Slik blir statsbudsjettet for klima, energi og natur

Regjeringen avvikler det omdiskuterte høyprisbidraget allerede fra 1. oktober. Grunnrenteskatt på vindkraft innføres fra 1. januar, med en skattesats på 35 prosent. Skogvernmidlene reduseres og klimasats skrotes. Regjeringen skal nå klimamålet gjennom blant annet økt CO2-avgift for flere sektorer, og økt omsetningskrav til biodrivstoff.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) la fram statsbudsjettet fredag morgen.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) la fram statsbudsjettet fredag morgen.Foto: Hanna Johre/NTB
Elisabeth Bergskaug

Fredag la regjeringen fram sitt forslag til statsbudsjett for 2024. Altinget gir deg oversikten over de viktigste grepene på klima, energi og natur.

Den store overskriften for klimapolitikken er at regjeringen for første gang har en konkret plan for hvordan de skal oppfylle klimaavtalen med EU, og kutte 50 prosent av utslippene i såkalt ikke-kvotepliktig sektor innen 2030. I andre versjon av klimastatus og -plan (Grønn bok) presenterer regjeringen nye tiltak som skal kutte ytterligere 6,4 millioner tonn i ikke-kvotepliktig innen 2030. Disse inkluderer at flere sektorer skal betale mer CO2-avgift enn tidligere, økt omsetningskrav til biodrivstoff, og flere nye tiltak i landbruket. 

Regjeringens budsjettforslag 2024

Vil du fordype deg enda mer i de ulike budsjettforslagene?

  • Klima- og miljødepartementet sitt budsjettforslag kan lastes ned her.
  • Olje- og energidepartementet sitt budsjettforslag finner du her.
  • Samferdselsdepartementet sitt budsjettforslag finnes her.

Til sammen foreslås det politikk som kutter 17,3 millioner tonn CO2-ekvivalenter i ikke-kvotepliktig sektor innen 2030. Det er nok til å oppfylle avtalen med EU, og ta igjen det Norge bygger opp av utslippsgjeld i avtalen. Utslippsgjelden øker for øvrig i 2024, fordi regjeringen ikke klarer å oppfylle neste års karbonbudsjett i EU-avtalen. Utslippsgjelden og Norges årlige karbonbudsjetter til EU kan lese mer om her.

Den store overskriften for energi er at høyprisbidraget skrotes med umiddelbar virkning, og at et nytt forslag til grunnrenteskatt på vindkraft er klart og skal innføres fra 1. januar.

Den store overskriften for natur er at det ikke kommer noen store satsinger for å følge opp den internasjonale naturavtalen fra Montreal.

Listen under er ikke uttømmende. Postene under fordeler seg på en rekke ulike departementer. Noen av postene på statsbudsjettet påvirker både klima, energi og natur, men vi har likevel valgt å dele dem i bolker.

Klima og utslipp:

