Debatt

Norsk Varmepumpeforening: Aasland må rydde opp hvis vi skal nå klimamålene

I årevis har det vært en ukultur i embetsverket i Olje- og energidepartementet, der både stortingsvedtak og EU-direktiver om energieffektivisering har blitt trenert. Dette må olje- og energiminister Terje Lien Aasland (Ap) rydde opp i hvis vi skal nå våre klimamål, skriver Rolf Iver Mytting Hagemoen og Bård Baardsen i Norsk Varmepumpeforening.

Norsk Varmepumpeforening ber olje- og energiminister Terje Aasland om å sørge for at departementet slutter å trenere innføring av EU-direktiver på energieffektivisering, som har bred politisk tilslutning. De ber også Aasland om å passe på at departementet ikke søker unntak som gjør det vanskeligere for Norge å nå klimamålene. Det skriver seniorrådgiver Bård Baardsen i dette innlegget. 
Norsk Varmepumpeforening ber olje- og energiminister Terje Aasland om å sørge for at departementet slutter å trenere innføring av EU-direktiver på energieffektivisering, som har bred politisk tilslutning. De ber også Aasland om å passe på at departementet ikke søker unntak som gjør det vanskeligere for Norge å nå klimamålene. Det skriver seniorrådgiver Bård Baardsen i dette innlegget. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Bård Baardsen
Rolf Iver Mytting Hagemoen
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Da Stortinget den 25. mai i år behandlet endringer i energiloven og naturgassloven som et ledd i innføringen av EUs energieffektiviseringsdirektiv fra 2012, uttalte saksordfører Marius Arion Nilsen fra Fremskrittspartiet følgende:

«Som regel er energiområdet preget av store og heftige diskusjoner og uenighet, men i denne saken er komiteen enstemmig og stiller seg bak de foreslåtte endringene fra regjeringen.»

Komiteen sluttet seg også enstemmig til å innføre EUs bygningsenergidirektiv fra 2010, som ble behandlet samme dag. Selv de partier som er imot EU-medlemskap og EØS-avtalen, stemte for å innføre disse direktivene, fordi dette kommer norske husholdninger og bedrifter til gode i form av lavere energibruk og en lavere strømregning.

Hvorfor har det tatt 13 år?

EU-landene hadde en frist på to år på å innføre disse direktivene fra 2010 og 2012. Hvorfor har det da tatt 13 år for Norge å innføre bygningsenergidirektivet, som alle partiene på Stortinget stiller seg bak?

Etter å ha brukt seks år på å vurdere om dette direktivet var EØS-relevant, skrev Olje- og energidepartementet følgende i energimeldingen 15. april 2016:

«Regjeringen har vurdert at det reviderte bygningsenergidirektivet fra 2010 er i grenseområdet for hva som må innlemmes i EØS-avtalen. Regjeringen har besluttet at direktivet skal innlemmes i EØS-avtalen med nødvendige tilpasninger, og arbeidet med dette pågår nå i EØS-EFTA-landene.» 

Hvorfor har det tatt 13 år for Norge å innføre bygningsenergidirektivet, som alle partiene på Stortinget stiller seg bak?

Bård Baardsen
Seniorrådgiver, Norsk Varmepumpeforening

Etter denne konklusjonen tok det ytterligere syv år før Olje- og energidepartementet sendte en proposisjon til Stortinget, slik at direktivet kunne innføres i Norge. I mellomtiden har EU vedtatt et revidert bygningsenergidirektiv i 2018, og de er inne i sluttbehandlingen av et nytt revidert bygningsenergidirektiv knyttet til Fit for 55-pakken.

Når stortingsrepresentanter har spurt departementet om status for innføring av direktivet fra 2010, har standardsvaret vært at departementet «jobber med saken». Da dette direktivet ble vedtatt av EU, var Terje Riis-Johansen fra Senterpartiet olje- og energiminister. Siden den gang har det vært åtte statsråder fra fire ulike partier i Olje- og energidepartementet, som stilltiende har akseptert at embetsverket i departementet har trenert innføringen av dette og andre direktiver på energieffektivisering.

Les også

Et unntak som sinker klimaomstillingen

Energi- og miljøkomiteen på Stortinget var enstemmig i sin innstilling 25. mai om å innføre Bygningsenergidirektivet fra 2010. Det eneste punktet det var strid om i komiteen, var Olje- og energidepartementets søknad om et unntak for å fortsette å bruke netto energi som beregningspunkt i byggteknisk forskrift.

Dette unntaket innebærer at Norge fortsatt kan være det eneste landet i Europa med byggeregler for nye bygg, uten noen insentiver for å bruke varmepumper eller solenergi. Alle miljøpartiene på Stortinget – Rødt, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne – stemte imot dette unntaket. 

Unntaket som Olje- og energidepartementet har søkt om, vil gjøre det vanskeligere for Norge å nå våre klimamål for 2030.

Bård Baardsen
Seniorrådgiver, Norsk Varmepumpeforening

Sofie Marhaug i Rødt uttalte om dette unntaket da saken var oppe til debatt i Stortinget:

«Ja takk til tilpasninger ved implementering av EU-direktiver, men nei takk til dårlige tilpasninger som gjør at vi sparer mindre energi enn vi ellers kunne gjort.»

