Mener fokus på digitale løsninger har gått på bekostning av tilgjengeligheten til Nav

Navs omverdensanalyse frem mot 2035 spår økt digitalisering og færre lokale Nav-kontor. Samtidig innrømmer Nav-direktøren at organisasjonen ikke fungerer godt nok. – Arbeidet med digitale løsninger har gått på bekostning av åpningstider og tilgjengelighet på de lokale Nav-kontorene, sier SV-leder Kirsti Bergstø.

Nav-direktøren innrømmer at tjenestene ikke fungerer godt nok i dag. – Vi må lytte til brukerne og de ansatte som vet hvor skoen trykker. Da kan vi forbedre tjenestene mest mulig treffsikkert, sier Kirsti Bergstø, leder av SV og Stortingets arbeids- og sosialkomité.
Nav-direktøren innrømmer at tjenestene ikke fungerer godt nok i dag. – Vi må lytte til brukerne og de ansatte som vet hvor skoen trykker. Da kan vi forbedre tjenestene mest mulig treffsikkert, sier Kirsti Bergstø, leder av SV og Stortingets arbeids- og sosialkomité.Foto: Hanna Johre/NTB
Ingrid Skovdahl

Fremtidsscenarioet som skisseres i Navs nye omverdensanalyse tyder på at vi har store samfunnsutfordringer i vente. Samtidig innrømmer Nav-direktøren at organisasjonen allerede nå har problemer med å levere en god nok tjeneste for dem som trenger det mest.

SV-leder og leder av Stortingets arbeids- og sosialkomité, Kirsti Bergstø, ser med bekymring på utviklingen.

– Jeg deler Nav-direktørens bekymringer, og mener det er viktig at regelverket gjøres mer forståelig og anvendelig enn i dag, sier Bergstø til Altinget.

Hun understreker at ansvaret først og fremst ligger hos regjeringen, men sier at hun mener det er nødvendig med en tillitsreform i Nav, der folk og faglighet går først, og der det blir mindre rapportering, styringssystemer og mistenkeliggjøring av brukerne.

– Tillitsreformen må sørge for bedre kvalitet i tjenestene for folk, og mer medbestemmelse og faglig frihet for den enkelte ansatte, sier Bergstø.

Digitalisering foran tilgjengelighet

Selv om arbeidsledigheten vil synke frem mot 2035, vil andelen arbeidsledige uten fullført videregående utdannelse øke. Geopolitisk uro kan også føre til samfunnsøkonomisk usikre tider, og allerede sårbare grupper i samfunnet kan få det enda vanskeligere. 

Vi må sikre Nav nok ressurser så de både kan bygge ut det digitale, og være fysisk tilgjengelige for de som trenger det.

Kirsti Bergstø
Leder av SV og Stortingets arbeids- og sosialkomité

Parallelt med dette vil Nav-tjenestene digitaliseres og sentraliseres i økende grad, og det kan bli nødvendig å legge ned flere Nav-kontorer rundt om i landet. Kirsti Bergstø mener det er viktig at tilgjengeligheten til Nav økes. Hun er derimot kritisk til at for mye fokus legges på digitalisering, og mener at det er en medvirkende årsak til at Navs tjenester ikke fungerer så godt som de skal i dag.

– Arbeidet med digitale løsninger har gått på bekostning av åpningstider og tilgjengelighet på de lokale Nav-kontorene. Vi må sikre Nav nok ressurser så de både kan bygge ut det digitale, og være fysisk tilgjengelige for de som trenger det, sier Bergstø.

Hun mener også at det trengs mer sosialfaglig kompetanse i Nav, slik at brukere med sammensatte behov kan få den hjelp de trenger.

– Skal man løse sosiale problemer folk står i, trengs også sosialfaglig kompetanse.

Les også

Foreslår redusert arbeidstid uten redusert lønn

For at flere skal inkluderes i arbeidslivet fremover, mener SV-lederen at det må tas større hensyn til hva som er trengs i ulike sektorer.

– Det er nødvendig å fordele arbeid, fritid, helse og økonomi mer rettferdig, sier Bergstø.

– Det kan for eksempel gjøres gjennom redusert arbeidstid uten redusert lønn, særlig for fysisk og psykisk tunge yrker hvor man sliter med å rekruttere og holde på ansatte, som i helsesektoren.

Bergstø mener at i tillegg at avkortningsregelverket er altfor strengt, og at det må legges bedre til rette for personer som bare kan jobbe litt.

– Det må bli lettere for eksempel å kombinere ytelser fra Nav med arbeidsinntekt, sier hun.

– Vi må lytte til de som vet hvor skoen trykker

For å møte utfordringene som venter på fremtidens arbeidsmarked, mener SV-lederen at det er nødvendig med et mer kunnskapsbasert velferdssystem. 

Vi må lytte til brukerne og de ansatte som vet hvor skoen trykker. Da kan vi forbedre tjenestene mest mulig treffsikkert.

Kirsti Bergstø
Leder av SV og Stortingets arbeids- og sosialkomité

– Skal vi bygge gode velferdstjenester som er basert på tillit, faglighet og kvalitet, er vi nødt til å bruke all kunnskapen vi har, sier Bergstø.

Hun understreker at det først og fremst er viktig å begynne med å vurdere hvilke behov som faktisk finnes.

– Vi må lytte til brukerne og de ansatte som vet hvor skoen trykker. Da kan vi forbedre tjenestene mest mulig treffsikkert, sier Bergstø.

Les også

Omtalte personer

Kirsti Bergstø

Partileder i Sosialistisk Venstreparti, stortingsrepresentant for Akershus, medlem, arbeids- og sosialkomiteen, medlem, Stortingets valgkomité
Barnevernspedagogikk (Høgskolen i Finnmark, 2006)

Hans Christian Holte

Arbeids- og velferdsdirektør, NAV
Cand.polit. (Universitetet i Oslo, 1992)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00