Spaltist:  
Paal Frisvold

EØS 2.0 – i vente på EU 1.0

Slik kan EØS-avtalen komme à jour med EUs utviklingstempo og mobilisere deltakelse og forståelse for europeisk politikk i samfunnet. Et EØS 2.0. I vente på EU 1.0, skriver EU-spaltist Paal Frisvold, internasjonal kontakt og sentralstyremedlem i MDG.

«For oss som etter Hurdalserklæringen har bitt negler i to og et halvt år i håp om en europapolitisk forløsning, var skuffelsen stor da statsminister Støre nylig avfeide enhver politisk oppfølging av rapporten i Stortinget. Flere års arbeid for et utvalg på syv personer med eget sekretariat – antatt prislapp på 10 millioner kroner – skal legges rett i skuffen. For EU-debatt – det er fali’ det!», skriver Altinget-spaltist Paal Frisvold i et innlegg om den kommende EØS-utredningen.
«For oss som etter Hurdalserklæringen har bitt negler i to og et halvt år i håp om en europapolitisk forløsning, var skuffelsen stor da statsminister Støre nylig avfeide enhver politisk oppfølging av rapporten i Stortinget. Flere års arbeid for et utvalg på syv personer med eget sekretariat – antatt prislapp på 10 millioner kroner – skal legges rett i skuffen. For EU-debatt – det er fali’ det!», skriver Altinget-spaltist Paal Frisvold i et innlegg om den kommende EØS-utredningen.Foto: Sara Wilsgaard
Paal Frisvold

Torsdag 11. april kommer den lenge etterlengtede utredningen om EØS-avtalens innvirkning på samfunnet vårt – en oppdatering av den 911-sider lange Europautredningen med den schizofrene tittelen «Utenfor-Innenfor» fra 2012. Gudskjelov langt mer kortfattet, rundt 100 sider, forventes årets versjon å fokusere på en håndfull hovedområder: antakelig arbeidsliv, energi og klima, landbruk, forsvar og sikkerhet. Og sist, men ikke minst: erfaringer fra Sveits, Storbritannia og Canada.

For oss som etter Hurdalserklæringen har bitt negler i to og et halvt år i håp om en europapolitisk forløsning, var skuffelsen stor da statsminister Støre nylig avfeide enhver politisk oppfølging av rapporten i Stortinget. Flere års arbeid for et utvalg på syv personer med eget sekretariat – antatt prislapp på 10 millioner kroner – skal legges rett i skuffen. For EU-debatt – det er fali’ det! 

Spaltister i Altinget EU/EØS

Hver tirsdag skriver noen av våre fremste EU-stemmer om norsk Europa-politikk, EUs utfordringer, samfunnsutvikling og digitalisering. Dette er våre spaltister: 

  • Mathilde Fasting, siviløkonom og idéhistoriker, rådgiver i Civita.
  • Christian Hambro, privatpraktiserende advokat og skribent.
  • Kim René Hamre, leder i Ungdom mot EU.
  • Siri Sletner, tidligere diplomat, ledet det norske forhandlingssekretariatet for Utenriksdepartementet og har vært ambassadør fra Norge til Tsjekkia, Ungarn og Slovenia.
  • Paal Frisvold, internasjonal kontakt og sentralstyremedlem i MDG, mangeårig rådgiver om EU-spørsmål i Brussel. 
  • Nils-Ola Widme, næringspolitisk rådgiver i Abelia.

Så giftig er EU-saken

Så der står vi: En utredning som ser bakover – med fokus på fjerne land, uten å skjele til noen av våre nordiske naboland som faktisk er med i EU, som det ville vært naturlig å sammenligne oss med. 

Her vil jeg påstå regjeringens mandat bryter med Grunnlovens paragraf 100, hvor det står at «det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale». Hadde jeg vært jurist, ville jeg lagt til brudd på offentlighetsloven som gir norske borgere krav på åpenhet «som styrker informasjon og ytringsfrihet» – slik loven også sier. 

For i stedet for en åpen og relevant utredning, får vi en form for virkelighetsfornektelse som grenser til propaganda i land vi ikke ønsker å sammenligne oss med. Men ok. Så giftig er EU-saken: Heller «litt bedrag» enn ærlighet og åpenhet. Det går jo fint an i vår trumpianske tidsalder. 

Så giftig er EU-saken: Heller «litt bedrag» enn ærlighet og åpenhet.

Paal Frisvold
Spaltist

Cherry-picking inngår ikke

Så hva kan vi forvente oss?

Sikkert er at vårt rettslige samarbeid om deltakelse i EUs Indre marked i det store og hele er uomtvistelig positivt. Men for å temme Ap- og Sp-velgernes kjepphester, vil evalueringen sikkert løfte frem og problematisere utfordringer på arbeids- og energimarkedene. Har EØS ført til sosial dumping og høye strømpriser? Er svaret ja – vil utvalget foreslå reforhandling av avtalen for å be om at arbeidsmarkeds- og energipolitikk fjernes?

Svaret er nei. For slik er ikke EØS – det er ingen handelsavtale hvor vi kan «cherry-picke» hva som er og ikke er i våre interesser. EØS er et rettslig samarbeid hvor alt henger sammen med alt. Og, kommer sikkert utvalget til å legge til: Når EU nå bakster med å skulle ta opp et titalls nye medlemmer, anført av Ukraina, er særbehandling det siste Norge bør tenke på å be om. 

