Debatt

Mina Gerhardsen: Sukkerlobbyen kan ikke bestemme

I flere europeiske land er det fremmet modige forslag om å begrense reklame for usunn mat og drikke. En vektøkning blant befolkningen som truer helsen er bakteppet. Men mektige spillere fra næringslivets sukkerlobby klarer gang på gang å bremse eller spenne bein på initiativene. Det er på tide at politikerne lukker døra for disse og lytter til helserådene. Nå kan det skje i Norge.

«Vi har i sak etter sak sett at sukkerlobbyen har godt tak på politikerne i Norge også», skriver Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen. 
«Vi har i sak etter sak sett at sukkerlobbyen har godt tak på politikerne i Norge også», skriver Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen. Foto: Ilja C. Hendel
Mina Gerhardsen
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Mens land som Storbritannia og Tyskland har foreslått å forby reklame for usunne varer på dagtid, for å beskytte barn, har Spania gått lenger. Der var forslaget å forby reklame for usunne varer.

Ingen klokkeslett, bare blankt forbud mot reklame for varer som is, brus og godteri, for å beskytte helsen. Spania lå an til å bli ledende i en ny bølge der alvoret i helseproblemene knyttet til økt overvekt og fedme synker inn, og det settes inn tiltak som faktisk gjør en forskjell.

At en bransje skal vokte over seg selv, er en løsning som ikke virker og som WHO advarer mot.

Mina Gerhardsen
Generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen

Forslaget var basert på klare råd fra Verdens helseorganisasjon (WHO), Unicef og forskere. Et stort flertall av befolkningen var for. Men nå blokkeres det hele av landbruksministeren, som vil ha selvregulering.

At en bransje skal vokte over seg selv, er en løsning som ikke virker og som WHO advarer mot. Det samme mønsteret ser vi i land etter land, der forslag som følger opp kunnskap om hva som skal til for å beskytte helsen, stoppes i det stille av en sukkerlobby som er livredd for å få begrenset tilgang til små og store kunder.

Vant forrige runde

I Storbritannia er forslagene om blant annet reklameforbud og forbud mot tre-for-to-tilbud på usunne varer utsatt. Det argumenteres med industriens behov for tilpasning og folks behov for å kjøpe mat på tilbud nå som det er vanskelige tider. Men der som her er det all grunn til å tro at det finnes noen bak.

Sist dette var tema kjørte sukkerlobbyen et så rått løp av forslaget havnet i skuffen

Mina Gerhardsen
Generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen

For litt siden kom det forslag til ny folkehelsemelding i Norge, som nå skal behandles i Stortinget. En av sakene som drøftes er nettopp reklame og barn.

Sist dette var tema, da daværende helseminister Jonas Gahr Støre la fram forslag om reklameforbud, kjørte sukkerlobbyen et så rått løp av forslaget havnet i skuffen. Matvarebransjens faglige utvalg (MFU) der bransjen selv skulle passe på ble isteden løsningen. To evalueringer har vist at denne ikke holder mål.

Ønsker ineffektiv løsning

NHO mat og drikke og Virke, som er eiere av MFU, har jobbet for å beholde dette oppdraget. Ikke på vegne av barns helse, men på vegne av sine medlemmer.

Ikke på vegne av barns helse, men på vegne av sine medlemmer.

Mina Gerhardsen
Generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen

Om målet var effektiv regulering som ivaretok formålet, nemlig beskyttelse av barns helse, ville det åpenbare være et system med mer effektive reaksjonsformer enn en pressemelding om at det er fint om aktørene holder opp med markedsføringen mot barn og unge.

Offentlig snakkes det ofte fra bransjehold om viktighet av likebehandling og forutsigbarhet som en støtte for de seriøse aktørene, mens denne ordningen er en gavepakke til de useriøs. De går lett under radaren og kan uten konsekvenser ignorere oppfordringene fra MFU. Få ting illustrerer tydeligere at målet er en ineffektiv ordning enn at bransjen fortsatt står bak denne løsningen.

Lytt til helserådene

Vi har i sak etter sak sett at sukkerlobbyen har godt tak på politikerne i Norge også. Når sukkeravgiften forsvant, handlet det om pågangen fra bransjen som mente at de tapte så mye på grensehandelen. FHIs rapport om saken viser at kuttet ga null gevinst på grensehandel, nordmenn handler like mye søtt over grensen som før. Men får også mange flere usunne handleturer hjemme på grunn av dette kuttet.

Vi har i sak etter sak sett at sukkerlobbyen har godt tak på politikerne i Norge også.

Mina Gerhardsen
Generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen

For brusen gjaldt ropet fra bransjen at de små bedriftene ville lide med sukkeravgift. Men nå har alle fått sukkerfrie alternativer og vil stå godt oppreist med en sukkeravgift på brus med sukker. Likevel trekkes det i tråder for å holde politikerne unna.

Dette har fått pågå for lenge. Overvekt og fedme sidestilles med røyking som helserisiko og i Storbritannia tar fedme flere liv enn røyking. Tobakkslobbyistene har blitt utestengt fra beslutningene om tobakksstrategi. Nå er det på tide at vi gjør det samme med sukkerindustrien og deres lobbyister når det skal legges en strategi for å gjøre noe med at 7 av 10 av oss har overvekt eller fedme.

Derfor er det virkelig godt nytt at Arbeiderpartiet og Senterpartiet på Stortinget nå melder at de nettopp vil sette helsen først og går inn for et forbud mot reklame for usunn mat og drikke rettet mot barn. Med kunnskapen om den klare sammenhengen mellom reklame og kaloriinntak hos barn, er dette virkelig viktig å få på plass. Vi håper dette er første tegn på et viktig skifte der helsen får fortrinn, for det trenger vi.


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00