Spaltist:  
Christian Hambro

Hambro: Er EUs bruk av forordninger bekymringsfull?

Forskjellen mellom direktiver og forordninger er i første rekke en formalitet, og bør neppe tillegges betydning ved vurderingen av om EØS-avtalen bør sies opp, det mener Altingets spaltist Christian Hambro. Han deler ikke oppfatningen til Nei til EU om at et økt antall EU-forordninger utgjør et brudd på EØS-avtalens forutsetninger.

Det er ikke noen reell forskjell på om en regel stammer fra et direktiv eller en forordning. Men sammenlignet
med vanlige norske lover og forskrifter, fremstår EU-forordningene som
unødvendig detaljerte og snirklete. Det er forskjellen i EU-landenes
rettssystem som forklarer hvorfor forordningene blir slik, forklarer Christian Hambro.
Det er ikke noen reell forskjell på om en regel stammer fra et direktiv eller en forordning. Men sammenlignet med vanlige norske lover og forskrifter, fremstår EU-forordningene som unødvendig detaljerte og snirklete. Det er forskjellen i EU-landenes rettssystem som forklarer hvorfor forordningene blir slik, forklarer Christian Hambro.Foto: REUTERS/Francois Lenoir/NTB
Christian Hambro

Om Altingets spaltist Christian Hambro

Christian Hambro er privatpraktiserende advokat. Han har tidligere vært administrerende direktør for Norges forskningsråd, direktør og leder for organisasjonsdivisjonen i Saga Petrolium, direktør i Statskonsult, og direktør i Statens forurensningstilsyn.

Hambro er utdannet jurist ved Universitetet i Oslo.

EU vedtar stadig nye regler som medlemslandene må følge. Reglene kommer i form av EU- direktiver eller EU- forordninger.

Direktiver fastsetter hvilke bestemmelser som skal gjelde i EU-landene, men overlater til dem å bestemme hvordan de skal innføres i nasjonal rett.

Forordninger gjelder derimot direkte som nasjonal rett, i samsvar med ordlyden bestemt av EU, uten noen nasjonal juridisk tilpasning.

Kun en formalitet

Jan Royd Steinholt, som er rådgiver for Nei til EU, skriver i et innlegg i Altinget 1. juni 2023 at EU de senere årene har økt bruken av forordninger på bekostning av direktiver. Han mener dette er i strid med forutsetningene som forelå da EØS-avtalen ble inngått. Han skriver derfor at EØS- avtalen bør sies opp fra norsk side.

Han forklarer ikke nærmere hvorfor bruken av forordninger er mer problematisk enn bruken av direktiver.

Forskjellen mellom direktiver og forordninger er i første rekke en formalitet, og bør neppe tillegges betydning ved vurderingen av om EØS-avtalen bør sies opp.

Les også

Hvorvidt EØS- avtalen er gunstig for Norge, må vurderes ut fra forholdene i dag, og ikke hva noen måtte ha forutsatt for tretti år siden.

Ingen betydning for gyldigheten av EØS-avtalen

Hvorvidt utviklingen av EUs regelverk er i strid med forutsetningene som ble gjort da EØS- avtalen ble inngått, har ingen betydning for avtalens gyldighet. EU har forandret seg betydelig de siste årene. Det har også verden. Hvorvidt EØS- avtalen er gunstig for Norge, må vurderes ut fra forholdene i dag, og ikke hva noen måtte ha forutsatt for tretti år siden.

Nye EU- direktiver og EU- forordninger vedtas av Europakommisjonen og det Europeiske parlamentet på omlag samme måte. Den demokratiske forankringen av vedtakene, eller mangel på det, er den samme hva enten det er tale om å vedta et direktiv eller en forordning.

Norge har ingen stemmerett når EU vedtar nye regler. Norges muligheter for å påvirke utformingen av nye EU-regler er stort sett meget begrenset og  har ikke sammenheng med hvorvidt det er tale om å vedta et nytt direktiv eller en ny forordning.