  • Norge slutter seg til EUs forsterkede kvotesystem: Det betyr blant annet at skipsfarten blir en del av kvotesystemet fra 1. januar, og at innstramming i tilgjengelige kvoter i årene fremover også omfatter Norge. I tillegg kan endringen bidra til å sikre at norske aktører får delta i hydrogenauksjonene under Innovasjonsfondet, som finner sted i første kvartal 2024, skriver regjeringen.
  • Drivstoffavgiftene for bensin og diesel økes med 15 øre literen: Økt krav om innblanding av biodiesel kan øke literprisen for diesel ytterligere til en økning på 27 øre. Dette skal ifølge regjeringen stimulere til mindre bilkjøring og færre utslipp. En reduksjon i trafikkforsikringsavgiften på 400 kroner i året skal kompensere for de økte avgiftene.
  • Reduserer veibruksavgiften: Samtidig reduserer regjeringen veibruksavgiften for bensin og diesel med 60 prosent av økningen i CO2-avgiften for de samme drivstoffene. Isolert sett gir dette en økning i utslipp på 55.000 tonn CO2 neste år.
  • CO2-avgiften øker med 19 prosent: I tråd med en linær opptrapping til 2.000 kroner i 2020. Prisen blir da på 1.176 kroner fra 1. januar 2024.
  • Flere omfattes av økt CO2-avgift: CO2-avgiften på mineralske produkter økes i 2024 slik at utslipp av lystgass (N20) fra transport prises på samme nivå som andre ikke-kvotepliktige utslipp. CO2-avgift-satsene for avfallsforbrenning, LPG og naturgass i veksthusnæringen økes. I tillegg varsler regjeringen at fritaket for CO2-avgiften for fiske og fangst i fjerne farvann blir gradvis avviklet i perioden 2025-2028.
  • Øker biodrivstoffkrav: Omsetningskravet for biodrivstoff i veitrafikken økes fra 17 til 19 prosent fra 1. januar. Delkravet på 12,5 prosent avansert biodrivstoff videreføres på samme nivå. Dette omsetningskravet skal gradvis økes til 33 prosent i 2030. I tillegg skal omsetningskravet for ikke-veigående transport gradvis økes til 28 prosent i 2030. Omsetningskravet for sjøfart skal økes til 18 prosent i 2030. Omsetningskravet i luftfart skal trappes opp på samme nivå som i EUs planer. Samtidig skal det innføres faste kontrollpunkter for å gjøre en helhetlig evaluering av totalt drivstofforbruk annet hvert år. Den første evalueringen blir lagt fram i 2025-budsjettet.
  • Avvikler vektfradraget for ladbare hybrider: Det skal gjøre rene elbiler mer konkurransedyktige på pris.7
  • 15 milliarder til omstilling av industrien: 11 milliarder kommer i form av garantier og lån, mens fire milliarder er støtte, fordelt mellom Nysnø (1,85 mrd.), Siva (1 mrd.), Investinor (150 mill.) og batteriprosjekter gjennom Innovasjon Norge (1 mrd. over fem år).
  • 7,5 milliarder til byvekstavtaler: 6,7 milliarder går til de inngåtte byvekstavtalene Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området og Nord-Jæren. 800.000 kroner går til å følge opp fremforhandla forslag til ny byvekstavtale for Tromsø, og til nye byvekstavtaler for Nedre Glomma og Kristiansandsregionen. Regjeringen vil innfri sitt løfte om å bidra med 70 prosent finansiering i kollektivprosjekter under utbygging i byene.
  • 6,4 milliarder til CO2-kompensasjonsordningen for industrien: Det er en økning på 1,7 milliarder i forhold til 2023. Samtidig foreslår regjeringen å øke kvoteprisgulvet fra 200 kroner til 375 kroner. Dette innebærer at industrien kun får støtte for den delen av kvoteprisen som overstiger 375 kroner. Regjeringen vil samtidig fortsette dialogen om endring av ordningen, slik at den bidrar med utslippsreduksjoner og/eller energieffektivisering i tråd med Stortingets anmodningsvedtak.
  • 5,8 milliarder til Enova: Det er 1 milliard mindre enn saldert budsjett for 2023.
  • 5 milliarder til ny statlig garantiordning for utviklingsland: Regjeringen foreslår en ny statlig garantiordning for fornybar energi i utviklingsland. Ved å redusere risiko er målet å utløse store private investeringer i fornybar energi. Garantiordningen har en ramme på fem milliarder kroner.
  • 2,6 milliarder til Langskip: Regjeringen fortsetter satsingen på det fullskala karbonfangst og -lagringsprosjektet. Byggeprosjektene hos Heidelberg Materials og Northern Lights er mer enn halvveis ferdige, og er forventet å være i drift fra 2025.
  • 90 millioner til drift av Teknologisenter Mongstad: Senteret er verdens største testanlegg for CO2-fangstteknologi. For 2023 fikk senteret en driftsstøtte på 161 millioner, så årets forslag utgjør en betydelig nedgang. Regjeringen begrunner det med at de vil få ned pengebruken, og skriver at de industrielle eierne selv må dekke mer av driftutgiftene.
  • 83,6 millioner kroner ekstra til Bionova: De kommer på toppen av det partene ble enige om i jordbruksoppgjøret, og den totale bevilgningen for 2024 blir på 171,2 millioner kroner. 
  • 77 millioner mer til flom- og skredforebygging i NVE: Totalt bevilges 443 millioner til flom- og skredforebygging og tilskudd til dette gjennom NVE.
  • 25 millioner til forskningsstasjon i Arktis: Forskningsstasjonen Troll i Antarktis nærmer seg slutten av sin levetid. Regjeringen vedtok våren 2023 at Trollstasjonen skal erstattes med nybygg. Regjeringen foreslår å sette av 25 millioner kroner til oppstart av forprosjektet i 2024.
  • 15 millioner til utviklingen av mineralnæringen: Fem millioner går til Norges geologiske undersøkelse sitt arbeid med å kartlegge Norges mineralressurser. Midlene rettes særlig mot kritiske mineraler. Fem millioner går til Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard, og fem millioner går til Norges forskningsråd.
  • 10 millioner kroner mer til arbeidet med grønne anskaffelser: Bevilgningen gis Direktoratet for forvaltning og økonomistyring for å heve kompetansen hos innkjøperne. Fra neste år trer kravet til 30 prosent vekting av klima og miljø i offentlige innkjøp i kraft.
  • Klimasats legges ned: I budsjettforslaget får Klimasats bevilget 157 millioner kroner, men disse midlene går kun til å dekke tilsagn som allerede er gitt. Det blir derfor ikke mulig for kommunene å søke nye midler til kommunale klimatiltak neste år, og Klimasats legges i praksis ned.
  • Nedgang i tilskudd til klimatilpasning: Tilskuddsordningen kommunene kan søke på for klimatilpasning, videreføres på 6,4 millioner, samme nivå som i fjor, og samme nivå som siden 2017. På grunn av prisvekst utgjør dette i praksis en redusering.
  • Klimakrav: Regjeringen varsler at de vil sende et forslag på høring om å gi kommunene mulighet til å stille klimakrav til bygge- og anleggsplasser etter forurensningsloven fra 2024.

