Anna Irene Molberg
 svarer 
Tonje Brenna

Kan statsråden redegjøre for det juridiske grunnlaget som ligger til grunn for praksisen med at aksjeselskap med én ansatt nektes godkjenning som bemanningsforetak?

«Statsråden svarer» er robotgenerert innhold som opprettes automatisk med data fra Stortingets base over de spørsmål som stilles av stortingsrepresentanter og besvares av regjeringens statsråder. Overskriftene er skrevet av Altinget. Altinget tar forbehold om feil i innholdet.

Spørsmål 1657 (2023-2024)

Kan statsråden redegjøre for det juridiske grunnlaget som ligger til grunn for praksisen med at aksjeselskap med én ansatt nektes godkjenning som bemanningsforetak?
Med virkning fra 1. januar i år ble det innført en ny godkjenningsordning for bemanningsforetak i regi av Arbeidstilsynet. Innleie fra ikke-godkjent bemanningsforetak er etter dette å anse som ulovlig innleie.

Finansavisen hadde den 5. mars i år en sak om et aksjeselskap (AS) – hvor eier var eneste ansatte – som ble nektet godkjenning som bemanningsforetak. Tilbakemeldinger fra næringslivet tilsier at problemstillingen gjør seg gjeldende på tvers av ulike bransjer.

På nettsiden til Arbeidstilsynet vises det til at «kjøp av tjenester fra en virksomhet som består av kun én person ikke vil anses som innleie etter arbeidsmiljøloven.» Teksten synes være basert på et avsnitt fra veilederen om innleie av arbeidskraft som er utarbeidet av Arbeids- og inkluderingsdepartementet (revidert 18. mars 2024), hvor det står at «Kjøp av tjenester fra en virksomhet som består av kun én person (enkeltpersonforetak eller selskap hvor eieren er eneste ansatt) vil heller ikke anses som innleie etter arbeidsmiljøloven.»

Godkjenningsordningen er hjemlet i forskrift om offentlig godkjenning av bemanningsforetak. Forskriften oppstiller en rekke ulike vilkår som må oppfylles av virksomheten. Det er vanskelig å se at noen av disse vilkårene begrenser adgangen til å innvilge godkjenning for AS hvor eier er eneste ansatt. Det fremstår da uklart hvilket juridisk grunnlag som ligger til grunn for Arbeidstilsynets praksis med å nekte godkjenning til slike virksomheter.

Svar fra fredag 12. april 2024

Som en del av flere endringer i innleiereglene, ble det fra 1. januar 2024 innført en godkjenningsordning for bemanningsforetak. Godkjenningsordningen innebærer blant annet at bemanningsforetak må dokumentere at de oppfyller grunnleggende krav til arbeidsmiljø mv., samt dokumentere oppfyllelse av flere offentlige registerplikter enn tidligere, for å få godkjenning. Tidligere er det som kjent strammet inn på selve adgangen til å leie inn etter arbeidsmiljøloven. Vi har også fått styrket innleides rett til fast ansettelse og tydeliggjort grensen mellom innleie og entreprise.

Endringene som er innført knytter seg alle til innleie fra bemanningsforetak, jf. lovbestemmelsene og Prop. 131 L (2021-2022).

Reglene om inn- og utleie gjelder situasjoner der en virksomhet leier ut arbeidstakere til en annen virksomhet.

Ved kjøp av tjenester fra en virksomhet som består av kun én person, enten i form av et enkeltpersonforetak eller et aksjeselskap der eieren er eneste person, har man ikke et slikt trepartsforhold som inn- og utleiereglene retter seg mot. I slike tilfeller vil det ikke foreligge et reelt arbeidsgiver-/arbeidstakerforhold i virksomheten på oppdragstakersiden som gjør at de er omfattet av arbeidsmiljøloven, jf. §§ 1-2 og 1-8.

Dette betyr at innleiereglene ikke gjelder i slike situasjoner, og at slike virksomheter heller ikke er omfattet av plikten til å være godkjent som trådte i kraft 1. januar i år.

Dette innebærer naturligvis ikke at virksomheter med kun én person ikke kan tilby tjenester eller inngå oppdragsavtaler med andre virksomheter. Det vil ikke være snakk om ulovlig inn-/utleie, ettersom disse reglene ikke er relevante.

Departementet jobber nå med å tydeliggjøre ulike sider av dette i veilederen til innleiereglene.


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00