Forsvarskommisjonen foreslår å øke forsvarsbudsjettet med milliardbeløp

30 milliarder kroner mer i årlig budsjett og ytterligere 40 milliarder per år i 10 år. Det er Forsvarskommisjonen anbefaling for å styrke Forsvarets egenevne. Forsvaret har bredde, men minimalt med dybde, og er ikke godt nok utrustet til å få det vi har til å virke, skriver kommisjonen i sin rapport.

Leder av Forsvarskomissjonen, Knut Storberget, overleverte onsdag NOU 2023:14 til forsvarsminister, Bjørn Arild Gram der det anbefales å styrke forsvarets budsjett med 400 milliarder kroner over 10 år.
Leder av Forsvarskomissjonen, Knut Storberget, overleverte onsdag NOU 2023:14 til forsvarsminister, Bjørn Arild Gram der det anbefales å styrke forsvarets budsjett med 400 milliarder kroner over 10 år.Foto: Ole Berg-Rusten / NT
Oscar Solvang Bergersen

Forsvarskommisjonen ble oppnevnt av Ap/Sp-regjeringen ved kongelig resolusjon 17. desember 2021 for å vurdere hvilke sikkerhets- og forsvarspolitiske veivalg og prioriteringer Norge kan ta for best å ivareta norsk sikkerhet i et 10-20 års perspektiv.

Onsdag 3. mai la kommisjonen fram sin rapport med anbefalinger til regjeringen (NOU 2023:14).

Forsvarskommisjonen
  • Hurdalsplattformen stadfester at regjeringen vil utarbeide en bredt sammensatt
    forsvarskommisjon som bidrar til grunnlaget for neste langtidsplan for forsvarssektoren
  • Forsvarskommisjonen skal vurdere hvilke potensielle sikkerhets- og forsvarspolitiske veivalg og prioriteringer Norge kan ta for best å ivareta norsk sikkerhet i et 10-20 års perspektiv
  • Kommisjonen skal synliggjøre hvilke konsekvenser dette bør ha for den videre utviklingen av forsvaret av Norge
  • Kommisjonen skal bidra til en åpen og bred offentlig debatt blant annet ved å bringe nye ideer på banen og diskutere disse i offentligheten
  • Evne til å håndtere helheten i utfordringsbildet handler også om statens og samfunnets samlede motstandskraft, og Norges evne til å stå imot et samfunnsmessig sjokk
  • Forsvarskommisjonen skal i vurderingen av slike problemstillinger se hen til, og der det er hensiktsmessig koordinere med, totalberedskapskommisjonens arbeid
  • Forsvarskommisjonen skal vurdere den sivile understøttelsen av forsvarsevnen gjennom hele krise- og konfliktspekteret, og hvilken rolle Forsvaret bør ha for å understøtte sivile myndigheter i å imøtegå sikkerhetsutfordringer under terskelen for væpnet konflikt
  • Forsvarskommisjonens arbeid og sluttprodukt skal innrettes slik at det bidrar til grunnlaget for neste langtidsplan for forsvarssektoren
  • Kommisjonen skal vurdere økonomiske, organisatoriske og andre vesentlige konsekvenser av sine forslag
  • Arbeidet skal munne ut i en utredning (NOU) som skal sendes på offentlig høring

