Kommentar av 
Marianne Riddervold

Riddervold: Avtaler med EU – lettere sagt enn gjort

EU utvikler nye mekanismer for beredskap og krisehåndtering på alt fra helse til sikker kommunikasjon, sikring av infrastruktur og tilgang til kritiske råvarer. Norge vil som vanlig være med. Men er det en selvfølge at Norge får avtaler på bestilling? Og hvorfor drøyer det på områder der både EU og Norge ønsker en avtale, spør forsker Marianne Riddervold.

Det er ikke alltid så enkelt å inngå en avtale med EU som vi i Norge liker å tro, forklarer Marianne Riddervold. Dette bildet, av statsminister Jonas Gahr Støre og EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen, er tatt i forbindelse med signeringen av en Grønn allianse mellom Norge og EU, i april i år.
Det er ikke alltid så enkelt å inngå en avtale med EU som vi i Norge liker å tro, forklarer Marianne Riddervold. Dette bildet, av statsminister Jonas Gahr Støre og EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen, er tatt i forbindelse med signeringen av en Grønn allianse mellom Norge og EU, i april i år.Foto: Ingrid Brandal Myklebust / SMK / NTB
Marianne Riddervold
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

EU utvikler seg med stormskritt. Unionen drives fremover av kriser, og særlig de siste årene har vi sett et mylder av nye samarbeidsformer dukke opp. At felles utfordringer best håndteres i EU er nå en selvfølge for EU-landene. 

Bedre i stand til å stå på egne ben

Mens det historisk har vært mye uenighet om hvorvidt EU skal spille en rolle i håndtering av ulike kriser, diskuterer landene nå ikke om, men hvordan EU skal gjøre det. Når EU-landene rammes av kriser setter de seg ned i EU, og overlater ofte til Kommisjonen å komme opp med forslag til felles løsninger. Dette så vi etter pandemien, og etter Russlands invasjon av Ukraina. Begge krisene har tydelig illustrert EU-landenes sårbarhet i en mer usikker verden. Og det har ført til et fokus på at EU-landene må bli bedre i stand til å stå på egne ben. Pandemien viste hvor avhengig EU er av globale forsyningslinjer, og krigen mot Ukraina hvor avhengig EU var av russisk energi. Og ikke minst hvor sårbart Europa er i møte med hybride og til og med territorielle trusler.

EU må overta flere oppgaver

Selv om det fremdeles er uenighet om hvordan dette best kan gjøres, er det enighet om at EU må bli mer uavhengig på ulike felt. EU-landene vil ha trygg tilgang til energi, kritiske råvarer og helsemateriell. De vil ha et sikkert og stabilt sivil-militært kommunikasjons- og overvåkningssystem, nok forsvarsmateriell, militær mobilitet på tvers av land, bedre cybersikkerhet og sikrere infrastruktur. Dette er områder hvor det tradisjonelt har vært mindre overføring av beslutningsmyndighet til EU, men hvor landene nå er enige om at EU må gjøre mer. Sammenliknet med alle andre internasjonale organisasjoner har EU et institusjonelt apparat og penger over EU-budsjettet som gjør dette mulig. Og man har mange års erfaring med samarbeid på nesten alle samfunnsområder. Så når landene ønsker mer internasjonalt samarbeid for å bedre håndtere felles utfordringer er det altså EU man tyr til.

Døren på gløtt 

Som vanlig ønsker også Norge å knytte seg til mye av dette. To eksempler er det som kalles HERA og IRIS2. HERA skal forebygge, oppdage og reagere på helsekriser. IRIS2 er EUs nye satellittprogram som på kort tid skal etablere et sikkert europeisk kommunikasjons- og overvåkningssystem. Begge disse samordningsmekanismene ønsker Norge å delta i, og EU har åpnet døren på gløtt. Imidlertid har dette vist seg vanskelig. Hvorfor det? 

