikkerheten for våre offshore-arbeidere. EU har påny kontaktet Norge for å få et felles helikopterregelverk. Dette vil svekke sikkerheten. Innføringen av dette vil blant annet bety at kravet om norsk driftstillatelse forsvinner. Da vil alle europeiske helikopteroperatører kunne levere tjenester på norsk sokkel. Også de som ikke har erfaring fra norsk sokkel og de værforholdene som er her.

Vil regjeringen avvise EUs forslag om felles regelverk?

Solberg regjeringen avviste å ta dette inn som del av EØS-avtalen i 2017.

"Sikkerhetsstandarden for helikopteroperasjoner på norsk kontinentalsokkel (NCS) er generelt ansett for å være verdensledende." Dette står å lese i en Sintef rapport fra 17.01.23. Allikevel skjer det svært alvorlige ulykker også her. Sist i forrige uke hvor et helikopter styrtet i sjøen utenfor Vestlandet. I 2017 var det store protester fra flere LO-forbund, andre fagforeninger og oljebedrifter mot EU-regelverket, som heter Helicopter Offshore Operations (HOFO). HOFO-regelverket medfører at vi mister nasjonal kontroll og tilsyn med helikopteroperasjonene på sokkelen, innenfor et område som vi i dag er verdensledende på.

Det er stor bekymring i fagbevegelsen og blant de ansatte i offshore-næringen knyttet til henvendelsen fra EU. Det er derfor svært viktig at denne invitasjonen raskt avvises.

Svar fra onsdag 6. mars 2024

Først og fremst; la det ikke være tvil om at jeg er svært opptatt av å ivareta sikkerheten rundt både offshore og innenlands helikoptervirksomhet.

Konkret til spørsmålet kan jeg vise til at det 4. mars 2024 ble sendt et brev til Europakommisjonen hvor Samferdselsdepartementet har besvart Kommisjonens utspill om at forordning (EU) 2916/1199 (HOFO-forordningen) bør tas inn i EØS-avtalen. Brevet forklarer hvorfor det er nødvendig å videreføre de sentrale elementene i dagens norske HOFO-regulering.

I møte med representanter for de ansatte i helikopternæringen har politisk ledelse i Samferdselsdepartementet lovet å være åpen om den norske posisjonen i forhandlingen. Brevet er derfor i sin helhet offentlig, og er også lagt ved mitt svar her.

I brevet til Kommisjonen presiserer vi først at en eventuell forhandlet løsning uansett ikke må rokke ved det klare utgangspunktet om at EØS-avtalen ikke gjelder for aktivitet på den norske kontinentalsokkelen.

Dernest slår vi fast at værforholdene i havet utenfor Norge avviker så klart fra værforholdene utenfor EUs medlemsstater at en eventuell forhandlet løsning må kompensere for denne forskjellen. Derfor innledes vedlegget til brevet med en nokså utførlig redegjørelse nettopp for værforholdene i Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet. På denne måten viser vi hvor krevende forholdene er og hvorfor de eksisterende norske tilleggskravene er nødvendige for å ivareta sikkerheten til dem som daglig er avhengige av disse.

Så er det slik, med ulykken i forrige uke friskt i minnet, at selv dette ikke nødvendigvis er tilstrekkelig til å unngå fremtidige ulykker. Derfor må vi også innenfor det eksisterende norske regimet i alle tilfeller arbeide systematisk for å bli bedre.

Det siste poenget i brevet til Kommisjonen er nasjonal beredskap. Dette har litt enkelt sagt to sider. For det første må vi være i stand til å sikre kontinuerlig drift på petroleums-installasjonene på norsk sokkel. Økt sikkerhetspolitisk spenning innebærer at EU-landene også er avhengig av at Norge er i stand til å opprettholde denne formen for beredskap.
For det andre kan jeg ikke se hvordan tilsynsmyndigheten i andre EØS-land kan ivareta denne beredskapen. Det er Luftfartstilsynet som i dag har kompetanse, kapasitet og erfaring om helikopteroperasjoner i norske farvann (og mer generelt), noe ingen andre tilsynsmyndigheter i EØS har. En eventuell forhandlet løsning må sikre at det norske samfunnet opprettholder sin evne til å sikre kontinuerlig drift i en krisesituasjon der vi ikke kan lene oss på tilsynsmyndigheter i andre land.

Med andre ord mener jeg at et ja eller nei til «felles regelverk» ikke treffer helt. Det avgjørende bør være hvordan vi ved hjelp av tilleggsbestemmelser kan sikre tryggheten til de ansatte i bransjen og kontinuerlig drift på petroleumsinstallasjonene.


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00