Nasjonal transportplan: Skal prioritere evnen til å frakte allierte til Sverige og Finland

Når det gjelder jernbane, mener regjeringen nå at det er helt nødvendig med kontroll over ting som togmateriell, verksteder og infrastruktur.

Fremover skal Norge ta imot og frakte allierte videre. Her fra da skipet New Amsterdam lastet av militært kjøretøy på Langenes havn under militærøvelsen Nordic Response.
Fremover skal Norge ta imot og frakte allierte videre. Her fra da skipet New Amsterdam lastet av militært kjøretøy på Langenes havn under militærøvelsen Nordic Response.Foto: Sven Fischer / Bundeswehr / Forsvaret
Frode Andresen

Fremover vil regjeringen prioritere veimidler til å styrke Norges evne til å ta imot allierte styrker og frakte dem over landegrensene til Sverige og Finland, de såkalte vest-øst-aksene. Disse aksene er nå viktigere som følge av at Norges naboland har blitt medlemmer av Nato.

Det går frem av Nasjonal transportplan som tar for seg perioden 2025 til 2036.

Tidligere var Norge først og fremst et mottaksland for Nato, altså at man kunne ta imot allierte styrker. Nå blir Norge viktigere som transittland, slik at man kan frakte allierte styrker og materiell fra fjorder som Ofotfjorden og Trondheimsfjorden, via vei og jernbane, og inn i Sverige og Finland.

– Med hele Norden i Nato får Norge et særlig ansvar for at alliert hjelp til Sverige og Finland når frem. Det stiller større krav til å ivareta viktige transportårer og ha en robust infrastruktur, både for norsk og alliert trygghet, uttaler forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) i en pressemelding.

Særlig trekkes E14 fra Stjørdal til riksgrensen ved Storlien frem som et eksempel på en veistrekning som skal utbedres av forsvarsmessige hensyn.

Videre vises det til at det er satt av 600 millioner kroner til å ruste opp fylkesveibruer som er kritiske for transport av militære styrker. Regjeringen har identifisert 14 bruer på fylkesveinettet i Buskerud, Innlandet, Trøndelag, Troms og Vestland som skal rustes opp.

Regjeringen skal også skilte bruer som er viktige for Forsvaret.

Det stiller større krav til å ivareta viktige transportårer og ha en robust infrastruktur, både for norsk og alliert trygghet.

Bjørn Arild Gram
Forsvarsminister

Jernbane

Når det gjelder jernbane, opplyser regjeringen at det er aktuelt å bygge flere krysningsspor på Ofotbanen og Kongsvingerbanen.

Mens på Østfoldbanen er det prioritert å utvikle infrastrukturen mellom Råde og Fredrikstad. Regjeringen mener at dette vil bidra til å legge bedre til rette for militær transport på tre av de fire grensekryssende jernbanelinjene som Norge har med Sverige.

«Den militære betydningen av Ofotbanen, jernbanen over Storlien i Trøndelag og jernbaneforbindelsen fra Østfold og østover har økt betydelig som følge av Finlands og Sveriges inntreden i NATO», står det skrevet i transportplanen.

«Drift, vedlikehold og fornying av infrastrukturen er nødvendig for å opprettholde og tilgjengeliggjøre jernbanesystemet».

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård la frem Nasjonal transportplan i Marmorhallen i Oslo fredag.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård la frem Nasjonal transportplan i Marmorhallen i Oslo fredag. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Sikkerhet

I tillegg til at det er viktig med gode jernbanelinjer, mener regjeringen at det er helt nødvendig med kontroll over sentrale innsatsfaktorer som togmateriell, verksteder, infrastruktur med videre.

Videre vises det i transportplanen til at Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har påpekt at man har behov for større grad av føre var-tilnærming når det gjelder risiko for at nasjonale sikkerhetsinteresser kan bli truet av økonomisk aktivitet fra enkelte aktører og skjulte eierforhold.

Som følge av dette slås det fast at man må styrke evnen til å avdekke, varsle og håndtere uønskede strategiske investeringer og sikkerhetstruende økonomisk virksomhet.

Les også


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00