Les også
 Svaret er mer komplekst enn man får inntrykk av i den norske debatten, hvor avtaler ofte ganske skråsikkert fremstilles mer som et tidsspørsmål enn en reell utfordring. Det første Norge gjør når vi ønsker en avtale med EU er å undersøke om det kan knyttes til EØS-avtalen.

EØS-relevants

Når noe er EØS-relevant, har Norge en vei inn i samarbeidet. Imidlertid er mange av EUs nye samordningsmekanismer, inkludert HERA og IRIS2, ikke EØS-relevante. For å få være med trenger derfor Norge bilaterale avtaler med EU.

Når regjeringen først har besluttet at Norge ønsker å delta, er det bare en juridisk bindende avtale som kan sikre at Norge har rett til deltakelse på lik linje som EU-landene. Men å få på plass slike bilateral avtaler har altså vist seg vanskelig.

Passer ikke til systemet

Det er flere grunner til dette. For det første er det ikke alltid klart hvordan en tredjelandsavtale som gir Norge like plikter og rettigheter som EU-landene skal se ut. Norge betaler i dag ikke inn til EUs budsjett, men har ulike finansieringsordninger for våre mange avtaler.

For eksempel er EØS-avtalen knyttet til EØS-midlene, som går til sosiale og økonomiske utjevningsprosjekter etter egne utlysninger. Og der vi deltar i EU-byråer og programmer, for eksempel forskningsprogrammet Horizon, bidrar vi direkte til byråenes og programmenes egne budsjetter. Utfordringen oppstår når en del av EUs nye mekanismer ikke passer helt inn i EUs ‘vanlige’ struktur. 

Det er heller ikke sånn at Norge, som vi kanskje ofte synes å tro, automatisk er høyere på listen enn andre tredjeland. 

Helseberedskap med HERA

La oss bruke HERA som eksempel. HERA er en litt annerledes institusjon enn vi er vant til i EU – det er først og fremst en samordningsmekanisme som koordinerer tiltak mellom landene, men det ligger i Kommisjonen og finansieres gjennom EUs egne budsjetter.

Og dette gjør det komplisert for Norge å få til en avtale med HERA, ikke minst i forhold til finansieringen av norsk deltakelse. Forenklet kan vi si at det i dag ikke finnes ordninger for hvordan et tredjeland som Norge skal ha en avtale med, og betale inn, til et felles budsjett for en enhet som ligger i Kommisjonen.

EU har ikke tid

For det andre er bilaterale avtaler med Norge rett og slett ikke høyt oppe på EUs agenda, med krigen i Ukraina og den eksplosjonen av ny politikk som har fulgt i kjølvannet av denne. Det er ikke manglende vilje i EU til å få på plass avtaler med Norge.

Norge har også en stor backlog som det kalles, med flere hundre direktiver som ikke har blitt implementert – et litt uheldig utgangspunkt når nye avtaler skal inngås.

Men som i Norge er EU-forvaltningen under mye press, og EU har ikke så mye tid til å forhandle avtaler med tredjeland. Det er heller ikke sånn at Norge, som vi kanskje ofte synes å tro, automatisk er høyere på listen enn andre tredjeland. Norge er en tett samarbeidspartner og har en unik tilgang til en del politikkområder på grunn av EØS og Schengen-avtalen og andre avtaler.

Men EU skiller ikke mellom A og B partnere. Hvis noe, så er fokuset til EU for tiden heller østover, ikke bare på Ukraina, men også på andre østlige tredjeland som Moldova. Norge har også en stor backlog som det kalles, med flere hundre direktiver som ikke har blitt implementert – et litt uheldig utgangspunkt når nye avtaler skal inngås.

Mellomløsning

Løsningen på disse utfordringene varierer fra fullt medlemskap på den ene siden til å stå utenfor deltakelse i EUs mange nye krisemekanismer på den andre. Som en mellomløsning har noen også tatt til orde for at Norge trenger en ny overordnet avtale med EU som dekker den økende andelen områder som ikke er EØS-relevante. Med et EU i rivende utvikling er dette uansett en debatt som bør tas. 


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00