Regjeringens syv spørsmål:
  1. Hva betyr utviklingen i sikkerhetssituasjonen for hvilke sikkerhets- og forsvarspolitiske
    veivalg Norge står overfor på mellomlang og lang sikt?
  2. Hvordan bør Forsvaret og forsvarssektoren på overordnet nivå videreutvikles og
    organiseres for å ivareta norske sikkerhetsinteresser?
  3. Hva er sammenhengen mellom sammensatte trusler og andre sikkerhetspolitiske og
    militærstrategiske utviklingstrekk?
  4. Hvordan kan forsvarssektoren best bidra til vern om Norges sikkerhet i lys av at
    utfordringsbildet treffer bredere, på flere samfunnsområder og berører stadig flere sektorer samtidig?
  5. Hvilke muligheter og utfordringer representerer den teknologiske utviklingen for Norges sikkerhet og for utvikling av forsvarssektoren, herunder sektorens samhandling med sivile sektorer i rammen av totalforsvaret?
  6. Hvordan vil bærekraftsmål, og klima og miljøendringer, påvirke forsvarssektoren og den sikkerhetspolitiske situasjonen i årene fremover?
  7. Hvilke mekanismer, kapabiliteter og roller må prioriteres i forsvarssektoren for å bedre forstå, motvirke og forsvare nasjonale sikkerhetsinteresser mot et bredere utfordringsbilde og hva kan prioriteres ned for å gi rom for dette?

Forsvarskommisjonen gir blant annet følgende anbefalinger:

  • Et bredt forsvarsforlik for Norge og en styrking av forsvarsbudsjettet gjennom tre løft.
  • Styrking av Forsvarets egenevne, med umiddelbare tiltak for å styrke dagens forsvar, en nasjonal maritim satsing, personell- og kompetanseløft og tilrettelegging for bedre teknologiutnyttelse og industrisamarbeid
  • Styrking av sivilt-militært samarbeid og totalforsvaret, med bedre håndtering av sammensatte trusler og en revitalisering av totalforsvaret
  • Nye krav til styring og ledelse på nasjonalt nivå og bedre styring av forsvarssektoren.
  • Styrking av allianser og internasjonalt samarbeid gjennom å bidra til NATOs fortsatte relevans, videreutvikle det bilaterale samarbeidet med USA og utnytte potensialet i nordisk samarbeid innenfor rammen av NATO

Les også

Et nytt økonomisk ambisjonsnivå

Løft 1: Kritiske tiltak

– Forsvaret må innrettes for et høyere operasjonstempo med reell risiko for å komme i kamp. Identifiserte gap og sårbarheter må reduseres med strakstiltak og økt beskyttelse av en rekke områder. Kostnaden ved et slikt løft over en ti-årsperiode ligger anslagsvis i underkant av 140 milliarder kroner.

Kostnadsberegninger av kritiske tiltak innebærer styrking av:

  • Etterslep og vedlikehold – 2 milliarder kroner i investeringer og om lag 800 millioner kroner i drift per år.
  • Alliert mottak – anslått til 16 milliarder kroner i investeringer, med under 50 millioner per år i driftskostnader.
  • Forsyningsberedskap og ammunisjon – om lag 30 milliarder kroner i investeringer og 700 millioner kroner i årlig drift.
  • Luftvern – anslått kostnad er 5 milliarder kroner utover allerede finansiert oppgradering.
  • Spredningskonsept (beskyttelse av fly og kritisk støttestruktur) – Konseptet må tilføres tilstrekkelige ressurser, logistikk, våpenlagring og ikke minst øving og
    trening. Her er nordiske løsninger særlig relevante, heter det i kommisjonens anbefaling.
  • Sikker kommunikasjon – minst 5 milliarder kroner og ca. 200 millioner kroner i årlig drift.
  • IKT-systemer – anslås 30 milliarder kroner utover gjeldende investeringsplaner.
  • Utdanningskapasitet – anslått til 2 milliarder kroner, med årlige driftsutgifter på 400 millioner kroner.

Løft 2: En maritim satsing

– Det er behov for en nasjonal maritim satsing. En slik satsing bør omfatte relevante kapasiteter fra hele Forsvaret og alle domener. Den totale kostnaden ved et slikt løft over en tiårsperiode anslås til et sted mellom 300–350 milliarder kroner, inklusive drift og investeringer, lyder rapportens anbefaling.