Dette unntaket som Olje- og energidepartementet har søkt om, vil gjøre det vanskeligere for Norge å nå våre klimamål for 2030. Energikommisjonen fremhever et massivt behov for mer fornybar kraft og energieffektivisering om klimamålene skal nås. Energikommisjonen viser i sin rapport til et stort potensial for varmepumper (6–11 TWh) og solenergi (5–10 TWh) i Norge i perioden frem til 2030. En betydelig del av dette potensialet ligger i å bruke varmepumper og solceller i nye bygg.

Milliarder til havvind og peanøtter til energieffektivisering

Stortinget vedtok den 14. juni å subsidiere en havvindutbygging på Sørlige Nordsjø II med 23 milliarder kroner. Totalregningen vil bli en del høyere fordi utbyggingen ligger langt frem i tid, og fordi beløpet skal inflasjonsjusteres med utgangspunkt i første kvartal 2023. Utbyggingen vil gi en årlig kraftproduksjon på 5–7 TWh, avhengig av kapasitetsfaktor. Havvindparken skal subsidieres av norske skattebetalere over statsbudsjettet. 

10 TWh energisparing i bygg er omtrent det dobbelte av hva som skal produseres av havvind på Sørlige Nordsjø II.

Bård Baardsen
Seniorrådgiver, Norsk Varmepumpeforening

Norge kunne fått tilgang på mer og billigere kraft hvis Olje- og energidepartementet hadde fulgt opp representantforslag fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad (Sp), Liv Signe Navarsete (Sp) og Janne Sjelmo Nordås (Sp) fra 30. mai 2017 om en sterkere satsing for å nå målet om 10 TWh energieffektivisering, som en enstemmig komité sluttet seg til:

«Stortinget ber regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2018 legge fram en plan for hvordan man kan realisere 10 TWh energisparing i bygg innen 2030. Planen skal inneholde en konkret nedtrappingsplan i bygg og en virkemiddelpakke med eksisterende og nye virkemidler for å realisere målet.»

Les også

10 TWh energisparing i bygg er omtrent det dobbelte av hva som skal produseres av havvind på Sørlige Nordsjø II, og kostnaden for å realisere disse 10 TWh er en brøkdel av hva det koster i subsidier å bygge ut havvind. Det er mye mer kostnadseffektivt å satse på energieffektivisering fordi målet kan oppnås gjennom en god sammensetting av regulatoriske, økonomiske og kunnskapsmessige/informative virkemidler.

En nedtrappingsplan for å oppnå 10 TWh energisparing i bygg i tråd med stortingsvedtaket, ble ikke laget i forbindelse med forslag til statsbudsjett for 2018, og vi har heller fått denne planen i noen av de etterfølgende statsbudsjetter. Fremfor å lage en nedtrappingsplan, forsøkte Olje- og energidepartementet å omdefinere målet til kun å gjelde bygg fra før 2015, og argumenterte for at riving av bygg skulle regnes som et enøk-tiltak. Med denne definisjonen mente departementet at det ikke var nødvendig å lage en nedtrappingsplan. Både Energi- og miljøkomiteen og Kontroll- og konstitusjonskomiteen avviste flere ganger at målet kunne omdefineres på denne måten, og ba departementet følge ordlyden i stortingsvedtaket.

Terje Aasland må ta styringen i departementet

I Norge har de tre statsmaktene ulike oppgaver. Stortinget er den lovgivende, bevilgende og kontrollerende makt. Regjeringen er den utøvende makt. Det betyr at regjeringen har ansvar for å iverksette Stortingets vedtak. Dette gjelder også stortingsvedtak rundt energisparing i bygg. Da kan det ikke være slik at embetsverket i Olje- og energidepartementet nekter å gjennomføre stortingsvedtak som de er uenige i, og at statsråden stilltiende aksepterer dette.

Det kan ikke være slik at embetsverket i Olje- og energidepartementet nekter å gjennomføre stortingsvedtak som de er uenige i, og at statsråden stilltiende aksepterer dette.

Bård Baardsen
Seniorrådgiver, Norsk Varmepumpeforening

Nå har vi igjen blitt lovet at det skal komme en handlingsplan for energieffektivisering i forbindelse med statsbudsjettet for 2024. Da forventer vi at statsråden gir embetsverket klar og tydelig beskjed om at de faktisk må levere en slik plan, og at vi ikke nok en gang blir avspist med en setning om at det ikke er nødvendig med en plan.

Vi forventer også at Aasland får slutt på at departementet trenerer innføring av EU-direktiver på energieffektivisering som har bred politisk tilslutning, og at departementet ikke søker unntak som gjør det vanskeligere for Norge å nå våre klimamål.

Les også

Omtalte personer

Terje Aasland

Energiminister (Ap)
Fagbrev energimontør (1986)

Marius Arion Nilsen

Stortingsrepresentant (FrP), medlem, Energi- og miljøkomiteen
master, industriell økonomi og teknologiledelse (Universitetet i Agder, 2011)

Sofie Marhaug

Stortingsrepresentant for Hordaland, medlem, energi- og miljøkomiteen, medlem, Stortingets valgkomité

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00