Les også

Europas «enfant terrible»

Spørsmålet er heller om utvalget vil ta til orde for å introdusere nye metoder for å komme de 700 utestående EU-rettsaktene til livs – det vil si å endre forvaltningens praksis med hvordan EUs lover finner veien inn i EØS og norsk lov. Her er det to alternativ. Enten la målet om å bevare selvråderett trumfe behovet for å løse samfunnets utfordringer. Det vil si satse alt på å holde EUs lover utenfor avtalen. Eller endre og forenkle prosedyrene slik at det ikke tar fem til syv år før EUs regelverk blir vårt.

Første alternativ betyr å spole tilbake til EØS-avtalens unnfangelse, noen år før muren falt, og insistere på at alle nye EU-initiativ som faller utenfor avtalens juridiske avgrensning, skal motsettes og avvises. Det vi ikke må, trenger vi ikke. Ingen energiunion, ingen helseunion, ingen klimaunion. Det betyr å skjære EØS-beinet til margen og forsterkede juridiske vurderinger av hver enkel rettsakt. Hører den til avtalen? Er vi tjent med å ta over lovgivningen? Mister vi nasjonal suverenitet og selvråderett? Og slik befeste vår posisjon som Europas «enfant terrible». 

Askeladden og trollet

Dette var for så vidt en av konklusjonene fra forrige øvelse. Som Fredrik Sejersted sa: «Det er bedre å jobbe nedstrøms enn oppstrøms». Oversatt, det er bedre å legge krefter og ressurser i å forsøke å holde EU-lover utenfor avtalen, enn å skulle forsøke å påvirke innholdet – noe vi i praksis ikke har anledning til, fordi vi ikke sitter i EUs beslutningorgan. 

Når EU nå bakster med å skulle ta opp et titalls nye medlemmer, anført av Ukrainia, er særbehandling det siste Norge bør tenke på å be om.

Paal Frisvold
Spaltist

Sejersteds intensjon var sikkert god – og besnærende for Senterpartiets og SVs drømmescenario. Tenk å kunne stå imot Goliat – som Askeladden og trollet!

Virkeligheten er annerledes. Når alt kom til alt, viste det seg at selv partier på Stortinget som er de mest ihugga motstanderne, stemte i favør av å innføre nært sagt alle lovene fra Brussel. Av de 286 lovene Stortingene måtte endre under EØS-tilværelsens første 12 år, stemte selv Senterpartiet for 266 av dem – ifølge forrige europautredning. 

Åtte trinn for «aktiv europapolitikk»

Så hva er egentlig handlingsrommet?

Utvalget vil nok komme frem til at handlingsrommet ligger i våre egne hender. Det betyr vår egen evne til å utnytte «formelle og uformelle kanaler» til dialog og medvirkning – på et tidlig tidspunkt – samme tralten vi har hørt siden 1972. 

Da må vi gi Trygve Brattelis begrep om å drive «aktiv europapolitikk» innhold ved for eksempel følgende initiativ:

  1. Etablere en egen statsråd og departement for EU og EØS – slik Solberg I gjorde. Norsk forskningsmiljøs suksess i EU-deltakelse skyldes i stor grad Vidar Helgesens ordre om at Kunnskapsdepartementet skulle etablere en egen EU-strategi – annonsert på politisk nivå med brask og bram. Slik bør alle departementer og underliggende etater gjennomføre.
  2. Regjeringen må ha som utgangspunkt at alle EU-rettsakter utenom felles landbruks- og fiskeripolitikk er «EØS-relevante» til det motsatte er bevist. Ikke omvendt, som i dag. Rettsakter som antas å ligge på grensen til å falle utenfor avtalens juridiske og politiske omfang, må foretas innen fire uker etter at Kommisjonen legger frem forslaget. Ikke etter at EUs beslutningsorgan har fattet endelig vedtak – som dagens praksis.
  3. Alle forslag til ny politikk og regelverk utgitt av Europakommisjonen skal omgående oversettes til norsk språk og sendes ut på høring. For omfattende og politisk viktige initiativ skal regjeringen avholde seminarer, workshops og konferanser – med god geografisk spredning i hele landet.  

    Av de 286 lovene Stortingene måtte endre under EØS-tilværelsens første 12 år, stemte selv Senterpartiet for 266 av dem.

    Paal Frisvold
    Spaltist
  4. Norge må be om å delta i alle EUs programsamarbeid – bakdøren inn til EUs politikkutvikling.
  5. Gi norske samfunnsaktører anledning til å delta i utforming av EUs politikk og regelverk, både under utrednings- og bestemmelsesprosessen, ved å stille kontorlokalene i Norges Hus i Brussel til disposisjon. Dette vil skape muligheter for at de skal kunne jobbe sammen med sine europeiske partnere og oppveie for det demokratiske underskuddet som er et resultat av at våre myndigheter ikke deltar i EUs beslutningsarbeid.
  6. Regjeringen må doble antall norske nasjonale eksperter i Europakommisjonen og i de 32 EU-byråene der Norge deltar. I tillegg må regjeringen umiddelbart dra nytte av muligheten til å sende nordmenn for å jobbe i Europaparlamentet.
  7. Regjeringen må automatisk gi norske nasjonale eksperter, og andre som ønsker å jobbe i EUs institusjoner (foruten EFTA-sekretariatet og EØS-tilsynet), anledning til å ta ut seks års permisjon og påse at vedkommende ikke mister pensjonsrettigheter.
  8. Pålegge alle norske statsråder å delta i EUs uformelle ministermøter på deres respektive fagfelt.

På denne måten vil EØS-avtalen kunne komme à jour med EUs utviklingstempo og mobilisere deltakelse og forståelse for europeisk politikk og verdier i samfunnet. Et EØS 2.0. I vente på EU 1.0.  

Les også


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00