Kostnadsberegninger av en maritim satsing innebærer styrking av:

  • Fregatter – inkludert våpen og ammunisjon ventes et slikt innkjøp å koste om lag 100 milliarder kroner, med driftskostnader på rundt 2 milliarder kroner årlig.
  • Ubåtkapasitet – anslås til cirka 25 milliarder kroner, med ekstra driftskostnader på rundt 600 millioner kroner årlig.
  • Standardfartøy – anslås å koste om lag 51 milliarder kroner, med driftskostnader på omkring 2,5 milliarder kroner årlig.
  • Mineryddefartøy – anslås til om lag 20 milliarder kroner i investeringskostnader og omtrent 900 millioner kroner i årlige driftskostnader.
  • Maritime overvåkingsdroner – anslås til omlag 11 milliarder kroner, med driftskostnader på om lag 900 millioner per år.
  • Luftvern over maritim hovedbase – om lag 20 milliarder kroner med driftskostnader på knapt 1 milliard kroner.
  • Satellittkapasitet – anslås en satsing i det ytre rom med omlag 10 nye satellitter og tilhørende støttestruktur å koste omlag 9 milliarder kroner i investeringer og i underkant av 1 milliard kroner til årlig drift.
  • Vertslandsstøtte – anslås det at om lag 1,5 milliard per år vil dekke trening av vertslandsstøtteavdelinger og delvis kostnadsdekning til allierte.
  • Mottak av allierte ubåter – anslagsvis medføre leiekostnader på om lag 50 millioner kroner per år og en utvidelseskostnad på om lag 200 millioner.
    • Alternativ: Haakonsvern bygges ut – Det anslås at kostnaden ved dette vil være om lag 3,5 milliarder i investeringer og 100 millioner i drift.
  • Maritim logistikk – et slikt løft over en ti-års periode ligger anslagsvis mellom 450–500 milliarder kroner inklusive drift og investeringer.

Løft 3: Et helhetlig løft for forsvarsevnen

– Tydeligere enn i de to foregående sporene omfatter dette en bredere styrking av sikkerhet og beredskap i flere sektorer som understøtter et større forsvar og en sterkere nasjonal egenevne.

Den totale kostnaden ved et slikt løft over en ti-års periode ligger anslagsvis mellom 450–500 milliarder kroner inklusive drift og investeringer, skriver kommisjonen om sin anbefaling om et tredje løft.

Kostnadsberegninger av et helhetlig løft innebærer styrking av:

  • Personell – anslås til om lag 5 milliarder i investeringer og 800 millioner i drift.
  • Større hær – anslås til om lag 20 milliarder i investeringer og i underkant av 3 milliarder i drift per år.
  • Lagdelt luftvern – om lag 60 milliarder kroner utover det som skisseres i løft 1 og 2, med driftskostnader på ca. 4 milliarder.
  • Langtrekkende presisjonsvåpen – om lag 13 milliarder kroner i investeringer og cirka 2 milliarder i årlig drift.
  • Ytterligere modernisert heimevern – vil anslagsvis koste drøyt 1 milliard kroner, med driftskostnader på under 50 millioner kroner per år.
  • Våpen og ammunisjon – «En investering på ytterligere 70 milliarder kroner vil kunne bidra til at Norge vil bli i langt bedre i stand å støtte oss selv og våre allierte.»
  • Nasjonal produksjonskapasitet – om lag 15 milliarder kroner å styrke norsk ammunisjonsproduksjon.
  • Ubemannede systemer – anslår en kostnad på minst 5 milliarder for å gjøre et betydelig løft innen ubemannede systemer på tvers av hele forsvarssektoren.
  • Simulatordrevet trening og øving – vil kreve mellom 5 og 10 milliarder, mens driftskostnadene vil være selvfinansiert gjennom reduksjon av tradisjonell trening og øving.
  • Teknologisatsing – anslås å koste om lag 8 milliarder i investeringer og 1 milliard kroner i drift per år.
  • Forskning og utvikling – vil trolig koste om lag 1 milliard i investeringer og 2 milliarder i drift per år.
  • Digital transformasjon – anslås å koste 2 milliarder i investeringer og 600 millioner i årlig drift.

