Debatt

Eli Wærum Rognerud: Hvordan bygger vi landslaget for havvind-eksport?

Skal et landslag vinne VM, er det viktig at alle spillerne står sammen og gjør hverandre gode. De samme prinsippene gjelder for Team Norway og den norske havvindsatsingen, skriver leder for strategiske eksportsatsinger i Innovasjon Norge, Eli Wærum Rognerud.

Norge var tidlig ute med å utvikle havvind-teknologi, og bygget verdens første flytende havvindmølle i 2009. Med over 50 års offshorekompetanse har norske leverandører gode forutsetninger for å levere til havvind-bransjen, skriver Eli Wærum Rognerud, leder for strategiske satsinger i Innovasjon Norge.
Norge var tidlig ute med å utvikle havvind-teknologi, og bygget verdens første flytende havvindmølle i 2009. Med over 50 års offshorekompetanse har norske leverandører gode forutsetninger for å levere til havvind-bransjen, skriver Eli Wærum Rognerud, leder for strategiske satsinger i Innovasjon Norge.Foto: Innovasjon Norge
Eli Wærum Rognerud
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Næringsminister Jan Christian Vestre annonserte nettopp en ambisiøs satsing på havvind-eksport. Med tung mobilisering fra næringslivet og inntil 90 millioner kroner i årlige bidrag fra staten, skal norske utbyggere og underleverandører ta ti prosent av det globale markedet for havvind. Innovasjon Norge deler denne ambisjonen, og det haster.

Land som Storbritannia, Danmark, Frankrike og USA er kommet lenger i utviklingen av hjemmemarkedet sitt. Og de er for lengst i gang med å bygge landslag for bortekampene.

Satsing krever prioritering

Det norske «landslagsapparatet» for eksport går populært under navnet Team Norway. Ambassadene, Innovasjon Norge, klyngene, handelskamre og den privat-offentlige stiftelsen Norwegian Energy Partners (NORWEP) har alle et oppdrag med å gi råd, finansiere, bygge nettverk og åpne dører for norske havvind-bedrifter som satser internasjonalt.

Sammenlignet med for eksempel Sverige og Danmark, minner vi likevel mest om en dugnadsgjeng

Eli Wærum Rognerud
Leder for strategiske eksportsatsinger i Innovasjon Norge

Innovasjon Norge alene har kontorer i 25 land, og har prioritert havvind i sitt eksportarbeid siden 2020. Sammenlignet med for eksempel Sverige og Danmark, minner vi likevel mest om en dugnadsgjeng. I Asia har for eksempel både Danmark og Sverige tre ganger så mange folk på bakken som Norge. Det er derfor svært positivt at Vestre har gjort det til en topp-prioritet å styrke det norske uteapparatet med havvind-kompetanse.

Sterkere sammen

Ressursene til eksportsatsing på havvind har til nå vært begrenset, og innad i støtteapparatet har det til tider vært uklare roller. Samtidig finnes gode eksempler på at vi samarbeider svært godt ute i markedene. I Frankrike har et tjuetalls norske bedrifter blitt hjulpet inn i markedet gjennom Innovasjon Norges eksportkampanje for såkalt High Potential Opportunities. Flere har allerede vunnet kontrakter.

I Frankrike samarbeider Ambassaden, Innovasjon Norge, NORWEP, Fransk-norsk handelskammer og en rekke bedriftsklynger om en flerårig kampanje for å posisjonere norske bedrifter for franske havvind-kontrakter. En evaluering fra Oxford Research konkluderte med at støtten gir bedriftene markedsmuligheter de ellers ikke hadde fått, og at tjenestene fra et samlet Team Norway er bedre enn om de hadde vært levert enkeltvis eller av private.

I Japan lanseres i disse dager en tilsvarende havvindsatsing. Det var derfor både nødvendig og svært gledelig at Innovasjon Norge og NORWEP signerte en ny samarbeidsavtale før satsingen på eksport av havvind ble lansert. Avtalen vil bidra til enda tettere samarbeid.

Bedrifter må i hardtrening

Så står og faller resultatene på spillerne sjøl, bedriftene. Skal havvind-eksport skaffe de vel 50.000 arbeidsplassene som er spådd, må store utviklere som Equinor, Aker og Deep Wind Offshore, men også de små og mellomstore bedriftene score internasjonalt. Norge var tidlig ute med å utvikle havvind-teknologi, og bygget verdens første flytende havvindmølle i 2009. Med over 50 års offshorekompetanse har norske leverandører gode forutsetninger for å levere til havvind-bransjen.

Med under to prosent arbeidsledighet og rekordhøy inntjening i olje og gass, er ikke insentivene for omstilling åpenbare

Eli Wærum Rognerud
Leder for strategiske eksportsatsinger i Innovasjon Norge

Med under to prosent arbeidsledighet og rekordhøy inntjening i olje og gass, er imidlertid ikke insentivene for omstilling åpenbare. Havvind-bransjen er, til sammenligning med olje og gass, dessuten en såkalt margin-business, hvor evne til skalering og reduksjon av kostnader er utslagsgivende for suksess. Her er både spilleregler og mål annerledes enn det vår hjemlige liga er vant til.

I nært samarbeid med NORWEP, Norsk Industri og næringa for øvrig har vi derfor initiert et Entry Program for havvind for norske små og mellomstore bedrifter. Dette får også støtte gjennom Vestres havvind-satsing. Det er bare for bedriftene å legge seg i hardtrening, og om ikke annet gjennomføre entry-programmet.

Skal vi komme til sluttspillet i havvind-VM, har vi absolutt ingen tid å miste.

Omtalte personer

Jan Christian Vestre

Næringsminister (Ap), nestleder, Arbeiderpartiet
Master i jus (Universitetet i Oslo 2017)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00