Mange nye skipsfartsløfter under COP27 – men uklart hvem som leverer
Det haglet med initiativer under klimatoppmøtet i Egypt. Men det er fortsatt usikkert hvem som vil etterleve de forpliktelsene landene har tatt på seg om å etablere fossilfrie transportkorridorer til sjøs i 2025.

Jacob Hederos
Redaktør Altinget Sverige Infrastruktur, reporter Altinget Sverige Miljø og Energi
Elisabeth Bergskaug
Nisjeredaktør, Altinget Klima og EnergiAntall initiativer og løfter som på forskjellige måter skal stimulere til grønn omstilling i skipsfarten ble flere under årets klimatoppmøte. Norge og USA lanserte initiativet Green Shipping Challenge under COP27, og oppfordret sine partnere til å bidra med løfter. En rekke land, selskaper og havner bidro med mer enn 45 løfter under initiativet, inkludert Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Klimagassutslipp fra skipsfart utgjør i underkant av 3 prosent av de globale utslippene, og er en betydelig utslippskilde.
Men når det gjelder konkrete forpliktelser som det er mulig å følge opp, var det i de fleste tilfellene utydelig når de kan forventes å bli innfridd. Ett av de mest detaljerte løftene ble levert av danske Maersk, som har til hensikt å sjøsette 19 skip som kan gå på grønn metanol innen 2025.