Foto: Forsvarskommisjonen av 2021

 

Nye krav til styring, ledelse og ressursbruk

– Forsvarskommisjonen er spesielt opptatt av at en betydelig tilførsel av midler til forsvarssektoren må følges av skjerpede krav til styring og ledelse, heter det i rapportens anbefaling.

Kommisjonen kommer med anbefalinger særlig innen tre områder:

Nasjonal styring og ledelse i en ny sikkerhetspolitisk tid

– Kommisjonen anbefaler at det utarbeides en nasjonal sikkerhetsstrategi som fastsetter hva som er Norges strategiske sikkerhetsinteresser, og hvordan disse skal forsvares og fremmes over tid.

Ansvaret for å utarbeide en slik strategi og et såkalt «kriseråd» burde, i følge kommisjonen, falle på Statsministerens kontor (SMK) og det anbefales derfor at stabskraften økes. Kriserådets bør være sammensatt av «representanter fra alle sentrale beredskapsaktører, næringslivet og det
regionale nivået.»

Forbedret styring og ledelse av forsvarssektoren

–  Tydelig politisk lederskap og klar ansvarsfordeling er vesentlig i tiden vi går inn i. En forutsetning for det løftet forsvarskommisjonen tilrår må
være bedre organisering og ledelse av forsvarssektoren, og skjerpet styring og kontroll.

– Det må ikke oppstå et uklart skille mellom den som styrer og den som styres, understreker kommisjonen.

Det anbefales derfor at Forsvarssjefens rolle tydeliggjøres og at personens «dobbeltrolle som fagmilitær rådgiver i departementet og etatssjef må
gjennomgås og avklares».

Det understrekes også i rapporten at et økonomisk løft ikke vil ha ønsket effekt «uten at det samtidig blir stilt tøffe og kontinuerlige krav til effektiv og ansvarlig ressursbruk». Dette poengterer kommisjonen at tidligere midler ikke har hatt.

En siste anbefalingen innen dette området er å gjennomføre «en bredt anlagt effektivitetsanalyse av forsvarssektoren, som også innbefatter mulig overflødige organisasjonsledd og -nivåer.»

En oppdatering av sikkerhets- og forsvarspolitiske mål, forsvarskonsept og Forsvarets oppgaver

Kommisjonen anbefaler endringer i sikkerhets- og forsvarspolitiske mål, forsvarskonseptet og Forsvarets oppgaver.

I følge kommisjonen må det tydeligere fremheves at Forsvaret er den fremste bestanddelen av forsvarsevnen, men at Forsvaret også baserer sin styrke på gjensidig støtte fra samfunnet gjennom totalforsvaret og fra allierte.

– Formuleringen av oppgavene tydeliggjøres og forenkles for å konkretisere og avgrense Forsvarets rolle i forsvaret av Norge når utfordringsbildet blir bredere og
mer sammensatt, skriver kommisjonen i sin anbefaling om oppdatering av Forsvarets rolle og oppgaver.

En tilleggsanbefaling er at regjeringen foretar en utredning «av hovedprinsippene for norsk avskrekkings- og beroligelsespolitikk i en ny tid.»

Dette med tanke på Russlands endrede adferd, økt alliert aktivitet, svensk og finsk NATO medlemskap og den teknologiske utviklingen.

Forsvarskommisjonens medlemmer:

Knut Storberget (leder)

Knut Storberget er statsforvalter i Innlandet. Storberget var justisminister i Jens Stoltenbergs andre regjering fra oktober 2005 til november 2011. Han satt på Stortinget for Arbeiderpartiet fra 2001-2017. Han er utdannet jurist, har jobbet 10 år som advokat og fikk møterett for Høyesterett i 2002 og har erfaring fra en rekke verv og offentlige utvalg. Storberget er 57 år og bor i Elverum.

