Nytt forskningsprosjekt: Nav kan ha blitt mindre tilgjengelig for de mest sårbare

Nytt studie viser at Nav sannsynligvis er blitt mindre tilgjengelig for personer med fluktbakgrunn som strever med digital kommunikasjon. Seniorforsker Tone Maia Liodden trekker frem at det er «veldig stort trykk i Nav» for at digitale kanaler skal brukes og mener Navs tilgjengelighet er avhengig av hvem brukerne møter. 

Ifølge seniorforsker
Tone Maia Liodden er det ingen klare retningslinjer for når Nav-ansatte skal
bruke andre kanaler enn de digitale i kommunikasjon med brukere. – Dermed blir
det opp til hver enkelt veileder og deres skjønn, sier hun til Altinget.
Ifølge seniorforsker Tone Maia Liodden er det ingen klare retningslinjer for når Nav-ansatte skal bruke andre kanaler enn de digitale i kommunikasjon med brukere. – Dermed blir det opp til hver enkelt veileder og deres skjønn, sier hun til Altinget.Foto: Pål Arne Kvalnes
Christina Guldstad

– Digitaliseringen gjør at det er en større forventning fra Nav om at hver enkelt innbygger skal ta ansvar, fronte sin egen sak og kreve sine rettigheter. Det fungerer for

Altinget logoArbeidsliv
Ønsker du å lese artikkelen?
Du får politiske nyheter og analyser om arbeidsliv samt tilgang til løpende debatt på feltet.
Les mer om priser og kjøpsbetingelser her
0:000:00