Mathilde Tybring-Gjedde
 svarer 
Andreas Bjelland Eriksen

Vil klima- og miljøministeren sikre kommunene dekning av alle nødvendige kostnader kommunene har med å håndtere avfall?

«Statsråden svarer» er robotgenerert innhold som opprettes automatisk med data fra Stortingets base over de spørsmål som stilles av stortingsrepresentanter og besvares av regjeringens statsråder. Overskriftene er skrevet av Altinget. Altinget tar forbehold om feil i innholdet.

Spørsmål 1503 (2023-2024)

Vil klima- og miljøministeren sikre kommunene dekning av alle nødvendige kostnader kommunene har med å håndtere avfall, i tråd med rammedirektivet for avfall, og vil statsråden vurdere en annen og uavhengig måte å beregne hva som er «nødvendige kostnader» på?

I dag er det innført ordninger for utvidet produsentansvar for 7 produkttyper, regulert i avfallsforskriften. Miljødirektoratet har nylig sendt forslag til nytt kapittel 6 og 7 i avfallsforskriften, der de foreslår at kostnaden for innsamling og sortering er noe som skal forhandles om mellom kommunene (kommunale avfallsselskaper) og returselskapet (på vegne av produsentene). Samtidig har ikke returselskapene ansvar for å hente all den avfallet kommunene utsorterer.

I rammedirektivet fra EU følger det at alle «nødvendige kostnader» ved utsortering, altså selvkost, skal dekkes. Men Miljødirektoratet foreslår ikke at de, eller en annen uavhengig part, skal beregne hva de nødvendige kostnadene for kommunene er. Dette skal som nevnt bero på en forhandling.

Kommunene vil få tøffere utsorteringskrav i avfallsforskriften 10a fremover, og de må blant annet investere i ettersorteringsanlegg for å klare kravene. Menon Economics har beregnet kostnadsøkningen til å være mellom 1,2 og 2,2 mrd. kr. De ekstra kostnadene som oppstår, og som ikke dekkes av produsentene gjennom produsentansvaret, vil føre til økt avfallsgebyr for innbyggerne i kommunene. Enkelte påpeker at dette er et brudd på «forurenser betaler-prinsippet» og selvkostprinsippet da innbyggerne både betaler indirekte ved kjøp av produkter som er underlagt produsentansvaret, og må betale mer for utsortering og håndtering av avfall over gebyret. Andre har påpekt at det kan være et mulig brudd på EØS-avtalen om ulovlig statsstøtte dersom kommunen dekker kostnader forbundet med produsentansvarsavfall.

Svar fra mandag 18. mars 2024

I Norge har vi utvidet produsentansvar for flere typer produkter, inkludert emballasje. Dette er et viktig virkemiddel i avfallspolitikken, som gir produsenter ansvar for å fremme materialgjenvinning og forsvarlig avfallshåndtering, og for å dekke nødvendige kostnader knyttet til dette.

Miljødirektoratet har på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet vurdert mulige endringer i emballasjeregelverket i Norge. Direktoratet anbefaler blant annet å tydeliggjøre plikten produsentene har til å dekke nødvendige kostnader kommunene har knyttet til innsamling av emballasjeavfall. Miljødirektoratet har videre anbefalt at beregningsgrunnlaget og metodikk verifiseres av en uavhengig tredjepart dersom en av partene mener at det er behov for dette.

Samarbeid mellom kommuner og godkjente returselskap for emballasje er nødvendig for å nå målene for materialgjenvinning i årene framover, og det er viktig med et avklart ansvarsforhold mellom disse aktørene. Det er mange elementer som inngår i et slikt kostnadsbilde og hver enkelt kommune har best innsikt i sine egne kostnader. Jeg har derfor forståelse for at det i enkelte tilfeller kan være behov for en tredjepartsvurdering av kostnadsbildet, noe jeg vil ha med meg når jeg nå vurderer forslagene til endringer i emballasjeregelverket.


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00