Les også

Energi:

  • Høyprisbidraget avvikles: For å omfordele ekstraordinært høye inntekter fra kraftproduksjon ble det innført et høyprisbidrag på vannkraft og vindkraft i budsjettet for 2023, som skulle avvikles innen utgangen av 2024. Nå foreslår de å avvikle det allerede fra 1. oktober 2023. Forslaget forutsetter Stortingets vedtak i desember før det kan iverksettes. Kraftprodusentene må derfor fortsatt rapportere og betale høyprisbidraget til Skatteetaten for oktober og november etter gjeldende regler, men dette kan korrigeres i skattemelding etter Stortingets vedtak.
  • Grunnrenteskatt på vindkraft er klar: I dag legger regjeringen fram et justert lovforslag om grunnrenteskatt på landbasert vindkraft. Regjeringen foreslår en effektiv skattesats på 35 prosent og at skatten utformes som en kontantstrømskatt med umiddelbar utgiftsføring av investeringskostnader. Grunnrenteskatten får virkning fra 1. januar 2024. Inntektene fra kraftproduksjon baseres som hovedregel på spotmarkedsprisen. For avtaler inngått før 28. september 2022 skal kontraktsprisen legges til grunn. Det innføres også midlertidig unntak for standard fastprisavtaler, i tillegg til for kraftavtaler for nye prosjekter som inngås i perioden 2024–2030. Minst halvparten av inntektene skal gå til kommunene. Dette oppnås gjennom økt produksjonsavgift og ekstra bevilgning i år med høy grunnrente. Regjeringen tar sikte på at et beløp tilsvarende 0,2 øre/kWh av vindkraftproduksjonen avsettes til lokale formål som natur, reindrift og eventuelt andre formål som er direkte berørt av arealbruken. Det er behov for å utrede ordningen nærmere, og regjeringen kommer tilbake med flere detaljer til revidert budsjett neste år. Nettoprovenyet, etter fratrekk for produksjonsavgift, anslås til om lag 150 millioner kroner påløpt i 2024.
  • Store petroleumsinntekter: Statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten i 2024 er anslått til om lag 832 milliarder kroner. Oljeproduksjonen er ventet å øke med 7 millioner Sm3 i 2023, mens gassproduksjonen er ventet å bli redusert med 7 milliarder Sm3 sammenliknet med fjoråret. Den samlede produksjonen ventes å øke ytterligere frem mot 2024.
  • Strømstøtten videreføres ut 2024: Regjeringen setter av setter av 9,75 milliarder kroner til dette i budsjettet.
  • 495 millioner til energieffektivisering: Husbanken bevilges 300 millioner kroner til tilskuddsordningen til energitiltak i kommunalt eide bygg. Enova bevilges 180 millioner ekstra øremerket energieffektivisering og mer fleksibel energibruk. Husbanken, NVE og Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) får til sammen 15 millioner kroner for å styrke kapasiteten i energieffektiviseringsarbeidet.
  • 148 millioner til havvind-satsingen: 118 millioner går til gjennomføring av feltundersøkelser av natur og miljø i områdene som er aktuelle for utlysning i 2025. 20 millioner går til ferdigstilling av grunnundersøkelser i områdene som allerede er lyst ut. 10 millioner går til å styrke kompetansemiljøet på havvind.
  • 140 millioner til energiforvaltningen: Styrkingen skal gi inntil 80 nye stillinger til NVE og Olje- og energidepartementet for å få fart på konsesjonsprosesser knyttet til kraftlinjer og kraftproduksjon. 45 av millionene går til arbeid med havvind.

