Seher Aydar
 svarer 
Ingvild Kjerkol

Mener statsråden at modellen med anbud for pasientreiser sikrer et likeverdig helsetilbud for alle innbyggere?

«Statsråden svarer» er robotgenerert innhold som opprettes automatisk med data fra Stortingets base over de spørsmål som stilles av stortingsrepresentanter og besvares av regjeringens statsråder. Overskriftene er skrevet av Altinget. Altinget tar forbehold om feil i innholdet.

Spørsmål 1541 (2023-2024)

Nylig skrev NRK om pasienter som nå må legge ut mange tusen kroner for pasientreise selv etter at anbudet med forhåndsrekvisisjon gikk ut. Dette skaper store forskjeller i tilgangen på helsetjenester, der de som ikke har råd til å legge ut for pasientreisene i verste fall må avlyse behandlinger og avtaler på sykehus.

Mener statsråden at modellen med anbud for pasientreiser sikrer et likeverdig helsetilbud for alle innbyggere og hva vil statsråden gjøre for at det ikke går utover pasienter at kommuner mangler forhåndsrekvisisjon?

13.03 skrev NRK om at pasienter ved Kongsvinger sykehus nå må legge ut selv for pasientreiser som før ble rekvirert, fordi det ikke har kommet på plass en ny avtale med taxiselskap for kommunene Eidskog, Kongsvinger, Grue, Sør-Odal og Nord-Odal. NRK har snakket med en pasient som nå må legge ut over 10 000 kroner i uka fordi kommunen mangler avtale om forhåndsrekvisisjon. Det at kommuner ikke har avtale med taxiselskap om forhåndsrekvisisjon for reiser til/fra sykehus rammer spesielt pasienter med dårlig råd, slik som uføre.

Hvis pasienter med dårlig råd lar være å reise til sykehuset på grunn av at det er for kostbart å legge ut for reisen, så kan dette føre til at man velger å avlyse eller utsette nødvendige behandlinger og undersøkelser. Dette kan igjen føre til at sykdomsperioden i verste fall forlenges.

Svar fra onsdag 20. mars 2024

Jeg vil innledningsvis nevne at jeg har mottatt to spørsmål fra Stortingets president om denne saken. Det andre spørsmålet er spørsmål nr. 1480 fra stortingsrepresentant Bård Hoksrud.
Helse- og omsorgsdepartementet har kontaktet Helse Sør-Øst RHF i forbindelse med denne saken, og de har innhentet nærmere informasjon fra Oslo universitetssykehus HF.

Pasientreise- og syketransportavdelingen ved Oslo universitetssykehus HF har ansvaret for gjennomføringen og koordineringen av reiser på rekvisisjon i Oslo, store deler av Akershus og noen kommuner i Innlandet fylke.

Pasienter som skal til behandling i spesialisthelsetjenesten har rett til dekning av utgifter i forbindelse med reise til og fra behandling. Helseforetakene kan som et alternativ tilby transport, hvoretter retten til dekning av reiseutgifter bortfaller. De fleste helseforetak velger å tilby slik transport gjennom avtaler med lokale taxiselskap eller annen tilrettelagt transport ved spesielle behov.

I Glåmdalsregionen har Oslo universitetssykehus HF ikke kommet til enighet med taxiselskap om avtale om pasienttransport, da taxiselskap som la inn tilbud på slik avtale oversteg makspris i anbudet.

Økning av makspris i anbudet har ikke vært aktuelt da det vil få konsekvens for annet tilbud innen prehospitale tjenester under Oslo universitetssykehus HF sitt ansvarsområde.

Bakgrunnen for at Oslo universitetssykehus HF ikke kunne forlenge den eksisterende avtalen de hadde med Taxi 03650, var at Oslo universitetssykehus HF har tatt ut alle opsjonsmulighetene som lå i rammeavtalen. Avtalen som var gyldig frem til 1. mars d.å., ga dermed ingen andre hjemler for ytterligere forlengelser.

Rettskildene gir uttrykk for at enhver slik forlengelse av kontrakten vil utgjøre en ny kontrakt i anskaffelsesregelverkets forstand. I tillegg ville en forlengelse på bare en måned i dette tilfellet medføre en overskridelse av EØS-terskelverdien som uten videre vil bli ansett som en ulovlig direkteanskaffelse.

For å ivareta tilbudet til spesielt sårbare pasientgrupper er det etablert tilbud med minibusser som betjener regionen på dagtid i ukedagene. Prehospital klinikk ved Oslo universitetssykehus HF arbeider videre med andre tiltak for å kompensere for manglende avtale med taxiselskap, herunder transport i egen regi.

Det er viktig å understreke at manglende avtale kun berører transport fra hjemsted til behandlingstilbud, og transport fra behandlingstilbud i Glåmdalsregionen til hjemsted.

Avdeling for pasientreiser og syketransport har mulighet til å bistå pasienter i å planlegge transport til behandlingstilbud utenfor Glåmdalsregionen slik at egenutlegg reduseres. For eksempel kan det organiseres møtende transport på møtepunkt utenfor Glåmdalsregionen hvis pasienten selv kan ta seg fra hjemsted til slikt møtepunkt.

Hjemreise fra behandlingstilbud utenfor Glåmdalsregionen til hjemsted ivaretas som tidligere av avtaler med taxiselskap i kommunene hvor behandlingstilbudet befinner seg. Transport fra f.eks. Oslo universitetssykehus HF til hjemsted i Glåmdalsregionen ivaretas av taxiavtaler i Oslo. Pasienter som ønsker hjelp til å planlegge reise til behandlingstilbud kan ta kontakt med avdeling for pasientreiser og syketransport på telefon 05515.

Oslo universitetssykehus HF vil arbeide videre med å finne en bedre løsning for pasientene fra Glåmdalsregionen.


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00