Binder ikke Norge direkte

Europaparlamentet og Europakommisjonen kan etter EØS-avtalen som hovedregel ikke vedta nye regler som binder Norge og de andre EØS-statene direkte. Noe annet gjelder for EU-medlemmer. EU-reglene blir først bindende for Norge når EØS-komiteen, som består av EØS-landene og Europakommisjonen, har truffet vedtak om innlemmelse av direktivet eller forordningen i EØS-avtalen. Når det gjelder innlemmelse av nye regler er det ingen forskjell mellom direktiver og forordninger.

I prinsippet kan EØS-landene si nei til nytt EU-regelverk. I praksis gjøres dette så å si aldri, fordi motreaksjoner fra EU da må påregnes. Handlingsrommet Norge har til ikke å følge nye EU-regler, og handlingsrommet for å tilpasse reglene til nasjonale forhold, er den samme hva enten det er tale om et direktiv eller en forordning. Handlingsrommet er i virkelighetens verden meget begrenset.

Selv om det ikke er noen reell forskjell alt etter som de norske bestemmelsene er tilknyttet en forordning eller et direktiv, vil reglene ha forskjellig fremtoning.

Forholdet mellom norske regler og de som springer ut av direktiver og forordninger, er regulert i en protokoll til EØS-avtalen. Hovedprinsippet er at EU rett går foran norsk rett, uavhengig av om det er tale om et direktiv eller en forordning.

Når det først er klart at en problemstilling dekkes av EØS-regler, er det enkelt å finne fram til direktivet eller forordningen på nettet. En ulempe for norske brukere er at reglene i første omgang kun finnes på EU-språk. Noe stort problem er dette ikke, fordi de fleste kan lese engelsk, svensk eller dansk, og gjøre seg kjent med bestemmelsene denne veien. Etterhvert vil en offisiell norsk versjon av en forordning også foreligge på nettet.

Ulik fremtoning

Selv om det ikke er noen reell forskjell alt etter som de norske bestemmelsene er tilknyttet en forordning eller et direktiv, vil reglene ha forskjellig fremtoning.

Sammenlignet med vanlige norske lover og forskrifter, fremstår EU-forordningene som unødvendig detaljerte og snirklete. Det er forskjellen i EU-landenes rettssystem som forklarer hvorfor forordningene blir slik.

Måten et direktiv blir gjennomført på i de ulike landene, kan variere. Dette medfører en fare for at det blir en viss forskjell på reglene, selv om målsettingen er rettsenhet. Det tar i tillegg ofte ganske lang tid før et direktiv blir omsatt til nasjonal rett i alle land. Da er bruken av forordninger en raskere vei mot europeisk rettsenhet på det aktuelle området enn bruken av direktiver.

Et ærlig standpunkt

Når Jan Royd Steinholt misliker bruken av forordninger, er det kanskje fordi han ikke tillegger hensynet til rettsenhet samme betydning som EU gjør. Det er et ærlig standpunkt. Hvorvidt EU bruker det ene eller det andre instrumentet er likevel i hovedsak en formalitet, og har ikke betydning for hvilke regler som skal gjelde i Norge.

Jan Royd Steinholt skriver i sitt innlegg også at fremveksten av EU-byråer, som brukes for å forvalte EU-regelverket, er uheldig. Økningen i antall EU-byråer, og deres betydning, har imidlertid liten sammenheng med bruken av forordninger.

Han antyder videre at EU styrer forvaltningen av norsk infrastruktur. Dette er heller ikke treffende. Vi bestemmer for eksempel selv hvilke veituneller vi skal ha. Noe annet er at EU har stilt minstekrav til tunellsikkerhet i et direktiv. Man kan godt diskutere om EU burde legge seg opp i norsk tunell-sikkerhet. For de kjørende, og for vegmyndighetene, har det imidlertid ingen betydning om de norske reglene følger av et direktiv eller en forordning.

Når Jan Royd Steinholt misliker bruken av forordninger, er det kanskje fordi han ikke tillegger hensynet til rettsenhet samme betydning som EU gjør. Det er et ærlig standpunkt. 

Les også
 

 


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00