Les også

Natur:

  • Reduserer skogvernmidlene: Regjeringen foreslår å kutte i bevilgningen til frivillig skogvern med 100 millioner kroner sammenlignet med 2023. Sammenlignet med revidert budsjett, er det reelle kuttet på rundt 200 millioner kroner.
  • 15 millioner til naturrestaurering: Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til naturrestaurering med 15 millioner kroner, hvorav 10 millioner kroner foreslås satt av til en ny tilskuddsordning. Her kan kommuner, organisasjoner og private søke om tilskudd til å reparere ødelagt natur. Fem millioner kroner skal gå til naturrestaurering i statlig regi.
  • 10 millioner til naturregnskap: Et tidlig utkast av regnskapet er beskrevet i Grønn bok, og regjeringen bevilger 10 millioner kroner til å videreutvikle regnskapet.
  • 10 millioner til styrket rovviltforvaltning: Pengene går til nye faste stillinger i Nordland og Troms og Finnmark i Statens naturoppsyn (SNO) for å styrke rovviltarbeidet i den nordligste landsdelen.
  • 5,5 millioner til kartlegging av kunstgressbaner: Kartleggingen skal skaffe kunnskap om behovet som vil oppstå når kunstgressbaner må erstatte gummigranulat (den nest største kilden til mikroplast i Norge) med et mer bærekraftig alternativ, og pengene bevilges Norges fotballforbund.
  • Oslofjorden og Skagerrak: Satsingen for å bedre miljøtilstanden i Oslofjorden og økosystemet i Skagerrak foreslås videreført i 2024.

Les også

Grønn bok varsler utredning av flere nye tiltak

I Grønn bok skriver regjeringen at de i tillegg vil utrede følgende virkemidler i transportsektoren:

  • Innføring av engangsavgift for tunge kjøretøy.
  • Økning av CO2-komponenten i engangsavgiften for varebiler.
  • Fortsatt støtte til tunge kjøretøy gjennom Enova.
  • Påskynde innføring av krav til nullutslipp i offentlige anskaffelser av bybusser fra 2025 til 2024.
  • Innføre krav til nullutslipp for all løyvepliktig persontransport, noe som i så fall vil bety krav om nullutslipp i taxinæringen.
  • Krav til lav- og nullutslippsløsfartøy i nye offentlige anskaffelser av ferger og fergetjenester fra 2024.
  • Krav til lav- og nullutslippsløsfartøy i nye offentlige anskaffelser av hurtigbåt og hurtigbåttjenester fra 2025.
  • Krav til lav- eller nullutslippsfartøy i havbruksnæringen fra 2024.
  • Fremme krav om lavutslipp til offshorefartøy med sikt på innføring i fra 2025, og nullutslipp fra 2029.
  • Forbud mot salg av nye anleggsmaskiner med forbrenningsmotor fra 2035.

For jordbrukssektoren varsler de følgende:

  • Regjeringen har som mål at bruk av metanhemmende tilsetningsstoffer er innfaset i de grovfôrbaserte husdyrproduksjonene i 2027.
  • De jobber med å videreutvikle kunnskapen om klimatiltak i jordbruket.
  • En utredning av hvordan utslippene av lystgass fra mineralgjødsel kan reduseres med til sammen 200.000 tonn CO2-ekvivalenter fram til 2030.
  • En utredning av effektive tiltak som kan bidra til sunnere kosthold, redusere sosiale ulikheter i kosthold, og danne grunnlag for en helhetlig og fremtidsrettet politikk på området.
  • En utredning av tiltak og virkemiddelbruk for å nå målet om 50 prosent reduksjon av matsvinnet innen 2030 og hvordan en matkastelov skal inngå i en samlet virkemiddelbruk.
  • Utredning av hvordan man kan tallfeste utslippseffektene av flere klima- og miljørelevante ordninger i jordbruksavtalen.

Andre tiltak som varsles i Grønn bok:

  • En utredning av forbud mot fossil gass til oppvarming av bygg under oppføring, med sikte på ikrafttredelse i 2025.
  • Forbud mot bruk av fossile brensler til indirekte fyring som gir utslipp under innsatsfordelingsforordningen. 
  • Videreutvikling av veiledning og virkemiddel i plan- og bygningsloven for å få til mer effektive utnyttelse av bebygde områder.
  • Utrede hvordan kommunene kan ivareta klima-, miljø- og energihensyn gjennom planforskrifter og hvordan handlingsrommet eventuelt kan utvides.
  • Utrede hvordan hensynet til klima kan styrkes i plan- og bygningsloven.
  • For å heve plankompetansen i kommunene vil regjeringen vurdere tiltak for bedre tilbud av etter- og videreutdanning innen klima i kommunal planlegging.

Artikkelen er oppdatert fredag ettermiddag mellom klokken 15.15 og 16.15 med noen nye punkter fra budsjettet, samt en oversikt over hva som planlegges av nye tiltak gjennom Grønn bok.


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00