Erlend Larsen
 svarer 
Jon-Ivar Nygård

Om Nasjonal luftfartsstrategi: Kan statsråden redegjøre for status for vedtak 634?

«Statsråden svarer» er robotgenerert innhold som opprettes automatisk med data fra Stortingets base over de spørsmål som stilles av stortingsrepresentanter og besvares av regjeringens statsråder. Overskriftene er skrevet av Altinget. Altinget tar forbehold om feil i innholdet.

Spørsmål 1794 (2023-2024)

Kan statsråden redegjøre for status for vedtak 634?

Ved Stortingets behandling av Meld. St. 10 (2022–2023) Bærekraftig og sikker luftfart – Nasjonal luftfartsstrategi ble følgende vedtatt:

Vedtak 634
Stortinget ber regjeringen lage en plan for hvordan FOT-rutene skal håndteres dersom det ikke blir mulig å erstatte dagens rutefly.

Svar fra onsdag 24. april 2024

I statsbudsjettet for 2024 varslet regjeringen at den ville komme tilbake til oppfølgingen av vedtaket i Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP). I Meld St. 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan 2025–2036 er vedtaket ytterlige omtalt i forbindelse med regjeringens arbeid med innfasingen av ny teknologi i luftfarten.

I NTP påpekes det at det regionale flyrutetilbudet er avgjørende for å sikre befolkningen i hele landet tilgang til offentlige tjenester, som for eksempel sykehus, og for effektive arbeids- og privatreiser. Dersom det regionale flyrutetilbudet skal opprettholdes på lengre sikt, og bidra til oppnåelsen av nasjonale og internasjonale klimamål, er det også viktig at fremtidsrettede alternativer er på plass i tide. Vedtak 634 er derfor en viktig premiss i det videre arbeidet med innfasing av ny teknologi innenfor den avsatte økonomiske rammen i NTP og den pågående kartleggingen av markedet og teknologiutviklingen. Samtidig presiseres det i NTP at det i dag er lite som tyder på at det ikke vil være tilgjengelige alternativer basert på enten ny eller konvensjonell teknologi når dagens flyflåte på kortbanenettet sannsynligvis fases ut i tidsrommet 2035–2040.

På denne bakgrunn er ikke det sentrale spørsmålet videre «om» det ikke er mulig å erstatte dagens rutefly på FOT-rutene, men «hvordan» vi gjør dette på en mest mulig hensiktsmessig måte. Viktige elementer i det videre arbeidet vil blant annet være å se på begrensinger og utviklingsmuligheter knyttet til lufthavninfrastrukturen, teknologiutviklingen, mulighetsrommet for alternative konvensjonelle fly og kombinasjoner av alternativ transport til andre lufthavner og destinasjoner.

0:000:00