Kristin Ven Bruusgaard (nestleder)

Kristin Ven Bruusgaard er sjef for Forsvarets Etterretningsskole. Tidligere postdoktor ved Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og har lang erfaring med norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk. Ven Bruusgaard er ekspert på russisk militærmakt og kjernevåpenstrategi og har blant annet høstet stor internasjonal anerkjennelse for sin innsikt i russisk militær doktrine. Ven Bruusgaard er 41 år og bor i Oslo.

Egil Andre Aas

Egil Andre Aas er en norsk fagforeningsleder og leder for LO stat. Han var tidligere leder for Norges offisers- og spesialistforbund, hvor han har hatt en rekke verv siden 1993, blant annet som sekretariatsleder og nestleder. Aas er utdannet i Forsvaret, hvor han tjenestegjorde i flere avdelinger. Aas er 56 år og bor på Jessheim.

Synne Høyforsslett Bjørbæk

Synne Høyforsslett Bjørbæk er bystyremedlem i Bodø. Bjørbæk arbeider som rådgiver i Nordland fylkeskommunes avdeling for Samfunnsutvikling og er fylkestingsrepresentant i Nordland fylkesting for partiet Rødt. Fra 2015-2019 var hun varaordfører i Bodø kommune. Bjørbæk har en bachelor i sosiologi og tar en master i samfunnsvitenskap. Bjørbæk er 37 år og bor i Bodø

Christian Chramer

Christian Chramer er direktør i Sjømatrådet fra 1. oktober 2022. Tidligere var han områdedirektør for kommunikasjon, samfunn og region i NHO og administrerende direktør for Eksportstrategirådet. Han har tidligere vært kommunikasjonsdirektør i NHO og regionsdirektør for Troms og Svalbard. Chramer jobbet for Norges Sjømatråd fra 2007-2012.  Chramer har bakgrunn som offiser i Hæren og har tjenestegjort i Afghanistan. Chramer er 48 år og bor i Troms.

Audun Halvorsen

Audun Halvorsen er direktør for sikkerhet og beredskap i Norges Rederiforbund. Han har tidligere vært politisk rådgiver for forsvarsministeren og statssekretær i Utenriksdepartementet for Høyre. Han har også arbeidet som politisk rådgiver for høyres stortingsgruppe. Halvorsen har utdannelse innen statsvitenskap og juss fra Universitetet i Oslo. Halvorsen er 44 år og bor i Bærum.

Sissel Haugdal Jore

Sissel Haugdal Jore er Professor i samfunnssikkerhet og risikostyring ved Universitetet i Stavanger. Hun har bred erfaring fra samfunnssikkerhetsfeltet, har bidratt til sikringen av nytt regjeringskvartal og har sittet som redaktør i flere journaler. Jores forskning fokuserer på terrorisme og anti-terrortiltak, organisatorisk sikring og krisehåndtering. Jore er 46 år og bor i Stavanger.

Liv Signe Navarsete

Liv Signe Navarsete er Statsforvalter i Vestland og medlem av Lærdal kommunestyre og formannskap. Navarsete var kommunalminister og samferdselsminister for Senterpartiet fra 2005-2013. Hun satt på Stortinget for fra 2005-2021 og var leder av Senterpartiet fra 2008-2014. Navarsete har markert seg som en aktiv stemme i norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk. Navarsete er 63 år og bor i Lærdal.

Espen Rasmussen

Espen Rasmussen er kommandørkaptein i Sjøforsvaret og senior stabsoffiser i planavdelingen i Sjøforsvarsstaben i Bergen. Rasmussen har lang operativ karriere som skipssjef og divisjonssjef på blant annet motortorpedobåt og korvett. Han er utdannet ved U.S. Naval War College og vendte nylig hjem fra opphold som stabsoffiser i US Navy Second Fleet. Rasmussen er 53 år og bor i Bergen.

Benedicte Røvik

Benedicte Røvik er student, nestleder i Hamar Venstre, medlem av fylkesstyret i Innlandet Venstre og er 1. vara til kommunestyret i Hamar. Røvik har vært aktiv i den utenriks-, forsvars- og sikkerhetspolitiske ungdomsorganisasjonen, Youth Atlantic Treaty Association (YATA), siden 2016 og er en av to prosjektansvarlige for Nordic Security Conference 2022 og sitter i landsstyret i YATA Norge. Røvik tar også en mastergrad i rettsvitenskap ved universitet i Bergen. Hun gjennomførte førstegangstjeneste som militærpoliti ved Garnisonen i Sør-Varanger i 2014. Røvik er 27 år og bor i Oslo.

Fredrik Sejersted

Fredrik Sejersted er regjeringsadvokat fra 2015.  Sejersted har vært professor i rettsvitenskap ved Senter for europarett og har hatt møterett for Høyesterett siden 2003. Han har gått Forsvarets russiskkurs og har mellomfag i russisk og øststatskunnskap. Sejersted har doktorgrad i statsforfatningsrett og ledet Europautredningen i 2010-2012. Sejersted er 56 år og bor i Oslo.

Silvija Seres

Silvija Seres er matematiker, systemutvikler og forsker. Seres har en doktorgrad i matematikk fra universitetet i Oxford og har blant annet arbeidet med algoritmeforskning. Hun har bred erfaring med banebrytende teknologi og er medlem av NATOs høynivågruppe for ny teknologi. Hun er også teknologiinvestor og styremedlem i flere store selskaper. Seres er 51 år og bor i Bærum. Deltok i kommisjonens arbeid frem til 15.08.2022.

Rolf Tamnes

Rolf Tamnes er Professor emeritus ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt. Tamnes’ ekspertise er norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk, nordisk sikkerhet og sikkerhet i nordområdene, men har bred kompetanse på en rekke relaterte områder. Tamnes har tung erfaring fra tidligere utredningsarbeid som leder og medlem. Tamnes er 70 år og bor i Oslo.

Øystein Tunsjø

Øystein Tunsjø er professor ved Institutt for forsvarsstudier ved Forsvarets høgskole. Tunsjø er ekspert på geopolitikk og har høstet stor internasjonal annerkjennelse for sitt bidrag til forståelsen av den strategiske konkurransen mellom USA og Kina. Han har også publisert flere artikler om hvordan Kinas fremvekst påvirker Norge og Kinas tilstedeværelse i nord. Tunsjø er 45 år og bor i Oslo

Ingvil Smines Tybring-Gjedde

Ingvil Smines Tybring-Gjedde er direktør i Earth Wind & Power og har flere styreverv. Hun var samfunnssikkerhetsminister fra 2019 til 2020 og statssekretær i Olje- og Energidepartementet fra 2015 til 2019. Hun har bred bakgrunn innen petroleum og samfunnssikkerhet og har jobbet i Utenriksdepartementet. Hun har også vært profesjonell klatrer og instruktør for bla. Røde kors og Krigsskolen. Smines Tybring-Gjedde er 56 år og bor i Oslo.

Tone Elisabeth Vangen

Tone Elisabeth Vangen er beredskapsdirektør i Politidirektoratet. Hun var tidligere politimester i Nordland politidistrikt og leder for hovedredningssentralen Nord Norge. Vangen er utdannet jurist og har arbeidet som politijurist og dommerfullmektig. I 2009 gikk hun sjefskurset ved Forsvarets Høgskole. Vangen er 55 år og bor i Bodø.

Amy Brox Webber

Amy Brox Webber er lærer, leder i dag Sosialistisk Venstreparti i Sør-Varanger og er vara i kommunestyret. Brox Webber har hatt flere verv i blant annet Handel og Kontor, Skolenes landsforbund. Hun har en bachelor i nordisk litteratur og språk fra universitet i Oslo og har vært politiker i Sosialistisk venstreparti siden 2018. Brox Webber er 36 år og bor i Kirkenes. Hun jobber i kommisjonsperioden på Norasenteret IKS-Senter mot vold og seksuelle overgrep i Øst-Finnmark.


Kilde: forsvarskommisjonen.no


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

0:000:00